אם משלחת ישראל באו”ם תגיש מחר להצבעה במליאת האו”ם הצעת החלטה המאשררת כי כדור הארץ הוא עגול, למעלה מ־100 ארצות יצביעו נגד, 30 עד 40 יימנעו, כמספר הזה בערך לא ישתתפו בהצבעה, ובעקבות מאמצים מצד ישראל, כ־20 יצביעו בעד.



נשמע הזוי, מגוחך ונלעג? נכון. גם ההחלטה שאושרה שלשום באונסק”ו, שקראה לשלילת ריבונות ישראל בכל ירושלים, הזויה, מגוחכת ונלעגת. אי אפשר להתעלם מהמהלך הנבער הזה מצד גוף בינלאומי. צריך לגנות, להוקיע ולתקוף. זו חובה. אבל אין צורך להתרגש ולקחת ללב. אפילו מבחינה הצהרתית וסמלית אין להחלטה הזאת של אונסק”ו שום משמעות מדינית. יש לה אפס השפעה בתחום הדיפלומטי בכל הנוגע למזרח התיכון.



אם יש לקח חשוב שצריך ללמוד הריהו שרצוי להתחיל להתפכח מהציפיות, להתנער מהתקוות ולחדול מההערכות שלפיהן ממשל הנשיא דונלד טראמפ יביא שינוי לטובה ביחס האו”ם ומוסדותיו כלפי ישראל. לא הנשיא וגם לא השגרירה שלו באו”ם ניקי היילי יצליחו לשים קץ לעוינות הבסיסית כלפי ישראל בזירת האו”ם.



המציאות באו"ם חזקה ממנה? ניקי היילי, צילום: רויטרס
המציאות באו"ם חזקה ממנה? ניקי היילי, צילום: רויטרס



אין שריף חדש



מנכלי”ת אונסק”ו אירינה בוקובה נאמה בשבוע שעבר בכינוס הקונגרס היהודי העולמי בניו יורק. הבכירה תקפה את החלטת הגוף שהיא מנהלת זה שבועות אחדים, שלפיה לעם היהודי אין קשר היסטורי לישראל. גם מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש שנאם בכינוס הזה הביע את מורת רוחו על ההחלטות האנטי ישראליות באו”ם.



נו, אז מה? ההחלטה המטומטמת של אונסק”ו מאתמול הוכיחה כי למנכלי”ת המכובדת אין השפעה על דפוסי ההצבעה של הגוף בנושאים הנוגעים לישראל. היילי ניפקה בשבועות האחרונים הצהרות תקיפות נגד החד־צדדיות שהאו”ם נוקט נגד ישראל. “הגיע שריף חדש לאו”ם”, הצהירה בגאווה. בכינוס הקונגרס היהודי אף הכריזה “יום חדש עבור ישראל הפציע באו”ם”.



כל זה נשמע יפה ומעודד לנפש יהודי הומייה. אבל שיטת השריף איננה פועלת במתחם האו”ם, ובהצעת ההחלטה הראשונה נגד ישראל שתועלה להצבעה במליאת עצרת האו”ם יתברר לשגרירה ולישראל כי מה שהיה הוא שיהיה - וששום יום חדש לא הפציע.