טקס ממלכתי לציון 40 שנה למבצע אנטבה, מתקיים היום (ראשון) בירושלים במעמד נשיא המדינה רובי ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יואל אדלשטיין, שרת התרבות והספורט מירי רגב, שר הביטחון אביגדור ליברמן, משפחות החטופים, ואישים הקשורים למבצע.  בטקס מסופרים סיפורי הגבורה של הפעולה הצבאית שביצע צה"ל באוגנדה ונקרא לימים "מבצע אנטבה" או "מבצע יהונתן", במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פרנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת. 



ראש הממשלה נשא נאום במהלך הטקס ואמר: "40 שנה למבצע אנטבה, מקום שבו עמדנו רק לפני ימים אחדים וארבע מילים מספרות את כל הסיפור: "באנו לקחת אתכם הביתה". חלק מבני הערובה איבדו את התקווה שהם ישובו לראותו. יש בנו עצמה נחישות ערבות הדדית אחדות ואחידות. ברגעי משבר נקבע הכלל שאם אנחנו יודעים היכן נמצאים בני ערובה, אנחנו פועלים לחלצם. באנטבה הכלל הזה היווה ביטוי חסר תקדים. מבצע חילוץ חסר התקדים הנועז ביותר בהיסטוריה ידה הארוכה של המדינה מגיעה לכל מקום היא הגיעה אז ומגיעה היום ובמידת הצורך היא תגיע גם מחר. פעולות נועזות למען ביטחון המדינה מתבצעות כל הזמן. מאנטבה שחררנו את בני עמנו אך לא רק הם השתחררו. ישראל הפכה לכוח עולמי בתחומי הלוחמה בטרור. באוגנדה שמה של ישראל נקשר בשאיפת החירות שהתממשה ובמאבק העיקש בטרור הבינלאומי". 


נתניהו: "מותו של יוני שינה את מהלך חיינו"

 

נתניהו הוסיף כי "ראש הממשלה רבין ראוי למלוא ההערכה על המנהיגות והתעוזה שהחליט על שיגור הכוחות לאוגנדה שר הביטחון שמעון פרס היה שותף בכיר לסיום הפעולה. כמוהם גם הרמטכ"ל מוטה גור, מפקד המבצע דן שומרון ומפקדים נוספים. המבצע הצליח מעל ומעבר למשוער. אנו זוכרים את הישראלים שנהרגו באוגנדה".

בהמשך הנאום סיפר על הרגע בו הבין שאחיו נהרג: "כששמעתי את החדשות התקשרתי מיד לאחי עידו לשאול אם הוא משע מיוני עידו אמר שהוא יחזור אליי כשלא חזר במשך שעות ארוכות הקשבתי לחדשות והם אמרו קצין אחד נהרג. ידעתי בתוכי פנימה שיוני אחי האהוב נהרג. לעולם לא אשכח את זעקת הוריי. מותו שינה את מהלך חיינו. כשאני מבקר את המשפחות השכולות של חיילנו שנפלו אני דואב עליהם כשם שדאבתי על הוריי על שנות יגונם שבאו אח"כ. נחמתנו היחידה היא הגאווה שיש לנו גיבורים כאלה. גיבורים שמאמינים בצדקת דרכנו ומוכנים להקריב את הקורבן היקר מכל כדי שאנחנו אחריהם נחייה בארץ. זוהי המשמעות של מבצע יונתן".

טרם תחילת הטקס, אמרה השר רגב כי "זהו טקס מרגש ומיוחד לציון 40 שנה למבצע החילוץ הנועז והמוצלח ביותר שידענו, מבצע שישראל תתגאה בו לעד. מבצע יונתן מסמל את הגבורה ואת המסירות של המדינה הזו לאזרחיה, את רוחו, עצמתו וזרועותיו הארוכות של צה"ל ואת אומץ הלב של בנינו הלוחמים. יחד עם המשפחות השכולות, הניצולים והלוחמים נזכיר לעולם כולו שישראל תחזיר את אזרחיה הביתה מכל מקום בעולם".

מרבית השירים שילוו את הטקס נכתבו באותה תקופה, וביניהם "כמו בלדה", "שיר ליום חולין", "ברכנו", "מכתב מיוני", ו"מדינה קטנה", בביצועם של אביהו מדינה, הראל סקעת, יובל דיין, עידן עמדי ולהקות צבאיות. 

נתניהו: "אנטבה תמיד נמצאת איתי במחשבותיי"

 

הטקס מתקיים לאחר ביקורו ההיסטורי של ראש הממשלה באפריקה, אז הגיעו עימו לאנטבה מספר מהחטופים והלוחמים שלקחו חלק במבצע, ביניהם חבר הכנסת עומר בר לב (המחנה הציוני) ושר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר שאול מופז. גם סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן נוכח בטקס.  נתניהו נאם באותו מעמד ואמר כי הוא נרגש מהאירוע, וסיפר על אחיו יוני ז"ל, שנהרג במבצע: "אני נרגש לעמוד כאן במקום שבו שחררו לוחמי צה"ל חטופים. אני נרגש לעמוד במקום הזה, ממש במקום הזה, בו נפל אחי יוני מפקד סיירת מטכ"ל, שעה שהסתער בראש חייליו כדי לשחרר את החטופים שהוחזקו כאן. כאן במקום שבו עמד הטרמינל הישן הוחזקו בני עמינו כבני ערובה. לכאן הגיעו חיילינו למבצע מזהיר, שמעטים כמוהו בהיסטוריה. אנטבה תמיד נמצאת איתי במחשבותיי, בתודעתי ועמוק בלבי".

 

נתניהו פנה ללוחמים שלקחו חלק במבצע: "כל אחד מכם, הלוחמים והטייסים, שטסו לאנטבה, אלה שכאן ואלה שאינם כאן, כל אחד מכם טס הנה מבלי לדעת אם יחזור או לא. באתם לחלץ את החטופים, אבל ידעתם שבמקרה ותהיה תקלה לא יהיה מי שיחלץ אתכם. כל אחד מכם נלחם על מקומו במטוס כי הבנתם את גודל השעה. ראש הממשלה רבין ראוי להערכה על המנהיגות שגילה ועל ההחלטה האמיצה לצאת למבצע".

"כמעט ולא עובר יום שבו אינני חושב מה היה קורה אילו...", אמר נתניהו, "אילו לא הייתי מסרב לעוזי יאירי (אז מפקד סיירת מטכ"ל) שרצה שאצא לקורס קצינים. אילו לא הייתי מתייעץ עם אחי ששב מאוניברסיטת הארוורד שאמר לי: "מה הבעיה, תגיד לו שאני אבוא במקומך". במקרה זה יוני לא היה מגיע ליחידה ולא היה נהרג באנטבה. קשה לי לא לחשוב מחשבות אלה, מה גם שכמה חודשים אחר שיוני בא ליחידה, ממילא יצאתי גם אני לקורס קצינים ושירתנו שנינו כמפקדים ביחידה".