תלונה הוגשה למשטרה נגד בכיר בעמותת "סיוע 48" של התנועה האיסלמית ומפלגת רע"מ וזאת בחשד לקשרים לחבר מפקדת חמאס באירופה, אמין אבו ראשד שעצור בהולנד בגין העברת מימון לחמאס בעזה, כך נודע היום (שלישי) למעריב. 

אנשי מפלגת רע"מ משתפים פעולה עם 5 ארגוני טרור ברצועת עזה וביו"ש | קלמן ליבסקינד

נאא'ל עיסא הוא הבכיר שנגדו הוגשה התלונה בגין חשד לקיום קשרים אסורים מטעם העמותה במשך מספר שנים, עם גורם טרור מוכרז, בשם אמין אבו ראשד. אותו אבו ראשד הוכרז בשנת 2013 על ידי שר הבטחון דאז משה יעלון כחבר מפקדת חמאס באירופה, ועומד בראש מספר ארגונים פרו-פלסטינים המופעלים באירופה על ידי חמאס. 

כזכור, אבו ראשד שמשמש כראש מפקדת חמאס בהולנד, נעצר בהולנד במהלך חודש יוני  2023 בעקבות פעילות ארגון "עד כאן" והוא עצור עד תום ההליכים כבר חודשים ומשפטו מתנהל כיום בגין  חשד להעברת מימון לחמאס בעזה בהיקף של כ-11 מיליון אירו באמצעות קרן איסראא', אותה הוא ניהל יחד עם ביתו ששימשה כגזברית הארגון. 

בתלונת ארגון "עד כאן" למשטרה נכתב כי "קיים חשש כי כספים שהעביר עיסא מארגון 'סיוע 48' לידיו של אמין אבו ראשד הגיעו בסופו של דבר לגורמי חמאס ברצועת עזה". גלעד אך, מנכ"ל ארגון עד כאן מסר כי "אנו מצפים כי משטרת ישראל תבצע חקירה מעמיקה אודות קשריה של עמותת סיוע 48' ובכיריה לבין גורמי חמאס, ואודות הכספים שהועברו בין הארגונים בחו"ל. הגיע הזמן לסגור את צינור החמצן של המימון של חמאס. התרענו על כך לפני יותר משנתיים ודבר לא נעשה. אחרי ה-7 באוקטובר, כולנו מבינים כי חמאס פועל בצורה מתוחכמת ברחבי העולם, כדי להשמיד את ישראל. אין לנו אפשרות אחרת מלבד להילחם בו בחזרה בכל הכלים שמאפשר החוק. במקרה הזה, המידע על הקשר האסור גלוי, ויש למצות את הדין עם מי שמפר את החוק."

כזכור, אתמול נחשף כי חשבון 'העמותה האיסלאמית למען יתומים ונזקקים (ע"ר)' המכונה 'עמותת סיוע 48' נסגר וזאת לאחר תחקיר בו חשפו בארגון "עד כאן" את קשרי הארגון לתנועת החמאס.

מדובר בעמותה הגדולה ביותר של הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית בישראל, אותה מייצגת בכנסת מפלגת רע"מ. העמותה אוספת מידי שנה עשרות מיליוני שקלים ומעבירה אותם ל"יתומים ואלמנות" בעזה, רש"פ, סוריה, טורקיה ואפילו ללבנון, כפי שנחשף בתחקיר של הארגון יחד עם 'פורום בוחרים בחיים' לפני כשנתיים.

מחזור ההכנסות של העמותה בשנת 2022 עמד על יותר מ-81 מיליון ש''ח. לפני למעלה משנה ובעקבות פעילות 'עד כאן' נחסם חשבון העמותה מלהעביר כספים לחו"ל, בחשד שהכספים הועברו למדינות אויב ומשם לגורמי טרור. על פי התחקיר, בדצמבר 2019 נחנך סניף של העמותה בעזה. בטקס הפתיחה של הסניף השתתפו יו"ר העמותה עלי כתנאני תושב רהט, מנכ"ל העמותה ע'אזי עיסא תושב כפר קאסם, חבר הלשכה המדינית של חמאס - ע'אזי חמד ועמאד אלפאלוג'י - דובר חמאס לשעבר.

בדבריו בטקס הפתיחה שיבח חבר הלשכה המדינית של חמאס ע'אזי חמד את העמותה ואת תפקידה בהענקת סיוע ליתומים ולקבוצות חלשות בחברה הפלסטינית. חמד הביע את נכונות המשרד לפיתוח חברתי של חמאס לסייע לעמותה לשרת את העם הפלסטיני. גם איבראהים אבו אלנג'א, מושל עזה, שיבח את התפקיד הגדול שהעמותה עושה למען המשפחות בעזה, ואמר במעשה הזה ניתן לראות את האחדות הלאומית.

כרזה של בכירי חמאס (צילום:  REUTERS/Suhaib Salem)
כרזה של בכירי חמאס (צילום: REUTERS/Suhaib Salem)

מהתחקיר של "עד כאן" עולה כי עמותת סיוע 48 העבירה בשנים האחרונות סיוע בהיקף של עשרות מיליוני ש"ח לרצועת עזה במסווה הומניטרי. מאז פתיחת סניף העמותה בעזה בנובמבר 2019, החלה העמותה לעבוד בשיתוף פעולה עם המשרד לפיתוח חברתי של חמאס שע'אזי חמד, חבר הלשכה המדינית של חמאס הוא סגן המנהל שלו. על פי התחקיר,  הסיוע לעזה מועבר בכסף ובסחורות המחולקות על ידי עובדי העמותה ופעילי חמאס ברחבי הרצועה, בתיאום עם המשרד לפיתוח חברתי של חמאס שמעביר מימון מטעם ממשלת חמאס בעזה למחבלים שנפצעו בהתפרעויות על הגדר מאז מרץ 2108.

עוד עולה מהתחקיר כי, באירוע שנתי לציון הישגי העמותה בשנת 2020 שנערך בפברואר 2021 בעזה, השתתף שוב חבר הלשכה המדינית של חמאס ע'אזי חמד המשמש כסגן מנהל המשרד לפיתוח חברתי בעזה. בדברי ברכה שנשא ע'אזי חמד באירוע, הוא אמר: "אני רוצה בהזדמנות זו להגיד תודה לאחים שלי בעמותת סיוע 48, ובאופן מיוחד לד"ר עלי כתנאני, יושב ראש עמותת סיוע 48, על מאמציו הגדולים והמוערכים, וגם לכל הצוות בעמותה הזו שהיוו דוגמא מצוינת במתן סיוע, ונתינה ללא גבולות". 

נזכיר כי ‏בכיר חמאס ע'אזי חמד התראיין לערוץ לבנוני לפני כחמישה שבועות ביחס לטבח ב-7 לאוקטובר ואמר כי "ב-6 דקות הבסנו את המדינה הגדולה במזרח התיכון, יש לנו הוכחות רבות לכך שישראל מזייפת תמונות, כמו תמונת התינוקות החרוכים או כרותי הראש". עוד הוסיף בשם חמאס ש"נעקור את ישראל מהשורש, את הסרטן הזה במזרח התיכון" וש"המערכה הזו תסתיים באובדן מדינת הכיבוש. הם לא יצליחו לנצח", ‏"אנחנו חייבים ללמד את ישראל לקח ונעשה זאת שוב ושוב. 'מבול אל-אקצא' זו רק הפעם הראשונה ותהיה שנייה, שלישית ורביעית. בגלל שיש לנו את הנחישות והיכולות להילחם. נשלם מחיר? כן, ואנחנו מוכנים לשלם בעבור זה".

לפני כשלושה שבועות פרסם דובר צה"ל כי ע'אזי חמד הינו אחד מבכירי חמאס המתגוררים בחו"ל ומנהלים משם את גיוס הכספים לחמאס ואת הטרור בעזה. נציין כי לאחר פרסום התחקיר פנתה עמותת 'עד כאן' לרשויות העוסקות במניעת מימון טרור ולבנק לאומי בדרישה לעצור את העברת הכספים מהעמותה לעזה ולמדינות אויב, ולחקור את תנועת הכספים בחשבון. למרות זאת, במשך השנתיים האחרונות המשיך כסף וציוד רב לזרום מהעמותה לרצועת עזה בהיקף של מיליונים רבים. בעד כאן אומרים כי ישנן ראיות לשימוש שעשה חמאס בכספים ובציוד שהועבר מהעמותה לעזה, והן הוצגו לרשויות האכיפה.

בארגון "עד כאן" אומרים לאחר הפרסומים על סגירת חשבון העמותה: "אנו שמחים שבנק לאומי סגר סופסוף את החשבון ממנו הועברו סכומי עתק לעזה. חבל שלקח יותר משנתיים מאז התרענו על כך בפני הבנק עד שהוא עצר את זרימת הכספים מהעמותה לעזה. אנו קוראים למטה ללוחמה בטרור לממש את האחריות של ממשלת ישראל למנוע את העברת הכספים ממוסדות הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית לגורמי טרור ולמדינות אויב, גם אלו שמועברים במסווה של סיוע הומניטרי. אנו דורשים מרשם העמותות לסגור את העמותה באופן מיידי. אם אכן מדובר בערוץ מימון מערביי ישראל לחמאס ולמשפחות מחבלים, ולו באופן עקיף, הגיע הזמן לעצור זאת".