שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה הציע להטיל סנקציות על ישראל כדי שתעביר סיוע לעזה. "יש להפעיל לחץ, ואולי גם סנקציות, על ישראל לפתוח מעברים כדי להעביר סיוע הומניטרי לפלסטינים בעזה", אמר לרשת פרנס 24 ורדיו צרפת הבינלאומי.

החלטת האו"ם מחייבת? אין גורם שמגביל את מועצת הביטחון לפעול בכוח | דעה
הקצין שהודח בגלל רומן עם פקודה מונה לצוות תחקיר המחדל - בן כספית רתח: "אתם רציניים?"
"הפרה של החוק": בעיצומה של המלחמה - צרפת מעלה את הטון כנגד ישראל

"חייבים להיות אמצעי לחץ, ויש מספר אמצעים, כולל סנקציות, כדי לאפשר לסיוע הומניטרי לעבור דרך מחסומים", אמר סז'ורנה. הוא הוסיף כי "צרפת היא אחת המדינות הראשונות שהציעו שהאיחוד האירופי יטיל סנקציות על מתנחלים ישראלים המבצעים מעשי אלימות ביהודה ושומרון. נמשיך במידת הצורך עד שנוכל להביא סיוע הומניטרי".

עם זאת ובניגוד למנהיגים אירופים אחרים, שר החוץ הצרפתי  לא דרש הכרה במדינה פלסטינית, אלא כשתהיה בה תועלת במסגרת תהליך השלום.

ההצעה מגיעה ברקע הדחיה הישראלית של ההצעה הצרפתית באו"ם בתחילת החודש ולפיה היא קוראת להסרת המצור הישראלי על עז והכרה מלאה במדינה פלסטינית, כולל צירופה לאו"ם בתור חברה מן המניין.

מבחינת ישראל מדובר בהצעת החלטה בעייתית ביותר שחורגת מההחלטה על העימות בעזה ומכלל ההחלטות שעלו עד כה בנוגע למלחמה שישראל מנהלת נגד חמאס -  לכיוון החלטה על הפתרון המדיני לעזה שקוראת בפועל להכיר במדינה פלסטינית, כולל קבלתה כחברה באו"ם.  ל"מעריב" נודע כי שר החוץ כ״ץ שוחח  עם שר החוץ הצרפתי והבהיר לו כי טיוטת ההחלטה הצרפתית למועצת הביטחון בעייתית ותעניק פרס לטרור.

צרפת, מצרים וירדן באזהרה: "כניסה לרפיח תוביל להסלמה"

בהצהרה משותפת שפורסמה הלילה (בין שני לשלישי) ב"וושינגטון פוסט", קוראים נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה השני להפסקת אש בעזה.

בעיקרי המכתב, קוראים המנהיגים ליישום פתרון שתי המדינות, ליישום מיידי של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם באשר להפסקת הלחימה, ומדגישים את הצורך בפתרון תמידי בעזה. הם הוסיפו כי לאונר"א יש תפקיד משמעותי, קראו למתן סיוע בצפון הרצועה, להפסקת בנייה בהתנחלויות, ולמנוע את אלימות המתנחלים. עוד הזהירו מכניסה לרפיח: "תאיים בהסלמה אזורית".

תיעוד מרגע חילוץ החטופים ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

"המלחמה בעזה והסבל ההומניטרי הקטסטרופלי שהיא גורמת חייבים להסתיים כעת. אלימות, טרור ומלחמה לא יכולים להביא שלום למזרח התיכון. פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטחת שלום וביטחון לכולם, ולהבטיח שלעולם, לא הפלסטינים ולא הישראלים - יצטרכו לחיות מחדש עם הזוועות שפקדו אותם מאז מתקפת ה-7 באוקטובר", כתבו בתחילת המכתב.

מועצת הביטחון של האו''ם אישרה החלטה להפסקת אש בעזה (צילום: רויטרס)
מועצת הביטחון של האו''ם אישרה החלטה להפסקת אש בעזה (צילום: רויטרס)

על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם כתבו כי מדובר ב"צעד קריטי שיש ליישם במלואו ללא דחייה נוספת". הם ציינו כי "סוף סוף" התקבלה החלטה בארגון לקחת אחריות ולדרוש הפסקת אש מיידית. "לאור המחיר האנושי הבלתי נסבל של המלחמה, אנו קוראים ליישום מיידי ללא תנאים של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2728". עוד הדגישו את הצורך הדחוף להפסקת אש קבועה.

באשר לעסקת החטופים, מאשרים מנהיגי המדינות את תמיכתם במשא ומתן של קטאר, מצרים וארה"ב המתווכות "העוסקות בהפסקת אש, החטופים והעצורים", והדגישו את "הדחיפות" ביישום הדרישה של מועצת הביטחון של האו"ם לשחרור מיידי של כל בני הערובה.

אסירים פלסטינים משוחררים ברמאללה (צילום: פלאש 90)
אסירים פלסטינים משוחררים ברמאללה (צילום: פלאש 90)

"מכיוון שאנו קוראים לציית לכל החלטות מועצת הביטחון - אנו מזהירים מפני ההשלכות מכניסה לרפיח", התנגדו בהצהרה למבצע המתקרב בעיר הדרומית המכילה כעת כ-1.5 מיליון פליטים פלסטינים. "מתקפה כזו תביא מוות וסבל, תגביר את הסיכונים של עקירה המונית - ותאיים בהסלמה אזורית". הם שבו וחזרו כי הם מגנים כל הפרה של החוק הבינלאומי.

"בהתאם לחוק הבינ"ל, ישראל מחויבת להבטיח הזרמת סיוע הומניטרי לפלסטינים - אחריות שהיא לא מילאה", ציינו. עוד קראו להסיר חסמים ולהקל באופן מיידי על הסיוע בכל נקודות המעבר - לרבות בצפון רצועת עזה ודרך "מסדרון יבשתי מירדן" ודרך הים.

רפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
רפיח (צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

בהקשר לאונר"א, הבהירו כי סוכנויות האו"ם, כולל סוכנויות הסעד ו"שחקנים הומניטריים" - ממלאים תפקיד קריטי בפעולות הסיוע בעזה. הם קראו לאפשר להם גישה לצפון הרצועה ולהגן עליהם ועל עובדי הסיוע. עוד ציינו גם את "התקיפה על World Central Kitchen" כלשונם, וגינו אותה.

המנהיגים הזהירו כי הפלסטינים טרם מתמודדים עם רעב - אבל הוא החל. הם הדגישו את חשיבות הסיוע ההומניטרי ואמרו כי יש צורך דחוף בהגדלתו והפצתו ברחבי הרצועה. "מדובר בדרישה מרכזית בהחלטות 2720 ו-2728 של האו"ם", ציינו.

הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)
הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)

"אנו קוראים להפסיק את כל הצעדים החד-צדדיים, כולל פעילות ההתנחלויות והחרמת קרקעות. אנו גם קוראים לישראל למנוע אלימות מתנחלים", כתבו המדינות. "אנו מדגישים את ההכרח לכבד את הסטטוס קוו ההיסטורי והמשפטי באתרים הקדושים למוסלמים ולנוצרים בירושלים, ואת תפקידו של הווקף הירדני".

בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
בנייה בהתנחלויות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

מנהיגי המדינות הדגישו כי הם נחושים להגביר את המאמצים ליישום פתרון שתי המדינות, וטענו כי זו הדרך היחידה להשיג שלום. "מועצת הביטחון חייבת למלא תפקיד בנושא הזה", הוסיפו.

לבסוף, הדגישו את החשיבות בהחזרת "התקווה והשלום והביטחון" עבור כל האזור - גם לעם הפלסטיני וגם לישראל. עוד ציינו את הנחישות שלהם "להמשיך לעבוד יחד כדי למנוע זליגה אזורית נוספת", וקראו לכל הצדדים להימנע מהסלמה.