בסוף השבוע האחרון רבים מכם ציינו, או יותר נכון, חגגו, את ראש השנה האזרחית - 2017, ואין ספק שמשקאות אלכוהוליים היו חלק בלתי נפרד מהתפריט. את המאמר השבוע, כאמור, החלטנו להקדיש למשקאות הכה פופולריים - יין ובירה. כידוע, אלכוהול אינו הכרחי בתפריט מאוזן, אך אי אפשר להתעלם מהחלק המשמעותי שהוא תופס בתפריט של חלקנו. 



אלכוהול לא מוגדר כרכיב חיוני בתפריט מאוזן ובריא, להבדיל מרכיבים אחרים כמו חלבונים, ויטמינים ומינרלים, שהכרחיים לתפקוד תקין של הגוף ועלינו לספק לו אותם באוכל. המרכיב אתנול הוא למעשה תרכובת אורגנית הנוצרת בתהליך תסיסה ונמצא בכל המשקאות החריפים. יחד עם פחמן דו-חמצני הוא התוצר הסופי של תסיסת סוכרים. לאתנול השפעה על המוח והעצבים שמשליכה על תגובה אטית יותר לגירויים (לא סתם קיימת ההנחיה "אם שותים לא נוהגים"). סוכר מענבים כתושים משמש לייצור יין, שעורה היא בסיס להכנת בירה. הטכניקה המשמשת לייצור המשקאות תקבע את האחוז הסופי של האלכוהול במשקה. 



הסיבות לתוחלת חיים ארוכה מעוררת את סקרנותם של חוקרים במדינות רבות. בחינה של אורח החיים של האוכלוסייה המבוגרת מאוד, בני כ–100 שנה, מצאה כי באזורים שונים בארצות הברית, ביפן ובאוסטרליה נכללה בתפריט שתייה מתונה של יין, בירה או משקאות אלכוהוליים אחרים. את התוצאות מסבירים החוקרים בהשפעות פיזיולוגיות כמו תכולת פוליפנולים, נוגדי חמצון המגינים על התאים ומפחיתים את הסיכוי לפגיעה בכלי דם ולמחלות לב או אירוע מוחי.



פרט לתזונה, התייחסו החוקרים גם לאישיותם של הקשישים. נמצא כי הם אופטימיים, בעלי חוסן נפשי ואהבת אדם. חשוב להזכיר כי אלכוהול בהחלט יכול לשפר את מצב הרוח, לעורר ולגרום לאווירה משוחררת במובן הטוב. צריכה של אלכוהול, במיוחד בחברה, מלווה בהפחתת לחצים ותורמת אף היא לאיכות החיים של אוכלוסייה זו. גם לאירופים נציגות שמהווה דוגמה להשפעה טובה של צריכת יין מתונה.



לפני כ–200 שנה רופא אירי הצביע על כך שכאבים בחזה והשלכותיהם שכיחים באירלנד הרבה יותר מאשר בצרפת. הצרפתים סובלים פחות ממחלות לב וכלי דם. עובדה מפתיעה בהתחשב בתפריט המקומי שהוא עתיר שומן וכולסטרול - גבינות קשות, חמאה ובשר. תופעה זו מכונה "הפרדוקס הצרפתי". הסיבה להבדל נמצאת בנוכחותם של פוליפנולים שנצרכים בתפריט היומי ביין, אך בדגש על כמויות קטנות. צריכה של יין ואלכוהול בכמויות גדולות לאורך זמן עלולה לגרום למחלות כבד ולמחלות סרטן מסוימות.



מחקר ישראלי שהובילה פרופ' איריס שי עם חוקרים נוספים מאוניברסיטת בן-גוריון, בשיתוף בינלאומי נרחב, עסק בנושא זה והתפרסם בשנה שעברה. המחקר בחן את ההשפעות של שתיית יין אדום לעומת אלה שבשתיית יין לבן. זהו מחקר היין המקיף בעולם, והוא מצא כי לשתייה מתונה של יין אדום ייתכן יתרון משמעותי בשיפור הסיכוי לבריאות הלב בקרב אוכלוסייה החולה בסוכרת.



גם יין אדום וגם יין לבן תרמו לאיזון הסוכר, אבל נראתה שונוּת בין האנשים בהתאם לפרופיל הגנטי. צריכה של יין משני הסוגים לא השפיעה על המשקל, על תפקודי כבד או על רמות לחץ הדם. יחד עם זאת, חל שיפור משמעותי באיכות השינה של משתתפי המחקר בקבוצות שצרכו יין (אדום או לבן) לעומת קבוצת הביקורת.



היום שאחרי


כדי לצמצם את הסיכוי לסבול מהאנג אובר, הנה מספר טיפים: הראשון ברור ומובן מאליו, יחד עם זאת מתבקש - לשתות מעט. משקה או שניים בכל פעם.



זאת ועוד:


• לשתות לפני האכילה או במקביל לה - אלכוהול נספג מהר יותר כשהקיבה ריקה, לכן כדאי לצרוך אותו עם ארוחה.


• הקצב כן קובע - שתייה אטית של כוס משקה או פחות ממנה בשעה.


• כוס מים - אחרי שתיית אלכוהול יש לשתות מים.


• סוג האלכוהול - בירה ויין לבן בדרך כלל גורמים פחות להאנג אובר מיינות אדומים ומשקאות כמו וודקה או וויסקי.



אוכל ומשקאות מספקים לגוף אנרגיה הנמדדת בקלוריות. מקור הקלוריות מפחמימות, חלבונים, שומנים ואלכוהול. בגרם אחד של פחמימות או חלבונים 4 קלוריות, בגרם אחד של שומן 9 קלוריות (יותר מפי שניים), ובגרם אלכוהול 7 קלוריות.



לעומתם, רכיבים נוספים שתורמים לנפח המזון ולערכו התזונתי ללא תוספת קלוריות הם הוויטמינים, המינרלים והמים. אלכוהול אינו מספק ויטמינים ומינרלים, ובקלות אפשר לצרוך קלוריות בשווי של ארוחה שלמה בשתייה של מספר כוסות: כוס יין (150 מ"ל) תורמת 140–120 קלוריות, ופחית בירה (330 מ"ל) כ–140 קלוריות.



על מנת ליהנות מאלכוהול ומההיבטים הבריאותיים שבו, אי אפשר להימנע מהקלישאה שיש לצרוך אותו במתינות, בדומה לקינוח של ארוחה טובה. נשאלת השאלה מהי צריכה מתונה. התשובה שונה מאדם לאדם, ותלויה במגדר, בגיל, במשקל ובמטבוליזם. ההמלצה לנשים היא עד משקה אחד ביום ולגברים עד שניים, במקביל לארוחה. למשל פחית בירה (330 מ"ל) או כוס יין (150 מ"ל).