לאחר שדחו את התייקרות מוצרי המזון לאחרי חג השבועות, הבוקר (חמישי), עם תחילת חודש יוני, ענקיות המזון העלו את המחירים של מוצרים רבים. בין החברות שהעלו או צפויים לעלות מחירים בהמשך החודש נמצאות תנובה, מרס, בן אנד ג'ריס, אסם, שטראוס וויליפוד.

"הממשלה היא מונופול": רמי לוי עולה להתקפה | האזינו

ראשונות בגל העלאת המחירים היו אסם ותנובה. לאחר שכבר בחודש מאי העלתה שטראוס את מחירי מוצריה בשיעור ממוצע של עד 6%, הודיעה תנובה על העלאת מחירי חלק ממוצריה. תנובה הודיעה ללקוחותיה בשוק הקמעונאי והמוסדי על עדכון מחירוני מוצרי מעדנות, מאמא עוף ואוליביה בשיעור ממוצע של כ־7.4%.

אליה הצטרפה גם טרה, והשתיים העלו את מוצרי החלב בפיקוח אחרי הודעת ועדת הפיקוח על המחירים במשרד החקלאות. לאחר מכן הוחלט בחברות ליקר גם את מחירי המוצרים שלא נמצאים בפיקוח כמו תחליפי החלב, הקוטג' והגבינה הבולגרית. בעקבות כך, שטראוס העלתה גם כן את המחירים של החלב, הגבינות והיוגורט ב-2.33%.

בין החברות שהעלו וצפויות לעלות את ממחירי מוצריהם בהמשך החודש נמצאות בן אנד ג'ריס, שצפויים לעלות מחירים בעוד 15%, מאמא עוף, מעדנות ומוצרי אוליביה יתייקרו ב-7.4%, סניקרס, באונטי ומסטיקי אורביט יעלו את המחירים גם כן. גם הנקניקים של חברת טירת צבי יתייקרו ב-5%.

בתנובה טענו כי עדכון המחירים חל לאור העלייה החדה במחירי הסחורות וחומרי הגלם בשנתיים האחרונות, בהם מחירי הקמח, חזה העוף, הבקר, השמן והירקות ותשומות נוספות, כדוגמת חשמל, דלק, מים ושכר עבודה. עוד ציינו כי חומר הגלם חזה עוף, המהווה כ־50% לפחות מהרכב מוצרי מאמא עוף, התייקר לחברה בתוך שנתיים בכ־25% ומחיר הקמח התייקר למעדנות בכ־43%.

מבדיקה שערכה החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות עולה כי מחירי החלב הגולמי בישראל נמוכים או דומים למחירי החלב בשורה של מדינות באירופה. על פי הנתונים של משרד החקלאות ונתוני הנציבות האירופית מחודש פברואר, מחיר החלב הגולמי הישראלי עומד על 57.98 יורו ל־100 ק"ג, לעומת ספרד, שמחיר החלב הגולמי בשטחה עומד על 58.5 יורו ומלטה על 60.6 יורו. במדינות נוספות, בהן איטליה ואוסטריה, מחיר החלב הגולמי דומה מאוד למחירו בישראל.

גם דיפלומט הודיעה היום ללקוחותיה כי בעקבות עליות מחיר מצד ספקיה בחו"ל, החל מהראשון ביולי, תיאלץ לעדכן מחירי חלק ממוצרי הקפה, העוגיות והטונה אותם היא מפיצה ומשווקת, בשיעור ממוצע של 6.1%.

מחירי מוצרי הטונה יעודכנו בשיעור שלא יעלה על 4%. בזכות מדיניות הורדת המכס על דגים מיובאים, הצליחה החברה להקטין את עליית המחירים ולעכבה כל השנה האחרונה, למרות עלייה גבוהה של חומרי הגלם של הטונה. כזכור, המוצרים לעיל לא נכללו בעליות המחיר שהתבצעו בשנה האחרונה.

בתוך כך, גם מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והתשתיות הודיע כי מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, אשר נמכרים לצרכן בתחנות הדלק, עלו הבוקר. המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יעמוד על 6.85 שקלים לליטר, עליה של ארבע אגורות ו-0.59% מהעדכון הקודם ב-1 במאי. המחיר בעד שירות מלא (כולל מע"מ) יעמוד על 7.06 שקלים לליטר - עליה של 0.57% ממחירו בראשית חודש מאי.

מחיר הדלק הנמוך ביותר נרשם במאי 2020 ועמד על 4.79 שקלים לליטר בשירות עצמי. המחיר הגבוה ביותר נרשם בספטמבר 2012 - 8.25 שקלים לליטר בשירות עצמי.