"רק הכרעה ברורה וחד־משמעתית של שלטון חמאס ברצועה, ללא דשדוש לאורך זמן, תיטיב מאוד עם הכלכלה ותגדיל את הוודאות במשק" - כך אמר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לשר הביטחון יואב גלנט בפגישה שהתקיימה בשישי האחרון בקריה בתל אביב.

מגיע לכם כסף? מערכת הפיצויים של האוצר למלחמה נפתחה | בדקו
מעצירה מוחלטת ועד חזרה הדרגתית: עולם השיווק מסתגל למצב מלחמה

את הפגישה, שנמשכה 45 דקות, יזם גלנט עצמו, שביקש לשמוע מהנגיד את חוות דעתו על ההשלכות הכלכליות של המלחמה כדי לתכנן בצורה יעילה יותר את המשכה, כולל המשמעות של גיוס ארוך של אנשי המילואים. בפגישה השתתף גם היועץ הכספי לרמטכ"ל ולמשרד הביטחון, תא"ל גיל פנחס. במהלך הפגישה שמע שר הביטחון על הצורך בעדכון בתקציב המדינה והתאמתו לצורכי המלחמה כתוצאה מגידול של מיליארדי שקלים בהוצאות המלחמה בהתאם לאורך הלחימה. כמו כן פירט הנגיד את מהלכי הסיוע השונים שנקט בנק ישראל בנוגע לעסקים ולאנשי המילואים.

בסוף הפגישה סוכם שתתקיימנה בהתאם לצורך פגישות המשך שבמהלכן ישמיע הנגיד את תובנותיו. יש לציין שגלנט העדיף לקבל את הסקירה הכלכלית מהנגיד ולא משר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהוא האחראי בממשלה על כלכלת המלחמה. יחסיהם של שר הביטחון ושר האוצר אינם תקינים בלשון המעטה ובעבר היו מספר תקריות ביניהם.

על רקע מה שנתפס כעקיפת סמכותו, ביקש אתמול סמוטריץ' מראש הממשלה בנימין נתניהו - ונענה בחיוב - לדון בקבינט המלחמה על מה שכונה "ממשקי צבא וכלכלה בתהליכי קבלת החלטות בזמן מלחמה". לדבריו, "אין חולק כי שיקולי הביטחון מכתיבים כעת את תהליך קבלת ההחלטות בזמן המלחמה. עם זאת מתבקש שעל השולחן תונח גם תמונת המצב הכלכלית וישקלו ההשלכות הכלכליות והתקציביות. נכון יהיה למסד תהליך שיח סדור בין קבינט המלחמה למשרד האוצר".

סמוטריץ' עצמו אינו חבר קבינט המלחמה או חלק מהקבינט הביטחוני. בכל מקרה, ההחלטות בנושאים השונים שעל הפרק מובאים להחלטות הקבינט המורחב. למרות זאת, בעילה של נושאי כלכלה, הוא מבקש לקבל באופן קבוע דריסת הרגל בקבינט המלחמה המצומצם.