סימנים מדאיגים של אנטישמיות ממשיכים לצוץ ברחבי העולם. מריאן כהן, יו"ר איגוד תעשיות ההייטק בישראל, שוחח היום (שני) עם ליאור רוזנפלד בתוכניתו 'השתתפות עצמית' ברדיו צפון 104.5FM על המשבר בשוק ההייטק הישראלי ואי העסקת עובדים ישראלים בחו"ל.

שלושה חודשים לאחר שמונה: מנהל רשות החברות הממשלתיות יפרוש מתפקידו
תוכנית הכשרות יוקרתית: שוהם סרף - "הצעד הראשון שלי בדרך להייטק"

בפתח הראיון אמר: "גם בזמן וגם בעומק החבטה שאנחנו חווים, אנחנו נמצאים במצב של ספיגה בשנה וחצי האחרונות, ולגבי עומק החבטה, אני לא בטוח שאנחנו רואים את התחתית של המצב הזה, התחלנו את המצב פחות טוב לפני המלחמה והמלחמה עושה לא טוב בנוסף על מה שהיהי קודם, אנחנו חווים דברים שלא ידענו שקיימים, היחס לישראלים וכנראה שגם ליהודים השתנה באופן קיצוני".

"זמן קצר מאוד לאחר ה-7.10 אנחנו רואים באופן רציונלי אפשר לומר שמי שמזמין שירות או מוצר פחות שמח לעשות זאת ממדינה שבמלחמה, ולמדינת ישראל נהייתה קונוטציה פחות חיובית משהייתה לה קודם לכן גם לתעשייה הישראלית יש תדמית פחות טובה, זה מושלך מזה", הוסיף.

"התעשיות הבטחוניות כן זוכים לעדנה מזה בגלל המלחמה ובגלל המצב בעולם אבל גם לאור ההצלחות של מערכות ישראליות כאלה ואחרות", המשיך. "בשאר החברות הישראליות ככלל יש תדמית פחות טובה".

"בנוסף העובדים הישראלים, לצערי זו מציאות, במקומות בעולם שעובד הייטק ישראלי הייתה מבוקש ביותר, היום הם הרבה פחות מבוקשים, ואני לא מדבר על טובתו האישית של עובד כזה או אחר אלא על טובתה של כל תעשיית ההיטק הישראלית כי אנחנו נשענים על הניסיון והחשיפה והפתיחות של אותם עובדים ישראלים שעובדים בחו"ל ואח"כ חוזרים לכאן, הם מביאים את זה איתם".

פעילות צה"ל באזור בית החולים שיפא (צילום :דובר צה"ל)

כך הסביר את טענות המעסיקים: "אני חושב שזה בא ממקום של נוחות או יותר נכון אי נוחות, תסתכל מה קורה בקמפוסים בארה"ב, זה לא קורה מאיזשהו ידע מעמיק על המאבק והסכסוך במזרח התיכון, זה מגיע מבורות מוחלטת, מהשפה של כל מיני רגשות שכלל וכלל לא קשורים ל-7.10 וזה משפיע גם על עובדי ההייטק".

עוד הביע את תקוותו לעתיד תעשיית ההייטק: "השווי של האופציות לעובדים פחותות בהרבה, זה לא רק בעקבות המלחמה אלא בגלל המצב של התעשייה".

"עדיין אני רוצה לומר שעם כל הקשיים כשמסתכלים על השכר של עובדי ההייטק, עדיין הוא הגבוה במשק, ועדיין התעשייה הזו מעסיקה בארץ בסדר גודל של 400,000 עובדים, תעשייה שמאוד משמעותית לשוק, יש לה לאן ללכת וצריך לדאוג שהיא תלך לאן שהיא צריכה, והיא יכולה ללכת", אמר בסיום הראיון. "אני רוצה להזכיר למנהיגים שלנו שהם קמים בבוקר וצריכים לחשוב רק על מה הם יעשו היום כדי להיטיב את המצב של הכלכלה והחברה הישראלית".

עריכה: אריק ברח"ד