האוצר עלול להשתמש בקרן תמלוגי הגז (קרן העושר) לטובת מימון של לפחות חלק מהוצאות המלחמה בעזה. היקף הקרן הסתכם, נכון למחצית 2023, ביותר ממיליארד שקל - ומאז הוא גדל בחצי מיליארד שקל נוספים.

נגיד בנק ישראל: "יש לשקול סגירת משרדי ממשלה מיותרים"

כספי הקרן נועדו במקור לשימושים ארוכי טווח, כמו השקעה בתשתיות, חינוך, כבישים או מטרות שאינן עונות על צורכי התקציב השוטפים. עדיין לא ברור אם מועצת הקרן תסכים למהלך זה, אם וכאשר יגיע לפתחה.

מקור מימון כספי נוסף שאינו מקודם בשלב זה הוא כספי דיווידנד מחברות ממשלתיות, הנאמדים ב־2 מיליארד שקל. מנהלת רשות החברות הממשלתיות המליצה כבר לפני חצי שנה למשוך את הכספים, אך הממונה על החברות, השר דודי אמסלם, בלם את המהלך בגלל סכסוך אישי איתה.

על פי ניתוח שבוצע בחברת ההשקעות מיטב, הנזקים בשל מלחמת עזה נאמדים בכ־75 מיליארד שקל. אלה כוללים בין השאר את ההוצאות הצבאיות בגין עלות המלחמה (25 מיליארד שקל); הוצאות על פגיעה ברכוש (17 מיליארד שקל), שימומנו באמצעות קופת מס רכוש שתאזל; סיוע לעסקים ומשקי בית (5 מיליארד שקל); וכן אובדן תוצר והכנסות ממסים (28 מיליארד שקל).

עדיין לא הוחלט מה יהיו מקורות המימון של המלחמה. בשלב זה, למרות שלל ההמלצות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', אין תוכנית לפגוע בכספים הקואליציוניים, מחשש למשבר עם המפלגות החרדיות - ואלה ממשיכים לזרום. מאידך, יש כוונה להגדלת הגירעון דרך גיוס הון באיגרות חוב בישראל ובחו"ל.

באוצר אומרים שבשלב זה אין כוונה להעלות מסים. בתוך כך, חברת דירוג החוב מדרוג הכינה אתמול נייר עמדה בנוגע ליכולת פירעון החובות של החברות הבורסאיות בעקבות המלחמה. לפי מדרוג, ענף הבנייה למגורים ניצב ברמת סיכון גבוהה ורגישה לשינויים בפעילות העסקית.

רמת הסיכון הגבוהה היא בשל הירידה החדה ברכישת דירות בשל המלחמה, ואתגרים תפעוליים כמו מחסור בעובדים וגידול בעלויות המימון. להערכת מדרוג, חברות עם מינוף גבוה ובעיה בתזרים, בעיקר בגין רכישת קרקעות במחירים גבוהים, יציגו ירידה חדה ברווחים וגם הפסדים.

ענף נוסף שנמצא בסיכון הוא ענף המלונאות, שהוא הראשון להיפגע בעת אירועים ביטחוניים. בישראל קיימים 56 אלף חדרים לתיירות נכנסת ויוצאת, שמרביתם משמשים עבור המפונים.

במדרוג מעריכים שתיירות הפנים אינה צפויה להתאושש לפני תום המלחמה, וקיים חוסר ודאות ביחס לטווח הבינוני. ענף נוסף שנבדק הוא ענף הביטוח, שלגביו נכתב כי הערך של השקעות נוסטרו צפוי לרדת - ובעקבות כך גם הירידה בדמי הניהול. קיימת גם חשיפה לביטוחי ריסק ואובדן כושר עבודה.

ניתוחי פעילות נוספים נוגעים גם לענף הרכב (פגיעה משמעותית במכירות גם בחברות הליסינג) ולענף המימון החוץ בנקאי (שחשוף במישרין להשפעות המלחמה באמצעות מספר מוקדי סיכון עם פגיעה באיכות הנכסים).