"צריך להוריד את יוקר הייצור ומה שנעשה עד היום לא מספיק. אבל האחריות ליוקר המחיה בקרב היצרנים היא שולית. התעשיינים לא אשמים בגל עליות המחירים. אם רוצים להוריד מחירים, שיורידו את עלויות הייצור. אמרתי את זה לשר האוצר". כך אומר ל"מעריב" נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר.

מבקר המדינה: החלב בישראל יקר ב-77% מאשר במדינות המפותחות
"נילחם מלחמת חורמה": כך משרד הכלכלה מעוניין לבלום את עליית המחירים

לדבריו, "מה שנעשה עד היום אינו מספיק. אני מקווה שניתן למתן את מחירי החשמל. שר האוצר הורה לבחון הורדה גם של מחיר המים לעסקים. אי אפשר לבקש לא להעלות מחירים כשהארנונה התייקרה. הממשלה חושבת שאם תיתן נבוט בראש לתעשיינים כמו קוקה קולה, המחירים יירדו, אבל זה לא עובד כך. יוקר המחיה לא ייפתר. כל עוד יוקר הייצור גבוה והעלויות על עסקים גבוהות לא ניתן להוריד מחירים. לכן גם יבואנים מתקשים להוריד מחירים".

שר האוצר סמוטריץ': "התקציב טוב עם הרבה בשורות טובות לאזרחים" (צילום: ערוץ כנסת)

נשיא התעשיינים מלין על מחסור בכוח אדם. "הנושא הראשון שמטריד אותנו התעשיינים הוא שוק העבודה בישראל. המחסור בעובדים היא הבעיה הכי קשה, כי בתעשייה חסרים 15־16 אלף עובדים. ביקשתי משר האוצר להגדיל את היקף היתרי העבודה של עובדים פלסטינים ולהוריד את מגבלות השכר על עובדים זרים". בנוגע למצב הכלכלה העולמית הוסיף ד"ר תומר: "המיתון העולמי יפגע בכל כלכלת העולם. הוא ימשיך לתוך 2024 וייתכן שיישאר גם עד סוף 2024 וישפיע לרעה על התוצר. המטרה שלנו היא לייצר עוד תוצר בתקופה שהכלכלה העולמית מתכווצת".

לדבריו, "בפגישה עם כלכלני קרן המטבע הסברנו שבגלל העלאת הריבית, יותר ויותר חברות מדווחות על קושי בהשגת אשראי בדיוק כמו שהיה בימי שיא הקורונה. יש בעיה בהשגת מימון ממשקיעים חיצוניים משתי סיבות: כל העולם מתכווץ ויש פחות נכונות לתת אשראי. לכך יש להוסיף את המצב הספציפי בישראל ועצירת ההשקעות בגלל המחלוקת בנושא הרפורמה המשפטית. יש קשיים בנגישות לכסף. אם בקורונה הממשלה נכנסה מתחת לאלונקה, היום התוכניות פחות נדיבות. אם החברות הגדולות חזקות ויש להן רזרבות, העניין מאוד מדאיג בנוגע לעסקים קטנים ובינוניים. שאני יודע שיותר ויותר מהם נקלעים לקשיים ועלולים ליפול".