נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין מתריע מפני אחת התוצאות של המלחמה באוקראינה - תוספת המס שנגבית בנמלים ומקפיצה את יוקר המחיה במשק: "סבורני שעלינו למנוע בדחיפות פרדוקס זה, הקשור קשר ישיר ליוקר המחיה בישראל".

במכתב ששוגר למנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב עם העתק לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרים הממונים מסביר לין: "מחירי ההובלה הימית המריאו. עלות הובלת מכולה מסין שעמדה על 2000 דולר זינקה בעקבות הקורונה ל־18 אלף דולר, וכעת בעקבות המלחמה היא מגיעה ל־25־30 אלף דולר.

"בנוסף למחירי ההובלה הימית, נמלי ישראל עדיין עובדים בתת־תפוקה, וכתוצאה מכך עולות כל האגרות המוטלות על פירוק מטעני הייבוא בישראל, כמו היטלי צפיפות, אגרות אחסון ואחרים".

לדבריו, מסי הייבוא ובראשם המע"מ מוטלים על כלל העלויות, ולפיכך ייקור ערך המוצר מביא במקביל לזינוק בגביית המסים. "התוצאה היא אבסורדית: בתקופה שבה אנחנו נלחמים ביוקר המחיה אנחנו משלמים הרבה יותר לא רק על המוצרים, אלא גם על המסים הנלווים".

נשיא איגוד לשכות המסחר קורא למנכ"ל האוצר להקפיא את גביית המס העודפת: "אני מציע שעד לסיום תקופת החירום וההתייצבות של מחירי ההובלה הימית ומעבר הנמלים לתפוקה מלאה, יש לגבות את המסים לפי מחיר הבסיס. הכנסות הבסיס של המדינה לא ייפגעו, ולכן אין שום סיבה שהאוצר יגבה תוספת מסים".

מבדיקת "מעריב" עולה שהאוצר אינו מתכוון להיעתר לבקשתו של לין, הנובעת מייקור מחירי הבנזין, כמו גם לבקשות אחרות שקראו להקפיא את תוספת הגבייה ממע"מ. באוצר רואים בסוגיית גביית המס "פרה קדושה", ולכן לא יפעלו להפחתת הגבייה גם אם מדובר בתוצר הנלווה של זינוק במחירים.

בתגובה לפניית "מעריב" אישר לין את דבר משלוח המכתב לבלינקוב. לדבריו, אם שר האוצר מעוניין באמת להילחם ביוקר המחיה במשק – הפחתת תוספת הגבייה במע"מ היא אחת הדרכים לכך.