מדד המחירים לצרכן השלילי שפורסם שלשום, לצד התגברות המתיחות הביטחונית - שכללה את חידוש ירי הטילים לנתיבות, הפיגוע ברעננה והתגברות המתיחות בצפון - הובילו אתמול להאצת פיחות השקל לעומת הדולר והיורו. השקל פחת בכ־0.9%, והוא קרוב יותר מתמיד ל־3.8 שקלים – שיא של חודשיים.

התקציב וסכנת הורדת דירוג האשראי: הדולר מתחזק ואלו חדשות רעות

בעקבות ירידת המדד, יש צפי לירידת הריבית, אבל לנוכח המדיניות התקציבית הגירעונית זה לא צפוי לקרות בטווח הקרוב.

הגירעון בתקציב, שעומד על כ־140 מיליארד שקל, מגדיל מאוד את הסבירות להורדת דירוג האשראי של המדינה - מהלך שיגרום להחלשה נוספת בשקל לעומת הדולר. בימים האחרונים מורגשת פעילות ערה של גורמים ספקולטיביים המנסים לנצל לטובתם את הפיחות המואץ.

עם זאת, בשוק פעילים גם בנקים זרים, המצמצמים את החשיפה לשקל, וגופים מוסדיים ישראליים העסוקים בהמרת מט"ח עקב הפעילות בבורסה האמריקאית.

למרות כל אלה, בנק ישראל אינו מתכוון להתערב בנעשה במסחר. לאחר שהתערב עם תחילת המלחמה בעזה, ואף הצהיר על כך רשמית באמצעות הקצאת 30 מיליארד דולר - הפעם הבנק החליט "לשבת על הגדר". בבנק המרכזי, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, סבורים כי בשלב זה לא הגיעה העת להתערבות נוספת ויש לתת לכוחות השוק להגיע לאיזון בשווקים.

המשך התחזקות הדולר והיורו יבוא לידי ביטוי בעליית מחירים נוספת, שתתרחש ככל הנראה כבר לפני חג הפסח. עליית המחירים הפעם צפויה לכלול, מעבר למוצרי המזון, גם סדרה של מוצרי יבוא ובראשם חשמל, אלקטרוניקה ומכוניות.

התחזקות הדולר תפגע גם ביוצאים לחו"ל, כאשר כבר הנופשים שמתכננים את חופשת הפסח לקראת חודש אפריל יספגו התייקרות במחירי הטיסות והמלונות.

סבב ההתייקרויות הנוכחי יכלול גם את הבנזין למכוניות, שמחירו עומד כעת על 7.22 שקל לליטר. ההתייקרות (בהנחה שסבסוד הבלו אכן נפסק) תתרחש הן בגלל הפיחות החד של הדולר והן בגלל עליית מחירי הדלק בעולם בגלל קשיי האספקה.