הסערה סביב פתיחת העסקים בעיר אילת נמשכת. שר האוצר אדלשטיין משך את הצעת החוק לפתיחת העסקים בעיר. בעקבות כך, הם נשארו סגורים ועתיד העיר בערפל. יו''ר מפלגת מרצ, ניצן הורוביץ, ומנכ''ל רשת ישרוטל, ליאור רביב, דיברו היום (שלישי), על הנושא עם ענת דוידוב ב-103FM. "הממשלה התרגזה שיש בחוק עוד אזורים מלבד אילת", אמר הורוביץ. רביב טען כי "אילת וים המלח הן 50 אחוז מהתיירות בארץ, לא רואים את האופק".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ, שלום. מה שלומך? אחרי הבלגאן של אתמול הצלחתם אתה ואיתן גינזבורג שהצבעה פרטית משותפת להעביר בקריאה ראשונה את החוק על אילת וים המלח, זה חוק זהה? שונה? 
"זה חוק מאוד דומה, הוא לא הצעה מטעם הועדה אלא מטעם כמה ח"כ. זה אושר היום אחה"צ בוועדת חוקה ויגיע היום בלילה לקריאה ראשונה, אני מקווה שיעבור בקריאה שניה ושלישית מחר ונגמור עם זה".

ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

שר הבריאות לא יכשיל את זה?
"אני לא מבין את הסיפור הזה, זה לא הגיוני, אין שום סיבה להכשיל את זה, עושים סידור כזה שכול מי שבא יצטרך להציג בדיקת קורונה שלילית או יוכל להיבדק במקום, מדובר באזורים ירוקים אין סיבה שלא לעשות את המתווה של איים ירוקים ולפתוח, צריך לפתוח".

מה קרה שם אתמול, למה הוא התעצבן? מה בדיוק היה שם?
"לדעתי, הסיבה להתרגזות היא לא הגיונית. למה התרגזו? כי בחוק וגם בחוק שלנו יש אפשרות לממשלה להכריז על עוד אזורים בארץ כאזורים כאלה ירוקים לצורך תיירות, זה לא שהם מחייבים, הממשלה יכולה. אגב לפי החוק הזה הממשלה יכולה להכריז על אילת וים המלח ויכולה שלא. נותנים לממשלה את הכלי הזה וזה הרגיז אותם שזה עוד אזורים".

אבל הוא טען שעשו לו תרגיל, לא הוא עשה את התרגיל בעצם?
"לא עשו שום תרגיל, זה היה בוויכוח ארוך בוועדה, משרד הבריאות הציג גישה שלדעתי לא הגיונית בנושא הזה. רוב חברי הכנסת לא חשבו כמו משרד הבריאות וזה מה שקרה. אני מקווה שמשרד הבריאות יבין שברגע שבודקים את כולם וברגע שמדובר בעיר ירוקה ויש אפשרות ממש אפקטיבית לפקח על הכניסה והיציאה כמו שיש באילת וים המלח שזה אזורים מבודדים, זה מתאים למתווה הזה וככה יהיה אפשר לפתוח את בתי המלון".

זה נשמע כמו בעיות אגו לא פשוטות של שר הבריאות.
"יכול להיות שיש גם את הדברים האלה, לא יודע אם של שר הבריאות אבל אולי של עוד אנשים במערכת. עושים כי זה הדבר הנכון, כי למדנו את הנושא והעיר אילת תתמוטט אם לא יפתחו את בתי המלון כי הכול שם מבוסס על התיירות. הם לא אהבו את זה שבצד המלונות אנחנו מאפשרים או יוצרים את האפשרות לפתוח גם אטרקציות, מסעדות ודברים מהסוג הזה כי כשבא אדם למלון אז צריך לעשות כמה דברים וגם מזה אנשים מתפרנסים".

זה נשמע כאילו שר הבריאות חונק את המשק. זו התרשמותך?
"אני אומר את זה מאז תחילת המשבר שבמקומות שאפשר להקל לא מקלים ובמקומות שצריך להקפיד לא מקפידים. חלק מהוויכוחים היו על פתיחת חנויות הרחוב אבל נקבעה מגבלה של ארבעה אנשים בלי קשר לגודל החנות. אם זו חנות קטנה אני מבין אבל אם זו חנות של אלף מטר? למה ארבעה אנשים? ככה. מה שנקרא – ככה. את הדבר הזה אני לא מקבל וגם רוב חברי הועדה וכול הזמן יש עימות עם משרד הבריאות על הרקע הזה. לא תהיה בריאות בלי כלכלה וצריך לתת לאנשים להתפרנס ולתת לאנשים לעבוד. הקורונה תלווה אותנו הרבה זמן ואנחנו צריכים לחיות תחת קורונה ולאפשר לאנשים להתפרנס ולמשק לעבוד וצריך לעשות את זה בצורה נכונה וחנויות אפשר לפתוח, בטח במתחמים כמו ביג. איפה צריך להקפיד? חתונות, לוויות, אירועים סגורים המוניים, שם צריך ממש להקפיד ואני לא חושב שממש מקפידים".

אתה מאמין שזה יעבור קריאה שנייה ושלישית?
"אני מאמין שזה יעבור כי אחרת אילת תתמוטט וזו עיר שלמה במדינת ישראל וכל אזור התיירות בים המלח, חייבים להציל את זה. חייבים לעשות את זה".

נלך למה שקורה עכשיו, רה"מ החליפי בני גנץ אומר לנתניהו 'לא אתן יד למניעת העברת התקציב'. הוא רציני הפעם? אם לא יוגש תקציב מתפזרים?
"הוא גם אמר משהו יותר חריף הוא אמר 'אני לא הצטרפתי אליך כדי לבצע פשע כלכלי וחברתי כלפי עם ישראל'. אמירה חריפה אבל היא בינתיים לא מלווה במעשים, אני חושב שהממשלה הזאת הגיעה לסוף הדרך, הם לא מסוגלים לדבר וכל האפיזודה עם אילת. זו פשוט קואליציה לא מתפקדת, הם רבים, משמיצים, לא מצליחים להעביר חוקים אפילו מטעמם, אני אומר שיש סיכוי גדול שנלך לבחירות. הממשלה פשוט לא מתפקדת, אין שלטון וצריך לעשות את זה. לדעתי הגיע הזמן".

לפיד נפגש עם גנץ ואשכנזי אחרי הרבה מאוד זמן שהם לא דיברו אפילו. אתה שותף לסיפור הזה? כולל בנט.
"אם עושים בכנסת ממשלה חלופית הוא (בנט) יכול להיות שותף בזה אבל לא ראש ממשלה חס וחלילה בשום פנים ואופן".

אם ממשלה חלופית, מי צריך להיות רה"מ?
"מי שיהיה ראש המפלגה הגדולה ביותר שהאופוזיציה תסכים עליו, לפיד או גנץ או אחרים. אין לזה רוב כי בנט ולדעתי ליברמן לא מעוניינים בזה, לא מוכנים לשיתוף של הרשימה המשותפת ולכן זה לא יקרה ולכן זה בחירות. אנחנו במשבר, הממשלה לא מטפלת ואנשים סובלים מזה".

נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

עבאס מנסור.
"הברית החדשה, נכון זה לא חדש במיוחד שהליכוד עושה דיילים עם הרשימה."

אולי עובר לליכוד?
"מבחינת נתניהו הרי יש פה את שיא הצביעות, הוא תמיד תקף אותם ונהג בגזענות אבל כשהוא צריך אותם לדילים שלו אז פתאום הערבים טובים לקומבינות פוליטיות ומבחינת התנועה האסלאמית אני חושב שהם עושים טעות חמורה שהם מאפשרים את זה לנתניהו. הזדעזעתי לשמוע שעבאס לא שלל תמיכה בחוק הצרפתי לטובת נתניהו. זה דבר בלתי נסבל ואני ממש חושב שהרשימה המשותפת צריכה להתנער מהדבר הזה, זה בטח לא לטובת החברה".

מנתניהו?
"מהצורה הזאת של עסקים עם ביבי, מהשת"פ הזה, מהאפשרות שאולי יתמכו בביטול המשפט של נתניהו. לא יהיה ולא יקרה".

תודה רבה יו"ר מרצ. ליאור אביב מנכ"ל רשת ישרוטל שלום. לגבי החוק, הצעה פרטית של הורוביץ וגינזבורג יעבור?
"זה יעבור קריאה שנייה ושלישית רק אם אדון יעקב אשר ואדלשטיין יפגשו ביניהם ויסגרו ביניהם".

מלחמות אגו?
"חייבים לשבת ביניהם לטובת העיר אילת כי לא ייתכן שבגלל מלחמות אגו נושיב עשרות אלפי אנשים בבית. היינו אמורים להיערך לחמישי שעבר, היינו בטוחים שביום חמישי ניפתח, כולם אמרו הערב זה עובר וזה לא עבר. לפתוח מלון זה לא להרים שלטר, זה לוקח זמן".

גייסתם את כל העובדים.
"ברור, העובדים היו בטוחים שחוזרים לעבודה היו מאושרים והיום שוב מפח נפש. חייבים לשבת מחר ביניהם לסגור את הסיפור הזה, לא ייתכן שבגלל עניינים פוליטיים חסרי משמעות לא גומרים את הסיפור הזה ואילת גוססת. אני הייתי באילת שבוע שעבר, זה פשוט כאב לב אחד גדול".

מובילה את שיעורי האבטלה, יש לכם מלונות בים המלח.
"יש לנו 2 בתי מלון שם".

מלון רפאים.
"הרבה יותר חמור מזה, המלונות סגורים הרבה מאוד זמן ואנחנו לא רואים את האופק. ים המלח ואילת זה עד 50 אחוז מתעשיית התיירות בישראל. יש חקיקה, אלוהים שישמור תגמרו את זה כבר. מה הבעיה? שישבו עד שיצא עשן לבן מהחדר ולבוא לכנסת מוכנים וצ'יק צ'ק להעביר בקריאה שניה או שלישית ונוכל לפתוח לכל המאוחר בתחילת שבוע הבא".

תמים קצת.
"מעדיף להיות תמים מאשר פוליטיקאי. כלכלית זה שנה דפוקה בכל מקרה, לפחות שנוכל להחזיר את העובדים לעבודה".