המערכת הפוליטית מתחילה כעת להיערך להקדמת הבחירות. מליאת הכנסת תצביע היום (רביעי) בקריאה טרומית על שורה של הצעות חוק לפיזור הכנסת. מייד לאחר מכן יפגשו יו”ר הקואליציה זאב אלקין וראשי הסיעות השונות בלשכתו של יו”ר הכנסת יולי אדלשטיין, כדי לתאם מועד מוסכם לקיום הבחירות. התאריך המסתמן הוא 17 במרץ. מפלגות הקואליציה הליכוד, הבית היהודי וישראל ביתנו אמורות להצביע בעד הצעות החוק לפיזור הכנסת כשאליהן יצטרפו כל סיעות הבית.
על פי החוק ניתן לקיים את הבחירות לכל המוקדם בתוך 90 יום מרגע אישור הצעת החוק לפיזור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. בכנסת מעריכים כי הליך החקיקה יושלם כבר ביום שני ובעקבותיו תצא הכנסת לפגרת בחירות. 
התאריך המסתמן לקיום הבחירות הוא ב־ 17 במארס.  אולם, בשל רצונו של ראש הממשלה לקיים בחירות מהר ככל האפשר, יתכן שהן יוקדמו בשבוע ל־ 10 במארס. תאריך אחר שהוצע על ידי המפלגות החרדיות ונפסל הוא ב־ 24 במארס, חול המועד פסח.

לאחר יממה סוערת פוליטית,  פנה אמש ראש הממשלה למצלמות וניסה להסביר לעם שעומד בפני בחירות, מה המניע למעשיו ומדוע פיטר אתמול, זמן קצר לפני נאומו, את שר האוצר יאיר לפיד ואת שרת המשפטים ציפי לבני.
“שר אוצר שנכשל בניהול הכלכלה חובר במחשכים לשרת המשפטים על מנת לפעול נגד הממשלה והעומד בראשה. במילה אחת: קוראים לזה פוטש”, אמר נתניהו. הוא הוסיף: “אני פונה אליכם כי במצב הנוכחי אי אפשר להנהיג את המדינה וזאת האחריות שלי. “אני צריך לשמור על הביטחון, להוריד את יוקר המחייה ולדאוג לאזרחי ישראל. אבל מיום הולדתה זו ממשלה לעומתית שנכפתה עליי בגלל תוצאות הבחירות”.
נתניהו המשיך למנות את הנושאים שבהם לפיד ולבני חלקו עליו מבית וטען כי לפיד ולבני “עושים פוליטיקה ישנה במלוא כיעורה”. “הם תוקפים אותי משיקולים פוליטיים צרים”, הוסיף. “אני רוצה ממשלה רחבה שבה יהיה ניתן למשול בשיתוף פעולה כל חבריה”.
נתניהו סיכם כי הוא מודע לכך שהוא לוקח סיכון אישי לטובת ניהול המדינה. בשיחות סגורות אמר למקורביו כי עם פחות מ־ 20 מנדטים הוא לא יהיה ראש הממשלה.
בזמן נאומו התכנסו שרי יש עתיד בביתו של יו”ר המפלגה יאיר לפיד כדי להחליט על המשך צעדיהם. כצעד ראשון החליטו כל השרים להתפטר והבוקר הם יכנסו ישיבת סיעה מיוחדת כדי להחליט על המשך התנהלותם הפוליטית.
מוקדם יותר נפגש ראש הממשלה עם לבני והבהיר לה כי הוא נחוש ללכת לבחירות. לאחר מכן התקשר אליה והודיע לה על פיטוריה. היא הטיחה בו כי לא היה לו את האומץ לפטר אותה פנים אל פנים ולמקורביה אמרה כי “ראש הממשלה נחוש להגיע לבחירות. אין בו ולא היה בו שום רצון להציל את הקואליציה”.
בסביבת לפיד אומרים כי היה אדיש לפיטורים. מקורביו סיפרו כי הפיטורים לא משנים את התמונה הקיימת. ראש הממשלה יצא למלחמת ההישרדות הפוליטית שלו ושם כל האמצעים כשרים. את הבוקר שאחרי הפגישה הקשה עם ראש הממשלה פתח אתמול לפיד בכנס אנרגיה שהפך מיד לכנס פוליטי. “ראש הממשלה החליט אמש להוביל את ישראל לבחירות מיותרות”, אמר.“זהו חוסר אחריות לאומי. נתניהו גורר את המדינה לבחירות שאין בהן שום צורך, רק כי הוא עשה ‘דיל’ עם החרדים. הוא האשים את ראש הממשלה כי לא עמד בהתחייבויות ותקע מקלות בגלגלים.
מהליכוד נמסר בתגובה לדבריו של לפיד: “יאיר לפיד נכשל כישלון מחפיר בניהול הכלכלה. הוא התבזה וכשל בניסיונו לפתות את החרדים למזימה של פוטש נגד ראש הממשלה. לפיד ממשיך להשתלח, לאיים ולחתור תחת הממשלה שבה הוא מכהן ולרקוח דיל פוליטי עם ציפי לבני - והכל מתוך אינטרס פוליטי צר מהסוג הישן והמכוער”. “נאום הזוי, מבהיל, היסטרי, בכיין ואחרון מנאומי ההישרדות שלו”, כך כינה אמש שר החינוך המתפטר שי פירון את נאומו של ראש הממשלה נתניהו. השר פירון אמר כי “לפיד לא פנה לחרדים. נתניהו הוזה, ביבי יצטרך להחליט אם ישב בממשלה בראשות לפיד”.
 ח״כ שלי יחימוביץ׳ (עבודה) אמרה כי “נתניהו דיבר כאילו לא הוא היה ראש הממשלה בשנתיים האחרונות. צפינו במופע של תשבחות עצמיות שבו מדבר ראש הממשלה על הממשלה שעמד בראשה כאילו לא הוא היה ראש הממשלה. זו התנערות מוחלטת מאחריות. מאשים את כל העולם חוץ מעצמו ופורס חזון עצוב ונטול תקווה למדינה”.
בתוך כך אמר אתמול שר הכלכלה נפתלי בנט כי כרת עם נתניהו, “ברית חדשה, שתחליף את הברית עם לפיד”. בשיחות סגורות אמר כי הברית עם לפיד "הייתה טעות שלא הייתי חוזר עליה היום ולא אחזור עליה בעתיד”.