בני ישראל, כידוע, שוחררו מעולו של פרעה מלך מצרים ויצאו אל חירותם בארץ ישראל. עם השנים הביטוי "מעבדות לחירות" קיבל משמעויות שונות והפך לביטוי שגור. בעולם המערבי, במאה ה־21, עבדות מסמלת עבור כל אחד מאיתנו קושי אחר - הקושי שבשגרה, התלות במסכים ובמכשירים אחרים, הקושי לאזן בין עבודה, משפחה ופנאי או כל התמודדות אחרת.

מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות? שבכל השנה אנו ממליצות להיות מודעים לאוכל שנכנס לפה שלנו ומציידות בכלים כיצד לפתח את המיומנות הזו: קריאה של רשימת הרכיבים על גבי האריזות, בחינת הערך התזונתי, האיכות התזונתית והכמויות, הגבלה של צריכת אלכוהול, ובכלל לשקול ולהחליט מה נכון עבורנו.

אפשר לגלות גמישות וליהנות מהחוויה המשפחתית ומהמסורת הקולינרית. לכל בית ועדה מנהגים ומאכלים אופייניים - אוכלי קטניות או כאלה הנמנעים מהן בפסח; חרוסת על בסיס תפוחים או כזו שעיקרה תמרים; דג טחון ומתקתק (גפילטע פיש) או דג ברוטב פיקנטי וחריף (חריימה); בשר בקר או כבש. כדאי ואף מומלץ ליהנות מכל המאכלים. לספירת הקלוריות של המאכלים, חישוב הסוכר שביין או בשמן שבקציצות המטוגנות אין משמעות.


ואיך אפשר בלי לדבר על המצה. נראה כי יש שאוהבים אותה ויש ששונאים. יש שמחכים לשינוי בפסח ונהנים מהפריכות של המצה, מפוררים אותה במרק העוף, מתפנקים ומורחים עליה ריבה או ממרח שוקולד. יחד עם זאת, רבים חוששים מהתוצאות של אכילת מצות: כאבי בטן, נפיחות ותרומה קלורית לא מבוטלת. נראה כי החששות מהמצה למשך שבעת ימי החג מעט מוגזמים.

להבדיל מקרקרים למיניהם, המצה אינה מכילה אחוזי שומן גבוהים. היא עשויה מרכיבים הדומים לאלה של לחם, רק שיש בה פחות נוזלים. מצה אחת שווה בערכה הקלורי לשתי פרוסות לחם בקירוב. אם נהיה מודעים לזאת, נוכל להמיר את הלחם במצה באופן נכון. בארוחות שבהן יש תוספת כמו תפוח אדמה ואורז אין צורך להוסיף מצה. בנוסף, הבעיה הגדולה במצה היא באופן אכילתה - מטוגנת. ולכן נסו להימנע מאכילת מצה מטוגנת על גרסאותיה השונות או לפחות לצמצם אותה.

שטח הפנים של המצה גדול משטח הפנים של פרוסת לחם ממוצעת, כך שכמות ממרח גדולה יותר (גבינה, טחינה, חמאה או שוקולד) במהלך שבוע של אכילת מצות מצטברת לכזו שאי אפשר להתעלם ממנה.

משום שבמצה אין נוזלים ובמצות הרגילות נמצא פחות סיבים תזונתיים, הן עלולות לגרום לכאבי בטן ולעצירות אצל אוכלוסיות רגישות. בגילים מבוגרים, לפעוטות ולאנשים שמערכת העיכול שלהם רגישה, מומלץ ליהנות ממצה רטובה במים בערב החג, או ממצה מקמח מלא, עם סובין ושיפון. אפשר גם לבחור בלחמניות מקמח מצה. מי שנוהג לאכול אורז בפסח יכול להחליף את המצות בפריכיות אורז.
 
כדי לצמצם את הבעיה, מומלץ לשתות כוס מים סמוך לאכילת המצה ולהוסיף לתפריט חיידקים "טובים" המסייעים לתהליך העיכול, כמו יוגורט פרוביוטי או תוספי תזונה פרוביוטיים.

חירות מהעבודה

ימי חול המועד הם הזדמנות לרבים לצאת לחופשה בת שבוע. האפשרויות לניצול הזמן אינסופיות: בבית, אצל המשפחה המורחבת, עם חברים, בטיולים, בחו"ל. כך או אחרת, זהו שבוע שובר שגרה של עבודה ולימודים. לימים אלה יש משמעות קריטית לבריאות. מחקרים מראים שכבר בעת המחשבה על החופשה הצפויה ועל הזמן החופשי מעבודה, חלים שינויים הורמונליים בגוף, לעתים אף יותר מאשר במהלך החופשה עצמה. 

מחקר ארוך טווח שנערך במכון הלאומי פרמינגהם למחקר לב, ריאות וכלי דם שבאוניברסיטת בוסטון, גילה כי בקרב גברים שלא יצאו לחופשה עלה הסיכון להתקפי לב. מחקרים אחרים מצביעים אף הם על מתאם בין יציאה לחופשות לבין מצב רוח טוב לאורך זמן, סיכויים נמוכים יותר לדיכאון ואף ירידה בהיקף המותניים ושיפור בממדים נוספים כמו לחץ דם. 

שינה טובה ומנוחה מעלות את רמות הסרוטונין, הורמון המשפיע באופן חיובי על מצב הרוח ותורם להפגת מתחים. מחקרים אף מראים שלהשפעה הטובה של החופשה יש אפקט מתמשך מעבר לימיה: כשלושה עד ארבעה שבועות. אם משלבים פעילות גופנית במהלך החופשה, האפקט שאחריה מתעצם. מומחים מציעים לנסות להתנתק מהעבודה במהלך החופשה ככל האפשר (אם הניתוק רק מגביר את רמת הסטרס - מומלץ לא להתנתק).

אצל חלק מהאנשים הטיול הופך לעבודה בשל הצבת יעדים וזמנים מוקפדים. זכרו כי זו חופשה ויש מקום לספונטניות ולגמישות. אחרת לעתים ההשפעות הרצויות והטובות שלה מצטמצמות.