החברות הפועלות בענף האנרגיה נקלעו למצוקה עסקית קשה, שמקורה העיקרי בצניחה במחירי הנפט בעולם, כך נודע ל"מעריב". המחיר ירד בחודש האחרון ל־20־25 דולר לחבית (תלוי בסוג הדלק), ומהיום תחול ירידה במחיר הדלק בתחנות והוא יעמוד על 4.89 שקל לליטר.

החברות רכשו בתחילת מרץ מלאי בנזין, מזוט ודלק סילוני במחירים הגבוהים ב־20%־30% וכעת נתקעו עם עודפים המכבידים על תזרים המזומנים. אם לא די בכך, היקפי הרכישות בתחנות צנחו בחודש האחרון בכ־70% בעקבות ההסגר והגבלות התנועה, השבתת הפעילות בבתי מלון ובמסעדות וביטול הטיסות.

על פי ההערכות, הפסדי ארבע חברות הדלק הגדולות (פז, דלק, סונול ודור אלון) יסתכמו ברבעון הראשון של 2020 ב־300 מיליון שקל. על רקע זה פנו בימים האחרונים הנהלות חברות הדלק לשר האנרגיה יובל שטייניץ בבקשת לסיוע ברכישת עודפי המלאי. החברות התחייבו לשוב ולרכוש עודפים אלה בחזרה כשהמשבר יסתיים והפעילות תחזור למסלולה הרגיל. שטייניץ בוחן את הבקשה, אבל נראה שלנוכח המצב במשק והאתגרים התקציביים הוא יענה בשלילה.

במקביל, חברות הדלק נאלצו לקצץ באופן חד־צדדי את דמי השכירות בתחנות הדלק בעשרות אחוזים. את המהלך הובילו דלק וסונול, כשאליהן הצטרפה חברת פז - ששליש מתחנות הדלק שלה (270) הן בשכירות.

הירידה החדה בצריכת האנרגיה מעמידה גם את בתי הזיקוק בחיפה בפני אתגר ניהולי מורכב. בתי הזיקוק נאלצים להתאים את היקף הפעילות לביקוש בענף האנרגיה, אולם עקב ירידה של יותר מ־50% בהיקף הצריכה, הם ייאלצו לצמצם את היקפי הזיקוק. הדבר עלול להוביל לתגובת שרשרת, שכן לא יתאפשר לטפל בחומר האנרגיה המכונה "קודנסט" לשימוש לצרכים נוספים. מדובר בחומר הלוואי הנוצר בתהליך זיקוק הגז בקידוחי תמר ולווייתן, שנמכר לבתי הזיקוק לצרכים נוספים. כעת לא ברור מה ייעשה עם העודפים.