הבטיח וקיים: טורקיה הודיעה היום (שני) על הגבלות סחר עם ישראל בעשרות מוצרים שונים "עד להכרזה על הפסקת אש מיידית בעזה והכנסה ללא הפרעות של סיוע הומניטרי". ההודעה של משרד המסחר הטורקי כוללת 54 סוגי מוצרים שעליהם מוטלות המגבלות החדשות, כולל ברזל, מלט, בלוקים, מוצרי אלומיניום, סיבים אופטיים, מלגזות, דשנים כימיים, מלגזות, צינורות פלסטיק, דלק סילוני ומנופים.

הלכו היחסים עם טורקיה? תסריט האימים וההשלכות על ישראל
מכה קשה: מסתמנת תבוסה לארדואן בבחירות המקומיות בטורקיה
צרפת, מצרים וירדן באזהרה לישראל: "כניסה לרפיח תוביל להסלמה אזורית"

המשלחת הישראלית לטורקיה

"העם הפלסטיני, שמנסה לשרוד ברצועת עזה, מתמודד עם רעב ועם כל מיני סוגי עוני באופן חסר תקדים בתקופת חיינו, וישראל מונעת את הגישה שלהם למוצרי מזון בסיסיים, סיוע רפואי ואספקה", האשימה ההודעה הטורקית. "ישראל ממשיכה להפר בבוטות את החוק הבינלאומי ולהתעלם מהקריאות של הקהילה הבינלאומית להפסקות אש ולהכנסת סיוע הומניטרי ללא הפסקה", המשיכה ההודעה.

"טורקיה הצהירה שוב ושוב שהיא תעקוב אחרי ההישום של החלטות מועצת הביטחון ובית הדין הבינלאומי לצדק", המשיכה ההודעה. "בהקשר הזה, טורקיה החליטה להגביל את הייצוא של מוצרים החל מהיום, בשלב הראשון. ההחלטה תישאר בתוקף עד שישראל, במסגרת המחויבויות שלה בחוק הבינלאומי, תכריז על הפסקת אש מיידית בעזה ותאפשר זרימה יעילה וללא הפרעות של סיוע הומניטרי לרצועת עזה".

בתגובה, השיב שר החוץ ישראל כ"ץ: "ישראל לא תיכנע לאלימות ולסחטנות ולא תבליג על ההפרה החד צדדית של הסכמי הסחר ותנקוט נגד טורקיה בצעדים מקבילים שיפגעו בכלכלה הטורקית. הוריתי לפנות למדינות וארגונים בארה"ב, לעצור השקעות בטורקיה ולמנוע יבוא מוצרים מטורקיה, ולידידינו בקונגרס האמריקאי לבחון הפרה של חוקי החרם ולהטיל על טורקיה סנקציות בהתאם". עוד הוסיף כי: "ארדואן שוב מקריב את האינטרסים הכלכליים של תושבי טורקיה למען תמיכתו במרצחי החמאס בעזה שאנסו, רצחו וחיללו גופות של נשים, נערות, מבוגרים ושרפו ילדים בחיים".

רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)
רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: רויטרס)

זאת לאחר שאתמול דיווחו במדינה כי ישראל דחתה את בקשתה של טורקיה להשתתף בהצנחת הסיוע בעזה, וכי הם ינקטו בשורה חדשה של צעדים. שר החוץ הטורקי האקו פידן אמר במסיבת עיתונאים: "העברנו גם את בקשתנו להשתתף במבצע הסיוע ההומניטרי עם מטוסי מטען של חילות האוויר הטורקים, והיום נודע לנו שהבקשה נדחתה על ידי ישראל, למרות הגישה החיובית של הרשויות הירדניות".

הוא הוסיף, כי לישראל "אין שום תירוץ לחסום את הניסיון שלנו להצניח סיוע לעזתים המורעבים". עוד הצהיר "הצעדים הללו, שאושרו על ידי הנשיא, ייושמו ללא דיחוי". לטענת שר החוץ, "הצעדים שיוכרזו על ידי המוסדות הרלוונטיים יימשכו עד שישראל תכריז על הפסקת אש ותאפשר לסיוע הומניטרי להגיע לעזה ללא הפרעה".

הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)
הצנחת סיוע הומניטרי בעזה (צילום: REUTERS/Kosay Al Nemer)

נזכיר כי בחודש שעבר, ב-12 במרץ, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן קרא בארוחת שבירת הצום עם שגרירים זרים באנקרה, להגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל כדי לאפשר סיוע הומניטרי נוסף. כבר אז הוא איים: "צריך שיוטל לחץ על ישראל". עוד אמר: "לא משנה מה ההנהגה והממשלה הישראלית עושה, היא לא יכולה להסתיר את המציאות. היא רוצחת, אכזרית, פושעת, שקרנית ופשיסטית. כולנו יודעים שכל עוד המלחמה נמשכת ויש מצור - כמות הסיוע לא מספיקה. צריך להגדיל את מספר המשאיות שעוברות במעבר רפיח".

מוקדם יותר היום, יצאו נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה השני בהצהרה משותפת ב"וושינגטון פוסט" וקראו להפסקת אש מיידית בעזה.

בעיקרי המכתב, קראו ליישום פתרון שתי המדינות, ליישום מיידי של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם באשר להפסקת הלחימה, ומדגישים את הצורך בפתרון תמידי בעזה. הם הוסיפו כי לאונר"א יש תפקיד משמעותי, קראו למתן סיוע בצפון הרצועה, להפסקת בנייה בהתנחלויות, ולמנוע את אלימות המתנחלים. עוד הזהירו מכניסה לרפיח: "תאיים בהסלמה אזורית".