דו"ח היציבות הפיננסית של בנק ישראל שהתפרסם היום (רביעי) מציג מספר מסקנות עיקריות. על פי הדו"ח, המערכת הפיננסית המקומית נותרה יציבה במהלך המחצית הראשונה של שנת 2023. לכך תרמו האיתנות והיציבות של המערכת הבנקאית וחברות הביטוח, ותפקודן התקין של תשתיות פיננסיות – מערכות התשלומים והסליקה.

שחר של יום עסקים חדש: תם עידן הבירוקרטיה בהעברת כספים בין חשבונות? 
יו"ר ועדת המינויים בבנקים: "בנק ישראל אינו מתערב, לבי נחמץ כשמועמדים ראויים לא נכללים"

עוד נכתב כי "כריות הביטחון שאגרו משקי הבית והתאגידים – בין היתר הודות לתמריצים הפיסקליים ולהקלה המוניטרית בתקופת הקורונה – הגבירו את עמידותם בפני זעזועים פוטנציאליים".

שיירת המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכביש 1. צילום: דנה רעני

טענה נוספת שמוצגת בדו"ח, היא כי המערכת הפיננסית במשק הושפעה משני גורמים עיקריים: המשך ההידוק של המדיניות המוניטרית והאטת הצמיחה הכלכלית בארץ ובעולם, לצד קשיים במערכת הבנקאות העולמית, כמו גם חוסר ודאות סביב ההשלכות של שינויי החקיקה לגבי מערכת המשפט בישראל על תפקודו של המשק ועל המערכת הפיננסית בכללותה. הדו"ח מזהיר כי במידה שתהליכים אלו יתעצמו, הם עלולים לאתגר את המערכת בטווח הבינוני. 

מסקנות נוספות שהוצגו בדו"ח
ההידוק המוניטרי, הנדרש בשל האינפלציה המתמשכת, והתמתנות הצמיחה התבטאו בעלייה של מדדי הסיכון – ועמם התמחור – בשוק הנדל"ן ובשווקים הפיננסיים ובעלייה של עלויות האשראי. על רקע זה מתמודדים משקי הבית והעסקים עם הכבדה של נטל שירות החוב.

כושר ההחזר של משקי הבית ושל המגזר העסקי נותר איתן. עם זאת, באשראי העסקי עלה סיכון החברות מענף הבינוי והנדל"ן – ענף מרכזי מבחינת החשיפות של המערכת הפיננסית.

אי הוודאות סביב שינויי החקיקה העלתה את פרמיית הסיכון של המשק ולוותה בפיחות של שער החליפין שתרם לעלייה באינפלציה, בירידה במחירי המניות ובהתגברות התנודתיות בשוק המט"ח ובשווקים הפיננסיים. 

ממחאת ההייטק נמסר: "דו"ח בנק ישראל מוכיח שוב כיצד ביהירות ובשיטתיות, תוך התעלמות מאזהרות המומחים, ממשלת נתניהו מחריבה את כלכלת ישראל. גם ממנו  יתנערו במקום להתמודד עם מציאות של יוקר מחייה בלתי אפשרי, בריחת יזמים ומשקיעים וקריסת מערכות החינוך, הבריאות והרווחה. הממשלה לא רוצה דו"חות עצמאיים ומקצועיים ובקרוב תחל מתקפת שופרות על נגיד בנק ישראל במטרה לאיים ולהשתיק אותו. נתניהו וסמוטריץ' יכולים להמשיך בשקרים על כלכלה איתנה שתתגלה כשהאבק ישקע, אבל האמת היא שלא מדובר באבק, אלא במדבר כלכלי שהם מובילים אותנו אליו".