מבדיקת וואלה נחשף כי אף על פי המלחמה שמתנהלת ברצועת עזה והשלכותיה הכלכליות על החברה הישראלית, נרשמו עליות מחירים במספר חברות, בהן שטראוס-25%, שסטוביץ'-10%, ויסוצקי-10%, סידס-16%, יכין-6%, בית השיטה-15%, סוגת-20%, ויליפוד-15%, ד"ר פישר-10%, סלטי שמיר-10%, אחווה-8%, טחינה בראכה-9%. היום, הצטרפה גם יוניליוור שהודיעה על עליות של כ-9%.

שטראוס מעלה מחירים: חומוס, שמן זית וממתקים | כל הפרטים

כלכלן בכיר מסר למעריב: "הם מעלים כי הם יכולים לעלות, מה מפריע להם. יש פה עניין של ההובלה שעלתה מאוד, בשיעור חד מאוד. של מאות אחוזים, יש לציבור הרבה כסף, הוא רק נמצא בארץ, אין כמעט נסיעות ומצד שני למשפחות יש אנשים במילואים".

בתוך כך, שער החליפין של הדולר ממשיך להיחלש למול שער השקל, ובעקבות ירידה של כ־1% השער היציג נקבע סביב 3.65 שקלים לדולר. מדובר בירידה הנמוכה ביותר מול השקל בחצי השנה האחרונה. מדובר במגמה שנמשכה במהלך כל השבוע האחרון. הסיבה העיקרית להיחלשות היא הדיווחים על הפסקת אש קרובה במסגרת עסקה לשחרור החטופים.

גורם נוסף המשפיע על התחזקות השקל הם הדיווחים על עליות השערים בוול סטריט, המעודדים גופים מוסדיים למכור דולרים ולהמירם לשקלים במסגרת עסקאות גידור.

מה שעוד נתפס כגורם אפשרי להיחלשות הדולר, הן ההערכות שיו"ר הפדרל האמריקאי ג'רום פאואל צפוי להודיע במסר התקופתי היום על הכוונה להאיץ את הפחתות הריבית במרוצת החודשים הקרובים. ההודעה תימסר לנוכח הנתונים המקרו כלכליים החיוביים בכלכלה האמריקאית.
מהלך כזה, בהנחה שהנגיד הישראלי פרופ' אמיר ירון לא יוריד החודש את הריבית בגלל הגירעון הגדול בתקציב, יביא להיחלשות נוספת בדולר. התחזקות השקל מתרחשת למרות העלייה בפרמיית הסיכון של ישראל, לנוכח החששות להורדת דירוג האשראי.

בשלב זה מעדיפים הסוחרים להאמין לדיווחים על ביצוע העסקה מאשר להכחשתה על ידי חמאס. נזכיר, כי בדיוק לפני חודשיים, ב־1.12.2023 עמד השער היציג על 3.74 שקלים. מאז ועד היום נחלש הדולר ב־3.7%. בשבוע האחרון בלבד התחזק השקל ב־1.5% לעומת הדולר.

מודי שפריר, אסטרטג שווקים בבנק הפועלים, הסביר את התחזקות השקל לעומת הדולר בהמרות מט"ח מצד המוסדיים בעקבות עליות השערים בארה"ב. הגופים המוסדיים חייבים לקנות שקלים, בכדי להימנע מהגדלה נוספת בחשיפה למט"ח בתיק ההשקעות.

למרות התחזקות השקל, מחירי הבנזין למכוניות שייכנסו לתוקף היום בחצות, יעלו ב־16 אג' לליטר והמחיר יגיע ל־7.38 שקלים. המחיר עולה, כי הדולר הממוצע הרלוונטי לקביעת המחיר היה גבוה יחסית ועמד של 3.69 שקלים. כזכור סבסוד מחירי הבנזין הופסק לפני חודש. הדולר המוחלש עשוי לעורר את התיירות היוצאת, כי הוא מביא לירידה ריאלית במחירים של כרטיסי הטיסה ובתי המלון.

מאידך, יצרני מזון או יבואנים, לא רק שאינם מורידים מחירים, אלא אף העלו אותם במרוצת הימים האחרונים. מדובר בין השאר ביבואנית המוצרים שסטוביץ', מחלבות שטראוס, ויליפוד, סלטי שמיר וכן יבואני דגים כמו סלמון. גם יבואני המכוניות עדיין לא הורידו מחירים למרות החולשה בשוק, למעט מבצעים נקודתיים שנערכו בדצמבר 2023 שאפשרו להקדים את רכישת דגמי 2024 במחירי 2023.