בבנק ישראל חוששים מעליית הסיכון בתחום הדיור וממשבר בתחום. על רקע זה שיגר המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, מכתב ובו דרישה להחמרה נוספת בכללים למתן משכנתאות, מעבר לאלה שננקטו לפני חצי שנה. בבנק ישראל הסבירו: "המפקח נוקט צעדים נוספים נוכח עלייה בסיכון האשראי לענף הבינוי והנדל"ן".

הסיכון בא לידי ביטוי בגידול המואץ של יתרות האשראי, במאפייני הסיכון לענף ובשיעורי המימון בחלק מהבנקים (כמו בנק הפועלים, שהגיע למגבלות המימון המרביות בענף).

בשל כך התבקשו הבנקים כבר במחצית השנייה של שנת 2021 לחזק את ניהול סיכוני האשראי והגברת הבקרה. זה כלל את התאמת ההפרשה הנדרשת להפסדי אשראי בתחום מימון הבנייה, ומתן נתונים נוספים על הפעילות בתחום במסגרת הדוחות הכספיים. אך נראה שזה לא הספיק.

הבנקים יידרשו להקצאת הון נוסף בגין מימון קרקעות במינוף גבוה (העולה על 75%) באמצעות הגדלת משקל הסיכון של ההלוואות. עסקות מימון בולטות לרכישת קרקעות שבוצעו במחירי שיא על ידי רשות מקרקעי ישראל היו בין השאר במתחם שדה דב, באזור רמת השרון ובאזורים נוספים במרכז.

הפיקוח על הבנקים יעביר למערכת הבנקאית דוגמאות מייצגות לתהליכי חיתום וסיווג אשראי. המהלך נועד להדגים את תהליך הניתוח של צוותי הביקורת של הפיקוח על הבנקים ולסייע בכך לניהול הליכי החיתום והסיווג של האשראי, במיוחד בפרויקטים בליווי פיננסי סגור ורכישת קרקעות.

בפיקוח גם דורשים להרחיב את הדיווח על עסקאות נדל"ן, כדי לקבל מידע נוסף על ניהול הסיכונים. כל הצעדים הללו ייכנסו לתוקף בהקדם.
המפקח על הבנקים אמר: "לאור העלייה בתיאבון הסיכון ובחשיפות המערכת הבנקאית לענף הבינוי והנדל"ן, החלטנו להפעיל צעדים נוספים כדי לקיים מערכת ניהול סיכונים אחראית יותר, כולל ריתוק הון נוסף למימון קרקעות ממונפות, לצד העמקת והרחבת הדיווח.

"אנו רואים חשיבות רבה למימון וליווי ענף הנדל"ן, במקביל לשמירת תיאבון סיכון ומתודולוגיית חיתום אשראי שמרנית ונאותה. נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בשוק, ונשקול את הצורך בצעדים נוספים".