מאות אלפי עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות בארץ קיבלו השבוע את דוחות קרנות הפנסיה לרבעון הראשון של 2020, אולם לצד נתוני הצבירה ותשלום דמי הניהול השגרתיים, הדוחות הפעם כללו הערה יוצאת דופן, ולפיה הגמלאים צפויים לספוג הפסד של עשרות שקלים מדי חודש בעקבות אי־העברת תקציב לשנת 2020. בדוחות, שהגיעו ל"מעריב", נכתב כי הצבירה הכספית מחושבת, "אחרי הפחתה של 1.137% בזכויות העמיתים (מהיקף הצבירה) לשם איזון אקטוארי של הקרן בשל אי־העלאת גיל הפרישה לפנסיה לנשים. ההפחתה תבוצע בגין הקצבאות שישולמו - החל מינואר 2021".

יצוין כי המונח איזון אקטוארי מתייחס לאי־העלאת גיל הפרישה לנשים, מצב שיצר - בניגוד להחלטות קודמות - גירעון מצטבר של כ־4 מיליארד שקל. מכיוון שהקרנות מחויבות, לפי הוראות האוצר, לכסות את הגירעון, העלאת גיל הפרישה לנשים היא אחת הדרכים לכך. על פי הפנסיה הממוצעת, היקף הקיצוץ עלול להגיע לעשרות שקלים לחודש ולמאות שקלים לשנה. שיעורים אלה עלולים להיות משמעותיים ביותר עבור גמלאי הקרנות.

עד כה, נמנעה מנהלת העמיתים, בניהולו של יואב בן אור, מביצוע הקיצוץ, ונאלצה לדחות צעדים בנושא בעקבות התערבות ההסתדרות ויו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ח"כ חיים כץ. למרות זאת, כעת, בשל ההחלטה על דחיית התקציב וחוק ההסדרים, ככל הנראה הקיצוץ בלתי נמנע. שר האוצר ישראל כ"ץ מסרב להתערב, בטענה כי סוגיית דחיית גיל הפרישה לפנסיה לנשים (כתנאי למניעת הקיצוץ), "הינה מורכבת, ויש לבחון אותה לעומק".

כ"ץ מצטרף למעשה לעמדתו של קודמו בתפקיד משה כחלון, שסירב לטפל בסוגיה בוערת זו מחשש לפגיעה בפופולריות שלו בקרב ארגוני הנשים.  כעת, בעקבות חתימת ההסכם הקואליציוני, הטיפול בסוגיית הקיצוץ יידחה לסוף דצמבר - המועד החדש שבו תיאלץ הכנסת לאשר את התקציב ל־2020 ואולי גם ל־2021. על פי המסתמן, ההחלטה על דחיית גיל הפרישה לפנסיה לנשים שוב תידחה לתאריך בלתי ידוע, אלא אם כן שר העבודה והרווחה איציק שמולי, שהחליט "להרים את הכפפה", יישא הצלחה במעשיו. 

שמולי נפגש בשבוע שעבר עם הממונה על שוק ההון באוצר, ד"ר משה ברקת, וביקש ממנו לפנות להנהלת עמיתים בבקשה לדחות מחדש את מועד הקיצוץ בחצי שנה נוספת. שמולי מקווה כי עד אמצע השנה הבאה תתקבל ההחלטה הסופית בעניין דחיית גיל הפרישה לפנסיה לנשים.
אתמול מסר שמולי ל"מעריב": "לנוכח הנסיבות שנוצרו, ביקשתי מהממונה על שוק ההון להורות על דחיית ההחלטה על הקיצוץ. מדובר בצעד לא מידתי, כי הנושא נדחה כבר שלוש פעמים. הגמלאים אינם אשמים בסחבת שנוצרה, והם אינם צריכים לשלם את המחירים". שמולי הדגיש בדבריו כי "הקיצוץ לא יעבור, ואם זה יקרה זה יהיה 'על גופתי המתה'. יש לפתור אחת ולתמיד את סוגיית העלאת גיל הפרישה לפנסיה לנשים, על מנת שאלו, ובמיוחד הנשים שעוסקות במקצועות שוחקים, לא תיפגענה ויימצאו להם פתרונות פיננסיים ותעסוקתיים עבור התקופה שבה ייאלצו להמשיך לעבוד".