מבחן כוח ראשון ליו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי. היום (שלישי) הוא יציג בפני מזכירות לשכת המפלגה המתכנסת בתל אביב את תכנית "ארגז הכלים לניצחון" שחשף השבוע ויבקש מהמזכירות לאשר את העלתה לדיון והצבעה בוועידת המפלגה שאמורה להתכנס בראשית החודש הבא. במזכירות הלשכה עשרה חברים, בהם מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני ויו”ר ועדת החוקה פרופסור דוד ליבאי. חרמוני מתנגד נחרצות לתכניתו של גבאי, והביע חשש שאישור התכנית, המבקשת להעניק לגבאי סמכויות שיגבירו את שליטתו במפלגת העבודה, עלולים להפוך את העבודה ל"מפלגה של איש אחד".

חרמוני עלול גם לשלם מחיר אישי כתוצאה מתכניתו של גבאי המבקש לבטל את השריון הקיים היום למזכ"ל העבודה במקום השביעי ברשימת המפלגה לכנסת ולקצץ בסמכויותיו. מזכ"ל המפלגה החליט לנצל את כינוס מזכירות הלשכה היום כדי לקיים שימוע ציבורי לחברות וחברי המפלגה שירצו להביע תמיכה או הסתייגות מהשינויים אותם מבקש גבאי להנהיג. חרמוני אמר למעריב אונליין כי מרבית הנרשמים לשימוע מתנגדים לשינויים שמבקש גבאי להכניס לחוקת מפלגת העבודה.

"הרבה מקנאים בסמכויות שיש לליברמן ולפיד" 
בראיון ברדיו 103 FM אמר הבוקר חרמוני: "יש בתוכניתו של גבאי שורה של צעדים הפוגעים בתפקידי. זה לא נעים להתעורר בבוקר יום אחד ולגלות, לאחר התמודדות דמוקרטית שביצעתי לאורך שנים, כי בהינף יד מבקשים לבטל את הבחירה והדמוקרטיה במפלגה. אני התמודדתי להיות מזכ"ל המפלגה עם כל סמכויות, הזכויות והחובות גם הביצועיות וגם הפוליטיות. זה לא נעים לגלות שאחרי בחירות מבקשים לעשות שינוי". 


עוד הוסיף: "לא היה שום דבר ביני לבין אבי גבאי. אני מכבד את אותו על שזכה להוביל את מפלגת העבודה. אני אעשה כל שאוכל כדי לסייע לו. אני חושב שמפלגת העבודה היא מפלגה דמוקרטית והיא צריכה להישאר ככזו. בתוכניתו של גבאי יש שורה ארוכה של יוזמות שעוסקות בריכוז סמכויות ושריונים ברשימה לכנסת. מדובר בשינויים משמעותיים באופייה הדמוקרטי של המפלגה ואני מתנגד לדברים. בדיון שיתקיים היום אני אביע את עמדתי בנושא ואני חושב שאני לא לבדי בדעתי. על פעולות שמשנות את מהות המפלגה צריך לאפשר תהליך של שיח ראוי, שקוף ודמוקרטי”.
לדבריו "יש הרבה שמקנאים בסמכויות שיש לליברמן, ללפיד או כחלון אך מי שמוביל את המדינה היא מפלגה שיש בה איזונים. אני לא זוכר מקרה שהצעות כל כך דרמטיות הונחו על השולחן ללא התייעצות. הצעתי לאבי גבאי ואני ממשיך להציע לא לקבל החלטות ובאופן חד צדדי. יש לדבר עם האנשים וליצור דיון. מפלגות דמוקרטיות במדינת ישראל הם המפלגות שמובילות את המפה הפוליטית במדינת ישראל".

"היושב ראש צריך כלים" 
לעומתו אמר למעריב אונליין עופר קורנפלד, חבר מזכירות הלשכה כי הוא תומך בצעדים שמציע גבאי ומעריך כי מזכירות הלשכה תאשר להעלות את ההצעה לוועידה. “אין מצב שהולכים נגד היושב ראש, מה גם שההצעה שלו הגיונית. חרמוני מאוד חריג בנוף המפלגתי בהתנגדותו להצעה. עם האחריות על היושב ראש צריכות לבוא גם סמכויות. הוא מבקש את כלי העבודה הנדרשים כדי לקחת אותנו לניצחון ואנו צריכים לתמוך בהצעתו".

הצבעה בוועידת מפלגת העבודה. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
הצבעה בוועידת מפלגת העבודה. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
קורנפלד העריך כי לגבאי לא יהיה קושי להעביר את הצעותיו בועידת המפלגה. “לא נתקלתי ביושב ראש שלא מעביר הצעות בוועידת המפלגה מאז שאני זוכר את עצמי ואני  מ-1996 חבר במפלגה". לדבריו, "אין פה שום דבר חריג ויוצא דופן. שריונים אפשריים גם היום. היושב ראש צריך כלים. אנו בחרנו בו ברוב גדול שיעמוד בראשנו. אנו רוצים שיהיה ראש ממשלה וצריכים לתת לו את הכלים".
לגבי מינוי שרים אמר: “אם יהיה ראש ממשלה הוא ימנה את מי שירצה. אם לא ננצח בבחירות ונהיה חברים בקואליציה, כל הסכם למינוי שרים יובא לאישור הוועידה כך גם הרשימה לכנסת".
תמיכה מלאה בהצעותיו של גבאי הביע גם יו"ר המפלגה לשעבר עמרם מצנע שאמר למעריב אונליין כי "הבחירה של גבאי מסמנת כיוון חדש והציפיה ממנו היא שהוא יעשה מהלכים חדשים. לכן מי שלא יתמוך באבי גבאי יגרום נזק למפלגת העבודה. העסקונה היא לא חזות הכל, שכן בסופו של יום גבאי צריך לשכנע את הציבור הרחב ולא רק את חברי העבודה. קהל הבוחרים הפוטנציאלי של המפלגה מצפה לשינויים. המפלגה צריכה לכוון לאותו ציבור ולתת לגבאי את הסמכויות כדי שיוכל להתמודד מול נתניהו".

תמיכה מלאה. עמרם מצנע. צילום: אסף קליגר
תמיכה מלאה. עמרם מצנע. צילום: אסף קליגר
לעומתו קרא השר לשעבר משה שחל, מותיקי מפלגת העבודה, לגבאי להביא לוועידה הצעה מוסכמת על דעת המזכ”ל. "הטעות של גבאי נובעת מחוסר ניסיון פוליטי. לא יתכן להפוך את חוקת המפלגה כמו רוכסן שפותחים וסוגרים כל שני ושלישי. אם גבאי היה שומע בעצתי הייתי מציע לו להקים ועדה חיצונית של אנשי אקדמיה וותיקי מפלגה שיציעו הצעה לרפורמה במפלגה, ברוח התכניות שלו, ויתאימו את מבנה המפלגה לעידן מודרני ועדכני יותר”. 
"גבאי צריך לעשות את זה באמצעות גוף שיהיה מליץ יושר עבורו ולא לצאת במהלך כזה נגד המנגנון המפלגתי. הכוונות שלו טובות אבל הביצוע פחות טוב, לכן לא יועיל, פוליטיקה לומדים בדרך הקשה", אמר שחל למעריב השבוע.