הבורסה לניירות ערך בת"א הגיבה היום (רביעי) בצלילה בעקבות ההתפתחויות בכנסת סביב בחירת נציגי הוועדה לבחירת שופטים. זאת, לאחר שהקואליציה החליטה להסיר את כל המועמדויות, למעט זו של חה"כ טלי גוטליב שסירבה לכך, בניסיון לדחות את ההצבעה בחודש. על מנת להבין מהן ההשפעות האפשריות של המהלכים הפוליטיים הללו פנינו לאופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ Auren ישראל, שהזהיר מעלייה נוספת ביוקר המחיה, פגיעה נוספת בהשקעות בישראל והיתכנות להעלאת הריבית. 

מזכיר הממשלה טען: "גנץ ולפיד הסכימו לאפשר את חזרת דרעי לממשלה"

"הבורסה יורדת, וזה קורה כתוצאה מחוסר יציבות", מסביר אנג'ל. "בלי להיכנס לפוליטיקה ובלי קשר לעמדה של כל אחד מאיתנו, העובדה הפשוטה היא שהתנודתיות הזו בבורסה, ביורו ובדולר נובעת מחוסר אמון".

דולרים (צילום: רויטרס)
דולרים (צילום: רויטרס)

איך זה ישפיע על האזרח הפשוט?
"כשיש חוסר יציבות ואין אסטרטגיה ברורה של המנהיגים שלנו הציבור רוצה ללכת למקום יציב יותר ולקנות יורו ודולר. כששר האוצר אומר משפט מסויים יש תזוזה. חוסר ודאות של חלק משמעותי מהציבור, בעקבות קידום הרפורמה המשפטית, הוא בעיקר מה שגורם לתנודתיות וזה דבר רע לציבור. בעקבות חוסר הוודאות הזו הציבור, כאמור, רוצה לרכוש יותר מטבעות חוץ (מט"ח), וזה מוביל לעליות מחירים וליוקר מחיה, שכן רב מוצרי הגלם מבוססים על ייבוא, והתנדותיות גורמת לעלייה בשער הדולר והיורו - וזה מתגלגל אלינו". 

מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן. ייתכן שנחזה בקרוב בהעלאה נוספת של הריבית?
"כן, זה יכול להשפיע על העלאת הריבית. הצפי הוא שהאמריקאים לא יעלו את הריבית, אך אין לדעת. זה היה אמור להרגיע את הנגיד הישראלי, אך מצד שני הנגיד ציין שהדברים המרכזיים שמשפיעים על החלטתו הם שערי החליפין, שוק הדיור והאינפלציה של מחירי המזון, ואנחנו יודעים שאלו עולים בצורה משמעותית בחודשים האחרונים. גם שכר הדירה ימשיך לעלות כנראה, והחשש הזה מעליות המחירים עלול להגביר את האינפלציה. זה עלול לגרום לנגיד להעלות שוב ברבע אחוז את הריבית".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ומה לגבי ההשקעות הזרות בישראל? גם הן מושפעות ממהלכים כאלה? 
"אני חש את מה שקורה אצלנו בישראל, ויש דיבור על איזושהי התאוששות, אבל היא לא משמעותית. משקיעים ממתינים לשיפור עמדות או לא להשקיע בכלל. בנוסף, אנחנו נראה בצורה משמעותית את ההשפעה של חוסר היציבות על התקציב, כי יהיו פחות מיסים. לפי משרד האוצר יש צפי להמשך הורדת מיסים בצורה משמעותית, מה שיגדיל את הגרעון. חלק גדול מזה קשור להשקעות שירדו ולזה שהבורסה יורדת. ברגע שיש הפסדים יש פחות מיסוי, ושני האספקטים האלה מעידים בצורה ממשית על זה שיש האטה משמעותית בהשקעות". 

אז איך אפשר להביא יציבות?
"ההנהגה היא זו שצריכה להביא יציבות. יש כאן למעשה חוסר משילות כלכלית - זה מה שמרגיש הציבור ולכן הוא רץ לדולר. הממשלה צריכה להציג תכנית לטווח ארוך ולרסן חלק מהפוליטיקאים שמתראיינים בתקשורת, כי מספיק שמישהו אומר משהו מסויים, החל מאנשי מערכת הביטחון ועד הנגיד, וכבר כל המדינה קופצת מצד לצד. נראה שאין ריסון של המערכת, כל אחד אומר מה שהוא רוצה בהתאם לאינטרס האישי שלו".

אופיר אנג'ל, יו''ר פירמת הייעוץ Auren ישראל (צילום: אלון סיגוי)
אופיר אנג'ל, יו''ר פירמת הייעוץ Auren ישראל (צילום: אלון סיגוי)