יוזמת השלום הישראלית תבקש להשיג פתרון כולל ורב צדדי לסכסוך הערבי-ישראלי ולא פתרון דו-צדדי לסוגיה הפלסטינית-ישראלית. את היוזמה צריך היה להניח על שולחנו של הנשיא דונלד טראמפ עם כניסתו לבית הלבן וכעת יש למוסרה לידיו עם הגעתו לירושלים. היוזמה תעביר את האחריות לפתרון הסכסוך כמו גם את חובת הפשרה מידיה של ישראל לידיהם של הערבים, תסיר מעל כתפיה הצרות של ירושלים את האחריות להמשך הסכסוך, אך גם תשפיע על המתווך האמריקאי להימנע מהפעלת לחץ על ירושלים ולהפנותו לעבר קהיר, ריאד, רמאללה ועזה.

יוזמת השלום הערבית אושררה בכינוס הליגה הערבית בביירות במרץ 2007. היוזמה התקבלה בעולם כבסיס לפתרון הסכסוך בין ישראל לשכנותיה אך היא מציגה למעשה תכתיב ערבי לישראל. במידה ותתקבל תותיר היוזמה את ירושלים בלא מענה ראוי לצרכיה הביטחוניים החיוניים. לפי היוזמה, מדינות ערב יכוננו יחסים נורמליים עם ישראל ויכריזו על סיום הסכסוך הערבי-ישראלי וזאת בתמורה לנסיגה ישראלית לגבולות 1967, להקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים ולפתרון סוגיית הפליטים הפלסטינים בהתאם להחלטת האו״ם 194.

יוזמת השלום הישראלית תפעל לסופיות הסכסוך והדרישות מישראל, לייצוב המזרח התיכון ולהבטחת שרידות המשטרים הערביים המאוימים. היוזמה תכלול: הקמת ישות פלסטינית יציבה ומשגשגת שתובטח באמצעות מחויבות בין-לאומית וקונפדרציה עם מצרים וירדן; הכרה ערבית במדינת ישראל כמדינת העם היהודי וירושלים בירתה; הבטחת רוב יהודי מוצק באמצעות התנתקות דמוגרפית מהפלסטינים במקביל להחלת ריבונות ישראלית על אחוזים ניכרים משטחי יהודה ושומרון; קליטת הפליטים הפלסטינים בארצות מושביהם באמצעות סיוע כלכלי בין-לאומי מקיף; פירוק חיזבאללה וייצוב לבנון; מאבק בהשפעה המערערת של איראן באזור ובלימת מיזם הגרעין המאיים שלה; הכרה בריבונות ישראלית בגולן בהסדר העתידי המתוכנן בסוריה.

״אל נא תנסה למנוע את משב הרוח, גם אם היא נושבת נגד רצונך״, אומר הפתגם הפרסי (חאפז שאמס-א-דין, 1389-1320); בהתאם, ישראל תמנע מהתנגשות עם הנשיא טראמפ שעלול לכפות עליה ויתורים כואבים או להכותה קשות אם תסרב להסכם המתגבש בוושינגטון. תחת זאת נדרשת ירושלים לרתום את הבית הלבן לפתרון כלל האתגרים העומדים בפניה בהתאם ליוזמה המוצעת.

התנהלות ישראלית מושכלת תרתום הן את הנשיא טראמפ והן את מנהיגי מדינות ערב לפתרון המוצע באמצעות הדגשת ההפסדים שיתלוו לאימוץ הסדר ישראלי-פלסטיני מצומצם, אשר יחליש את ישראל, בעלת הברית הנאמנה והחזקה ביותר של ארצות הברית באזור; יחזק את האסלאם הסלפי הקיצוני ויאפשר לו להרחיב את השפעתו באזור; יעצים את איראן וגרורותיה עד כדי נפילת משטרים נוספים לידיה של טהראן, דוגמת עיראק לאחר מלחמת עיראק 2003, כולל ערב הסעודית עם הסכם החלומות של 380 מיליארד הדולר שנחתם עמה. אך מעל לכל, הסכם מעין זה יציג את טראמפ כמנהיג כישלוני שהוביל להחמרת הסכסוך ולא לפתרונו.

הרווחים בהסדר הרב-צדדי המוצע כוללים את סיומו של אחד הסכסוכים הקשים והארוכים בעת המודרנית, ייצוב המזרח התיכון לשנים ארוכות והבטחת ההמשכיות והשגשוג של המשטרים הערביים הקיימים. ההסכם יירשם על שמו של טראמפ ויהפוך אותו למנהיג בעל שיעור קומה היסטורי ומוצלח הרבה יותר מקודמיו שכשלו כולם בניסיון לפתור את הסכסוך - בתוכם אובמה, בוש הבן, קלינטון וקודמיהם.

לאור הצהרותיו של הנשיא טראמפ על תמיכה עמוקה בישראל והיתרונות הרבים לעולם הערבי ומנהיגיו, יש סיכוי שהתגובה הערבית לא תדחה את התוכנית על הסף. אז תהיה ירושלים בעמדת פתיחה מיטבית לשיחות שלום אזוריות מקיפות והנשיא טראמפ יוכל למלא באופן מיטבי את תפקיד ה״דיל מייקר האולטימטיבי״ שהוא מתהדר בו.

ד״ר עופר ישראלי הוא גאוסטרטג – מומחה למדיניות ביטחון בין-לאומי והמזרח התיכון. הבינתחומי, הרצליה.