כחמישה חודשים לאחר סיום כהונתו: ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט פרסם היום (ראשון) טור בניו יורק טיימס, בו סיכם את כהונתו. בין היתר, התייחס להחלטה להתנתק מה"בייס" הפוליטי שלו - במטרה להקים את הממשלה, סקר את הישגי הממשלה ואת הכישלונות שהובילו בסופו של דבר לפירוקה. 

בנט: "נפעל כדי לאחות את הקרע בעם"
בנט ולפיד קיימו חפיפה: "התפקיד והמדינה שייכים לכל העם, ולא רק לאדם אחד"
שנה מאז שהושבעה: ממשלת בנט-לפיד רשמה הישגים שלא נראו בימי נתניהו | בן כספית

"לפני כשנה וחצי קיבלתי החלטה קשה: לצאת מה'בייס' הפוליטי שלי ולהקים ממשלה עם אנשים שגם בחלומות הפרועים ביותר שלי - לא האמנתי שאעבוד איתם", כתב ופירט על התקופה הקשה שעברה על מדינת ישראל באותם הימים. הוא הוסיף: "היינו מרחק ימים ספורים מסבב בחירות נוסף וכאוס. אני זוכר היטב את הרגע, בבוקר יום שבת, בו קיבלתי את ההחלטה. קראתי לארבעת ילדי להצטרף אל ולאשתי גילת במטבח. אמרתי לה - 'אבא שלכם עומד לנסות משהו, ואני לא יודע אם אצליח. הרבה אנשים - כולל חברים - יגידו דברים רעים על אבא שלכם, אז אני רוצה שתדעו שאני עושה את זה למען ישראל".

"מסע תעמולה בלתי פוסק שניהלה האופוזיציה בתקשורת וברשתות החברתיות ניסה לשבור אותי ואת מפלגתי ימינה. הלחץ עבד וימים ספורים לפני ההצבעה הקריטית - חבר במלגתי עזב. כתוצאה מכך, הגענו למינימום ההכרחי להרכבת ממשלה חדשה, וב-13 ביוני הכנסת הצביעה על הקמת הממשלה החדשה ברוב של 60 קולות, לצד 59 מתנגדים ונמנע אחד. באותו הרגע, הפכתי לראש הממשלה של הממשלה המגוונת בתולדות ישראל - ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, יהודים וערבים, כולם עובדים יחד", כתב בניו יורק טיימס.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

השבעתם של לפיד ובנט, ארכיון (צילום: ערוץ כנסת)

הוא פירט על הישגי הממשלה: "העברנו תקציב עמוס רפורמות, החזרנו מאות אלפים לעבודה והורדנו את הגירעון כמעט לאפס. העברנו את השנה השקטה ביישובי הדרום הקרובים לרצועת עזה וחסמנו הסכם גרעין מסוכן עם איראן. השגנו זאת תוך שמירה על תמיכה דו-מפלגתית חזקה בארצות הברית, והיינו הראשונים להפיץ את ה'בוסטר', החיסון שלישי לקורונה, שסלל את הדרך לשאר העולם".

"עשינו את זה בעזרת החוק ה-70/70 שקבעתי", טען, "כ-70 אחוזים מהישראלים מסכימים ב-70 אחוזים מהנושאים. הממשלה שלי התמקדה בביצוע 70 אחוזים. כולנו מסכימים על כך שצריכים כבישים ורכבות טובים יותר, חינוך טוב יותר, יותר ביטחון ויוקר מחייה נמוך. עם זאת, אנחנו לא מסכימים על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, על הדת והמדינה ועל אופייה הרצוי של מערכת המשפט".

"הסכמנו על כך שהממשלה לא תתעקש על ריבונות ישראלית ביהודה ושומרון ולא תמסור אותם לפלסטינים. החלטנו גם שלא נחוקק חוקים דתיים או משפטיים שנויים במחלוקת. ניטרלנו הנושאים הרגישים ביותר מבחינה פוליטית, כך שהשרים מהימין ומהשמאל ראו זה בזה אנשים הגונים הפועלים לטובת ישראל - ולא יריבים כפי שקראנו זה לזה. קראנו לעצמנו 'ממשלת רצון טוב', והוכחנו שאנשים עם דעות פוליטיות שונות בתכלית יכולים לעבוד ביחד", המשיך ופירט.

בהמשך המאמר, הוא התייחס למנסור עבאס, יו"ר רע"מ וכתב: "הפעם ראשונה שפגשתי אותו היתה בשבועות שקדמו להרכבת הממשלה. לפני שנפגשנו, היתה לי דעה שלילית עליו וחשבתי שהוא תומך טרור, אבל שמעתי מרבים שזה לא כך ושהוא באמת מנסה ליצור מודל פרגמטי לערביי ישראל. התקשרתי והזמנתי אותו לפגישה. בתגובה, הוא שאל באיזו דירה סודית עלינו להיפגש. הוא היה רגיל להצטופף עם אנשים בסתר, ועניתי לו שניפגש בגלוי במשרדי בכנסת. 'אתה לא סוג ב', אני לא מתבייש לפגוש אותך', אמרתי".

מנסור עבאס, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מנסור עבאס, נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"גיליתי מנהיג אמיץ, בערך בגילי, שהתנגלה כמענטש. שנינו אנשים מאמינים שהסכמנו במהירות על כך שניתן לאלוהים לטפל בכל חילוקי הדעות התיאולוגיים שייתכנו בין היהדות והאיסלאם, ואנחנו נעבוד ביחד כאן ועכשיו כדי לספק חינוך טוב יותר, מקומות עבודה טובים יותר ורחובות בטוחים יותר לישראלים ולערבים".

"לאחר שנה של התקדמות - הממשלה שלי קרסה ברקע לחץ בלתי פוסק של מחאות ציבוריות ומחאות ברשתות החברתיות", המשיך ופירט, "חברי פרלמנט ערבים שהצטרפו לקואליציה, וגם חלק מחברי מפלגתי 'ימינה', כונו בוגדים בעיר הולדתם, קבוצות מאורגנות הקימו אוהלים במרחק מטרים ספורים מבתיהם והתנכלו להם ללא הפוגה, תוך שהם קוראים להם תומכי טרור. חברת מפלגתי דיווחה כי עבודתו של בעלה בסכנה וכי ילדיה מאוימים בבית הספר".

"במקביל, ישראל ספגה שורת פיגועים שגבו את חייהם של כ-20 בני אדם. באופוזיציה טענו כי מדובר בתוצאה של ידיים כבולות של הממשלה בידי מפלגת רע"מ - שקר, בהתחשב בעובדה שראינו פיגועים בארץ כבר למעלה ממאה שנים, והממשלה שלי היתה נוקשה מהרגיל כלפי מחבלים. הדבר הוביל את רע"מ להשעות את חברותה בממשלה, ח"כית ערבייה ממרצ פרשה זמנית וחברי המפלגה שלי הפסיקו לתמוך בקואליציה. הממשלה בראשותי עשתה עבודה לא טובה בהדיפת הכמויות העצומות של מידע כוזב שהופצו ברחבי ישראל. הקמפיין הצליח - והביא את הממשלה לסופה".

זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אהוד אמיתון/TPS)
זירת הפיגוע בתל אביב (צילום: אהוד אמיתון/TPS)

הוא סיכם: "ממשלה חדשה מוקמת כעת בישראל, ואני מקווה שמנהיגיה יבינו שהאתגר הגדול ביותר הוא שמירה על כל חלקי החברה ביחד. למרות שהממשלה שלי פעלה רק שנה, אני מאמין שיצרנו והטמענו מודל ותמונה ייחודיים, של איך חברה מקוטבת מאוד יכולה לשתף פעולה. התמונה היפה הזו, שנחרטה פעם בלבבות ובמוחות, לא ניתן למחיקה בקלות".