לאחר שנקבע מותו של האסיר הביטחוני חאדר עדנאן היום בבוקר (שלישי), זאת לאחר ששבת רעב בכלא הישראלי במשך 86 ימים, צה"ל תקף ברצועת עזה וכ־20 רקטות שוגרו לעבר הארץ. ח"כ מנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע"ם שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM על המצב המתוח והחשש מהסלמה, הן מבחינה ביטחונית והן בעקבות האלימות העולה במגזר.

לקראת סבב לחימה בעזה? פרשן 'מעריב': "מדובר בהסלמה משמעותית"
בעקבות ההסלמה בדרום: בוטלו הלימודים במכללת "ספיר" וכל הפעילויות ביישובי העוטף

בפתח הראיון, נשאל עבאס על העלייה בנתוני הפשיעה במגזר הערבי: "בוודאי שהם לא מפתיעים אותנו. אני מתעסק במספרים האלו לא רק בשנתיים האחרונות, אני מכיר את הנושא הזה מסוף 2009, אז היתה לממשלה החלטה שקבעה יעד כדי להקטין את שיעורי הצעירים הערביים שהם ללא מעש. זוהי קבוצת סיכון לפשיעה, לאלימות ולהשתייכות של חלק מהצעירים האלו לארגוני פשע".

"אנחנו רואים את הצעירים האלה בעיניים שלנו, ביישובים הערביים, בשכונות הערביות, מסתובבים ללא מעש. בסופו של דבר או שנכנסים לעולם הסמים, בילויים ללא חוסר מעצורים, עומדים ליד הכבישים ובסמטאות, או שנכנסים אל תוך קבוצות פשע. אם נסתכל על הנתונים של כמה אנשים נרצחים מתחת לגיל 30, נגלה שהרוב בגיל הצעיר הזה. אבטלה מביאה לתוצאות לוואי, אנחנו מאבדים את האוכלוסייה הזו. אנחנו מדברים על 50 אלף צעירים ללא מעש".

בהמשך, דיבר על תוכנית החומש: "תקציב המדינה מאוד מסובך בהיבט הזה, להצביע על סעיף מסוים שמתקצב סעיף אחר לגמרי. אבל לכאורה מה שקיבלנו שאכן תוכנית החומש נמצאת שם. השאלה שלי האם זה יתממש, האם הקיצוץ לא יפגע במימון של התוכניות האלו, האם היישום של התוכניות באמת יתקדם. אנחנו למודי ניסיון, ברגע שאין גורם בתוך הקואליציה שחושב איך אפשר לקדם פתרונות, יישום החלטות, הדברים מתמהמהים".

"לממשלה ולמשרדים יש המון משימות ששמים בצד. אני לא רוצה להגזים, אבל בהחלט יש לי חשש שבסופו של דבר נעבור את 2023 ואולי את 2024 ונגיד שיישום התוכנית, במקום להיות בערך 80 אחוזים כמו שהיה ב־2022, ירד ל־30 אחוזים. זה שאישרנו את התוכנית, לא אומר שלא נשנה סדר עדיפויות וכו'. מהשנה הראשונה יש לנו המון הערות שצריכים לשפר, אבל האם יש לנו את ההזדמנות לעשות את זה כמו שהיינו בקואליציה? בטוח שהיינו יכולים לעשות את זה דרך ממשלה שמשתפת פעולה איתנו ואנחנו איתה", המשיך.

על הרצח הנורא בטייבה יחד עם העלייה בפשיעה אמר חבר הכנסת: "חשוב לציין שב־2022, למרות שהיינו בתקופת בחירות, היתה ירידה של 15 אחוזים במקרי הרצח, ואפילו 25 אחוזים בדברים אחרים בתופעת הפשיעה. מה שחשוב וכואב גם במקרה של טייבה, שהתופעה הזו לא מסתכמת רק בארגוני פשע. 65 אחוזים מהאלימות קשורה ישירות לארגוני פשע, אבל בתוך המשפחה, אלימות ופשיעה כזו מטורפת, קשורה לחברה עצמה. איך אנחנו מטפלים במשפחות, בזוגיות, במשפחתיות, השירות הפסיכולוגי, הסוציאלי, איפה העירייה נמצאת, רשויות הרווחה. זה עוד פן של התופעה שאנחנו סובלים ממנה".

"המשטרה היא מרכיב אחד, אנחנו מזמן הפסקנו לדבר על המשטרה ככל יכול. אפילו בתוכנית החומש, אנחנו לא מתמקדים רק במשטרה, יש לה את החלק שלה אבל יש תוכניות בתחום החינוך, הרווחה, והתעסוקה. לכן, אם נמשיך לדבר רק על משטרה ופרקליטות וכו' אנחנו נטעה. יש גורמים שלא מטפלים בהם. המשטרה מגיעה ברגע שיש לנו רצח, אבל אנחנו רוצים להגיע למשפחה כאשר יש אלימות בתוך המשפחה", הדגיש.

בסיום הראיון, דיבר עבאס על הירי מהעוטף ועל מותו של האסיר הביטחוני ששבת רעב: "אני מקווה שיצליחו לשלוט באירוע ושלא תהיה הסלמה. אני חושב שהמערכת היתה ערה לנושא של שביתות רעב ושהיא צריכה להיות זהירה לא להגיע למצב של מוות משביתת רעב. התשתית קיימת, בואו לא נשלה את עצמו, אבל תמיד יש את הטריגר הזה שמביא להסלמה. בסופו של דבר אני קורא לרגיעה, גם מהכיוון של רצועת עזה וגם מכאן. לנסות לחשוב אחרת, איך אפשר לנהל את הסכסוך הזה, לפתוח שערים של תקווה. חוץ מלהתפלל ולקוות, כמעט אין לנו יכולת להשפיע ישירות על האירועים האלו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM