יו"ר מפלגת העבודה והמחנה הציוני, יצחק הרצוג, תקף היום (חמישי) בחריפות את מה שכינה "גילויי פלגנות וחתרנות" בתוך מפלגתו ואמר על רקע האירועים שליוו את ועידת העבודה האחרונה, כי "מעל בימה זו ראוי להדגיש, כי פלגנות, חתרנות וניבולי פה לא יביאו אותנו חזרה לשלטון. הציבור הישראלי על כל גווניו ישפוט אותנו על דרכנו, התנהלותנו, יושרתנו, אמונתנו ובעיקר על פי מעשינו".
הנאום שנשא בכינוס מיוחד לציון 72 שנים למותו של ברל כצנלסון, נערך מטעם הקרן על שמו והתקיים בבית "אהלו" לחופי הכנרת. במהלך נאומו, קרא הרצוג לחשבון נפש פנימי בתוך תנועתו, ואמר: "ביום זה על רבים בתוכנו לעשות עם עצמם חשבון נפש ולהבין כי על ערכי כצנלסון ותנועת העבודה, נכון וראוי להיאבק. לאלה בקרבנו השואלים 'מפלגת העבודה', לאן? אני עונה: חזרה למקורות. היום יותר מתמיד, אנו זקוקים לתורתו של כצנלסון". 

הרצוג בוועידת העבודה האחרונה. צילום: אבשלום ששוני
הרצוג אמר כי ברל כצנלסון הוא הרבה יותר מאחד ממייסדי תנועת העבודה. לדבריו, כצנלסון היה מהוגי הדעות המרכזיים של הציונות ושל הסוציאל-דמוקרטיה העברית בראשית ימיה, וככזה, עבורו, ברל כצנלסון הוא מצפן. אידיאולוגי. ערכי ומוסרי. מצפן מנהיגותי ולא פחות מכך, מצפן ציוני וממלכתי ש"באמצעותו ניתן להמשיך ולנסח את דרכו של הזרם הציוני, הסוציאל דמוקרטי, שמהווה גם היום את האלטרנטיבה היחידה והברורה ללאומנות הקיצונית, לכישלון החברתי העמוק של הממשלה הנוכחית, לגזענות, להסתה, לבריונות, האלימות המילולית והפירוד החברתי שהממשלה תורמת להם תרומה משמעותית".

הצטרפות 'הצל' לליכוד: "רמיסת יסודות הדמוקרטיה"


הרצוג תקף במילים חריפות את הצטרפותו של הראפר יואב אליאסי המכונה "הצל" לשורות הליכוד ואמר: "אני תוהה, מה היה אומר ברל אם היה יודע שהתנועה שראה בה יריבה פוליטית אך תמיד כיבד את עמדותיה קולטת לתוכה דמויות כמו 'הצל' ואני אומר בצער, אלה לא רק ניצני פאשיזם אל תופעה חמורה ומסוכנת שרומסת את יסודות החיים הדמוקרטיים שלנו כאן".
"תורת כצנלסון מלמדת אותנו שבבריונות ובהסתה, לא בונים מנהיגות. שגידופים וניבולי פה אינם אלטרנטיבה שלטונית. שממלכתיות חזקה יותר מכל טוקבקיסט או בריון שצועק באסיפת בחירות. אל מול הקיצונים מימין ומשמאל, עלינו לחזור למקורות של תנועת העבודה שלנו. לא רק להגיע לאזכרות לברל כצנלסון אלא גם להפנים וליישם את משנתו", הדגיש והוסיף: "אני אומר לכם, ליושבים כאן בקהל ולכלל הציבור-  זו מלחמה על הבית הלאומי שלנו".


הצל ואורן חזן. צילום: ניר רגב

 
הרצוג הבהיר כי "ללא מימוש ההזדמנות האזורית העומדת בפנינו, שבכוחה להפריד בינינו לבין הפלסטינים, נמשיך להתבוסס זה בדמו של זה ולא יהיה ביטחון לאזרחינו.  ממשלה שלא תעשה הכל למימוש ההזדמנות מקדמת רק דבר אחד  - מדינה עם רוב פלסטיני בין הירדן לים. מדינה שותתת דם, שתאבד את זהותה הציונית והיהודית ובה יחיו שני עמים מסוכסכים ושונאים בלפיתת מוות".
"האם זו דרכו של ברל? האם זו התגשמות הציונות", שאל הרצוג. "עלינו להגדיל את המחנה שלנו. כפי שאמר ברל  "האיחוד אינו מעשה חד פעמי אלא תהליך ממושך, אולי תהליך בלתי פוסק. האיחוד טעון התחדשות והתגברות" זו המשימה הלאומית שאני רואה לפני. לחדש ולהגביר את כוחם של האיחודים שניתן לעשות על מנת לשנות את הכיוון ההרסני אליו צודעת המדינה". בסיום דבריו התחייב הרצוג להמשיך ולהיאבק יחד עם שותפים רבים בתוך מחנהו למען חזרה למקורות תנועת העבודה, כדי שתוכל לשוב ולהוביל את המדינה תחת דגלי הציונות והסוציאל דמוקרטיה.