משרד האוצר החליט לקדם את חקיקת מס הפחמן בישראל, שהמשרד להגנת הסביבה מנסה לקדם עוד מהממשלה הקודמת, ורק כדי להעשיר את קופת המדינה במזומנים לאור המצוקה התקציבית שיצרה המלחמה.

הממשלה אישרה זיהום אוויר חלקי מתחנות כוח, בארגוני הסביבה מתריעים: "סיכון חמור"

בעקבות זאת נשפכו על החקיקה קיתונות של ביקורת הן מצד ארגונים חברתיים, כפי שפרסמנו בידיעה כאן לפני כחודש, והן מצד מומחי סביבה. הטענה המרכזית בנוגע לחקיקה היא שלהבדיל מהנהוג בעולם המפותח, המיסוי בישראל יוטל בעיקר על עצם השימוש בדלקים - ולא בהכרח על פליטות הפחמן הדו־חמצני. יצרני אנרגיה מזהמת יוכלו להמשיך להרוויח כמעט כרגיל, כשהמס יושת בעקיפין שוב דווקא על צרכני החשמל והדלק.

הביקורת על חקיקת מס הפחמן (צילום: מעריב)
הביקורת על חקיקת מס הפחמן (צילום: מעריב)

במקום שימוש בכספי המס כנהוג בעולם המפותח, כדי לסייע לשכבות החלשות שנפגעות יותר בעקיפין ולעידוד אנרגיות מתחדשות, הממשלה מבקשת להמשיך לפתח דווקא את רשת הולכת גז המחצבים - אותו חומר גלם לאנרגיה, הפולט גזי חממה שמס הפחמן אמור להיאבק בהם מלכתחילה.

עם זאת, איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, סבור כי במצב הנוכחי - כלומר ללא כל חוק מיסוי פחמן - העלויות הכרוכות בשימוש בדלקים לא משקפות כלל את העלויות החיצוניות של פליטות זיהום אוויר וגזי חממה, ולא קיים שום תמריץ כלכלי לתעשייה לעבור לאנרגיות נקיות יותר. מס הפחמן, גם בתצורתו העקומה שעל הפרק, אמור לפתור את הכשל הזה.

איתן פרנס (צילום: שאולי לנדנר)
איתן פרנס (צילום: שאולי לנדנר)

פרנס: "מס הפחמן יחשוף לראשונה את התחרותיות של האנרגיה הירוקה. למעשה, עד היום מחירי החשמל לא שיקפו את עלויות הזיהום של הדלקים, וכעת המס יביא לכך שהחשבון שעושה צרכן וגם המדינה, בבואם לבחון את כדאיות האנרגיה המתחדשת, יהיה אחר לגמרי".

על פי דוח שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה, מס פחמן מתקדם אמור להביא לירידה בפליטות הפחמן הדו־חמצני ב־4%־22%, בהתאם לגובה המיסוי, ולהביא לצמצום ייצור החשמל מגז מחצבים בכ־13%.

אבל גם אם הממשלה תמשיך להתעקש על אנרגיה פולטת גזי חממה, ככל שהצרכנים ישלמו יותר - כך גם תלך ותגבר ההבנה של עיריות, מפעלים, עסקים ובעלי בתים לכדאיות הכלכלית של ייצור אנרגיה סולארית ברמה המקומית. הקִדמה תעשה את שלה ותלחץ את הממשלה לאפשר עוד מקום ברשת לאנרגיה הנקייה, שלאוצר יהיה כבר מאתגר יותר למסות.