לאחר החגיגות הגיע הזמן להכרעות. ממשלת קטלוניה התכנסה, בראשותו של הנשיא קרלוס פואיג'דמון, כדי לדון בשאלה המרכזית: אם לדרוש עצמאות עכשיו או לנסות תחילה להיכנס למשא ומתן על שינוי החוקה הספרדית, לטובת האוטונומיה.



הפרלמנט הקטלוני יתכנס מחר והוא עשוי להכריז על הקמת המדינה, אך על הממשלה לנווט ולהחליט על אופן וקצב ניהול התהליך. לפי שלטונות חבל קטלוניה, ה"כן" לעצמאות זכה ביותר מ־90% מהקולות. מכלל 2.26 מיליון המצביעים, 2.020 מיליון הצביעו בעד ו־176 אלף נגד (8% בלבד). גם אם המספרים לא מדויקים, כמו מספרם של הפצועים בהתנגשויות בנתוני ממשלת המחוז של קטלוניה, הרי שזהו ניצחון ברור.



רק 42% מבעלי זכות ההצבעה השתתפו במשאל. יותר מ־300 קלפיות הוחרמו על ידי המשטרה הספרדית, מה שהביא לאובדן של 770 אלף קולות.


אלפי תומכי העצמאות שהתאספו בכיכר קטלוניה לערב של נאומים נלהבים, מוזיקה, חזיזים וזיקוקים, קידמו בהתלהבות את הצהרתו של נשיא החבל קרלוס פוג'דמון, שבה קבע כי התושבים הרוויחו את זכותם למדינה עצמאית שתעטה צורה של רפובליקה. הוא הבטיח להתחיל לפעול בהתאם לאחר פרסום התוצאות הסופיות והעברתן לפרלמנט, אך לא דיבר במפורש על הכרזה מיידית של מדינה. ארגונים רבים קראו להכריז על שביתה כללית החל ממחר. 


קטלונים ברחובות ברצלונה צופים בנאום רחוי. צילום: AFP
קטלונים ברחובות ברצלונה צופים בנאום רחוי. צילום: AFP


ברחובות ברצלונה מחו האלפים על אלימות המשטרה הצבאית הספרדית במהלך משאל העם שלשום, רבים מהם סטודנטים שערכו קודם לכן שביתת שבת באוניברסיטה בעיר. חלקם הצמידו לפיהם מדבקות דמויות איקס אדום, סמל לצנזורה ולהשתקה. גם מנהיגים פוליטיים וחברי ממשלת המחוז ומועצת העיר צעדו ברחובות, מכיכר נשיאות המחוז ועד כיכר קטלוניה, דרך שדרות הראמבלה הומות האדם.

ההפגנות נועדו גם להכין את השביתה הכללית שאמורה להתחיל היום והיקפה אינו ידוע. מרק, סטודנט בן 23, טיפס על פסל והניף את דגל העצמאות, האסטלדה. "אנחנו שמחים וגם כועסים, ולא מוכנים יותר להיות אזרחים מדרגה שנייה", אמר. "המאבק רק התחיל, והוא יסתיים רק בניצחון".

קרל, נהג מונית ממוצא וייטנאמי, תושב ברצלונה, קיטר על הפקקים שנגרמו מהההפגנות. "ספרד הכי טובה לנו", אמר, "צריך שיהיה כאן סדר. אני לא מאמין שהבדלנים ישיגו את שלהם. רוב התושבים מתנגדים להם". ואכן, רוב התושבים העדיפו ללכת אתמול לעבודה, ומדריכי התיירים המשיכו להדריך קבוצות באתרים הפופולריים.

ליד ארמון הנשיאות צעד פיליפ, קשיש, חבוש כובע באסקי, נושא שלט "דמוקרטיה" ופורט על כלי נגינה מסורתיים. "שלום לישראל", אמר לי, "זו ארץ הדמוקרטיה, הרוחניות, התקווה והחופש. אנחנו רוצים להיות כמוכם".

שוטרים גוררים מצביע, צילום: רויטרס
שוטרים גוררים מצביע, צילום: רויטרס




התגובות שהגיעו מחוץ לספרד לתוצאות משאל העם ולעימותים ברחובות היו מגוונות. נשיא האיחוד האירופי דונלד טוסק התקשר לראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, ואמר כי יש להימנע משימוש נוסף בכוח כדי למנוע הסלמה. נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח טלפונית עם ראחוי והביע תמיכה באחדותה של ספרד. הוא לא התייחס בשיחה לאלימות המשטרה, שגונתה על ידי מפלגות השמאל הצרפתי.

הנציב העליון לזכויות האדם של האו"ם, זיאד אל חוסיין, קרא לשלטונות ספרד להקים עדת חקירה בלתי תלויה כדי לדון באלימות המשטרה. האיחוד אירופי הביע התנגדות לפגיעה בשלמותה של ספרד, אך הדגיש כי האלימות אינה אמצעי לפתרון משבר פוליטי. "אנחנו תומכים בניהול המשבר על פי החוקה הספרדית", אומרים באיחוד.

ולבסוף, הטניסאי רפאל נדאל, שמתנגד לעצמאות קטלוניה וחושב ש"ספרד הכי טובה לקטלוניה וקטלוניה הכי טובה לספרד", אמר: "לבי שותת דם לנוכח המראות הקשים מארצי. אני רוצה לבכות כשאני רואה מדינה שבה למדנו לחיות יחד מגיעה למצב כזה".

פוג'דמון ביקש תיווך בינלאומי בסכסוך בין קטלוניה למדריד. "אנחנו צריכים נוכחות של צד שלישי ואווירה מתוחה פחות", אמר. הוא קרא לאיחוד האירופי "להפגין מעורבות ולא להסתכל לכיוון אחר". הוא גם תובע את נסיגת כל כוחות המשטרה הספרדית מתחומי המחוז והודיע על הקמת ועדת חקירה על אמצעי הדיכוי שהפעילו השוטרים.

פוג'דמון סיפר כי מסוק ספרדי עקב אחריו כשיצא להצביע, והוא נכנס עם מכוניתו למנהרה והחליף בתוכה מכונית וכך חמק מהמעקב. עוד התברר כי פתקי ההצבעה במשאל הודפסו באורח חשאי בצרפת.

"הבושה של אירופה"

במקביל פועלים הקטלונים לפגוע במעמדה של ספרד בעולם, ובייחוד באירופה, והיא אכן ספגה לא מעט ביקורת אחרי אירועי אתמול. דובר הנשיאות ג'ורדי טירול אמר כי קטלוניה תתלונן על ספרד בפני מוסדות המשפט האירופים על פגיעה מכוונת באזרחים. "ספרד היא הבושה של אירופה", הצהיר.

עבור ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי "לא היה שום משאל עם". שלטון החוק עמד איתן מול אלה שהתקיפו אותו, וכוחות הביטחון פעלו מול מפרי החוק במקצועיות, תוך מילוי חובתם. לפי דיווח ממשלת קטלוניה, מספר האנשים שביקשו טיפול רפואי לאחר ההתנגשויות עם השוטרים עומד על 886. עם זאת, בתי החולים דווחו על 92 פצועים, שניים מהם במצב קשה. 12 שוטרים נפצעו. המספרים הללו מספיקים כדי להוכיח שהמשטרה הספרדית אינה כה יעילה ומקצועית.