הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה היום (שני) להותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 4.5%. בהודעה נכתב בין היתר כי "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים".

ברוסיה טוענים: זו הסיבה האמיתית שבגללה נהרג נבלני
"המצב שונה לגמרי מב-2006": בלבנון חוששים - מלחמה עם ישראל תמיט עלינו אסון

עוד נכתב כי "האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים התמתנה ונמצאת בתוך תחום היעד. הציפיות והתחזיות לשנה הקרובה עלו במעט ומצויות בסביבת הגבול העליון של היעד". 

"מנתוני החשבונאות הלאומית של הלמ"ס עולה כי התוצר התכווץ ברבעון האחרון של שנת 2023 ב-5.2% ביחס לרבעון השלישי בעקבות השפעות המלחמה (בניכוי עונתיות), ובסיכום השנה צמח התוצר בקצב של 2%. התכווצות התוצר ברבעון הרביעי תאמה את ההערכות המוקדמות של חטיבת המחקר מינואר 2024. הירידה בתוצר משקפת, בין היתר, ירידות חדות בפעילות ענף הבנייה ובצריכה הפרטית, בעוד הצריכה הציבורית גדלה לנוכח המלחמה", הוסיפו.

כמו כן, נכתבה התייחסות לימי המלחמה: "האינדיקטורים לפעילות הכלכלית ומצב התעסוקה מצביעים על התאוששות הדרגתית לאחר הירידה החדה שהתרחשה עם פרוץ המלחמה, אך שוררת שונות בין ענפי המשק. רמת הפעילות הנמדדת על בסיס האינדיקטורים המהירים מעידה על רמה נמוכה מזו ששררה ערב המלחמה. המאזן המצרפי של סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס לחודש ינואר מוסיף להצביע על התאוששות והערכותיהם של העסקים ביחס למצבם אמנם שבו לטריטוריה החיובית אך מצויות ברמה נמוכה לעומת ערב המלחמה".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עו"ד רועי כהן נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל: " הנגיד טעה כשלא הוריד את הריבית והשאיר אותה באותה רמה. הורדת הריבית היא צעד הכרחי. אני דורש מהנגיד לקחת אחריות ולהוביל באומץ מהלך שיסייע לציבור העצמאים ובעלי העסקים להרים את הראש, ולנסות לייצב את העסקים שלהם".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר בתגובה להחלטה: "בנק ישראל שגה עמוקות כשלא הפחית את שיעור הריבית במשק. הכלכלה הישראלית נמצאת במצב חירום ובכלל זה המגזר העסקי".

יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, הוסיף: ״העיכוב בהפחתת הריבית במשק מחריף את מצבם הפיננסי הגרוע של עסקים רבים במשק ויקרב אותם לכדי סגירה״.