"היצואנים מתלוננים, דורשים להקים קול צעקה ומציעים להשבית את התעשייה" - כך אמר אתמול ל"מעריב" יו"ר איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים רמזי גבאי בעקבות היחלשות הדולר מול השקל.

בתום יום המסחר אתמול נקבע שער הדולר על 3.341 שקלים, עלייה קלה לעומת שלשום, אז עמד השער על 3.339.

"השער הנמוך של הדולר מצמצם משמעותית את המרווחים של התעשיינים המייצאים לחו"ל. תעשיין שמייצא במיליון דולר סופג הפסד של כ־170 אלף שקל כשהשער עומד על 3.30 ולא על 3.50", הסביר גבאי.

"ההוצאות השוטפות של התעשיינים, כמו ארנונה, מים וחשמל, לא יורדות והתחרות מול המזרח וטורקיה הופכת קשה עוד יותר בשל השער הנמוך של הדולר", מתריע גבאי. "המצב של היצואנים קשה מאוד, ואני חושש שלא תהיה ברירה והם ייאלצו לפטר עובדים - אם לא יחול שיפור".

לדבריו, ישנם אנשי אקדמיה שטוענים שיש צורך בהתייעלות. "קל לדבר וכבר שנים מדברים על הרגולציה והצורך בחיסכון בהוצאות", ציין. "אולם בפועל שום דבר לא קרה. הארנונה לא ירדה, והתעשיינים מתמודדים עם מציאות קשה יותר מול מתחרים בחו"ל".

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, מנסה להסביר את התחזקות הדולר מול השקל: "הגופים המוסדיים הישראליים מושקעים להערכתי ביותר מ־100 מיליארד דולר בחו"ל והפעילות שלהם גדולה על השוק הישראלי במטבע חוץ. גם רואים גופים ספקולנטיים, כמו בנקים זרים, שמבצעים פעולות במטבע חוץ בארץ בשעות מאוחרות. ביום שישי בערב למשל שער הדולר ירד באגורה מול השקל ולא היה שום דבר כלכלי חריג".

פרנק מוסיף שביומיים האחרונים נראתה התערבות של בנק ישראל בשוק מטבע החוץ, אבל לדבריו היא הייתה מעטה מדי. "ההתערבויות שלו היו קטנות ואנמיות", הוא אומר. "לא רואים תוכנית עבודה ובנקים זרים מהמרים על השקל".