נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, מעריך כי הריבית תשהה זמן מה סביבות ה-4 אחוזים, זאת כדי להיות בטוחים שהאינפלציה אכן יורדת לתוך היעד. את הדברים הוא אמר בכנס "נגישות לשירותים פיננסיים - אתמול, היום ומחר" לזכרו של יעקב ירון ז"ל שנערך היום (חמישי) במכללה למינהל. על הצעדים שהציגו אמש ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' למיתון עליות המחירים, אמר הנגיד כי הם "סבירים".

התוכנית הכלכלית של נתניהו היא ניסיון להסיח את תשומת הלב מהמחאה | יהודה שרוני

"האינפלציה בישראל גבוהה, ונמצאת מעל הגבול העליון של היעד, אמר פרופ' ירון. האינפלציה בישראל נמוכה מרוב המדינות בעולם, עם זאת, אינפלציית הליבה' כבר קרובה יותר לממוצע. אינפלציית המוצרים הסחירים במגמת ירידה, אך אינפלציית הבלתי סחירים ממשיכה לעלות ולא מראה עד כה סימני ירידה. אנו מזהים מהניתוחים השונים שלנו כי לביקושים הערים במשק משקל גדול בתרומה לאינפלציה".

לדברי הנגיד, "כשמסתכלים על תקופות קצרות יותר, וברזולוציה גבוהה על תתי הסעיפים, ניתן לראות כי האינפלציה מראה סימנים ראשונים של התמתנות. נתונים אלה ואחרים, גורמים למקורות השונים – החזאים הכלכליים, השחקנים משוק ההון ועוד – לראות את האינפלציה נשארת בסביבתה הנוכחית ברבעון הקרוב – ואולי אף עולה מעט – אך מתמתנת בהמשך ויורדת וחוזרת לסביבת הגבול העליון של היעד במהלך הרבעון השלישי של השנה".

"צריך לזכור כי העלאות הריבית עד כה יושמו בקצב מהיר יחסית וכי ההשפעה של העלאות הריבית על האינפלציה מתרחשת בפיגור של זמן מה. יתרה מכך, כדי להיות בטוחים שהאינפלציה אכן יורדת לתוך היעד, סביר להניח שנראה את הריבית שוהה בסביבת ה-4% זמן מה. זוהי ההערכה שמשקפת את התרחיש המרכזי. ככל שתהיינה התפתחויות משמעותיות המאיצות את תהליכי האינפלציה, הן מצד הכלכלה העולמית והן מצד הסביבה המקומית, ייתכן והריבית בה ננקוט במסגרת המדיניות המוניטרית תהיה אף גבוהה יותר. כל זאת כי היינו, ועודנו נחושים ומחוייבים להשבת האינפלציה ליעד".

"דרך המלך להתמודדות עם יוקר המחיה - קידום רפורמות מבניות"

כאמור, הנגיד גם התייחס ליוקר המחיה ולצעדים שהציגו אמש נתניהו וסמוטריץ', אותם כינה סבירים. "הצעדים שהוצגו אמש, למיתון עליות מחירי החשמל, המים והארנונה הם סבירים, בהינתן שמדובר בצעדים זמניים שעלותם מכוסה על ידי מקורות תקציביים מובחנים, ותוך שמירה על המסגרת המוסדית של קביעת מחירי המים והחשמל על ידי הרשויות הרלוונטיות".

"חשוב לזכור, כי דרך המלך להתמודדות עם יוקר המחיה היא קידום רפורמות מבניות המעודדות תחרות בשווקים השונים. מדובר בתהליך ארוך המחייב עבודת מטה מקצועית ומעמיקה וכדי ליישמו נדרשות לא מעט עיקשות והתמדה. שמחתי לשמוע אתמול את מחויבותם של ראש הממשלה ושר האוצר לתהליכים אלה של עידוד התחרות, פתיחת השווקים וצמצום רגולציה עודפת".

הנגיד דיבר על ההמלצות שיגיש בנק ישראל לממשלה כדי להבטיח צמיחה במשק. "בין היתר אנו ממליצים על שורה של צעדים להסרת חסמים שתוביל להקלה של תהליכי היבוא ולהגברת התחרות בין היבואנים ובינם לבין היצרנים המקומיים", אמר.

"בכל הנוגע למדיניות הפיסקלית, חשוב שהממשלה הנכנסת תנהג באחריות הנדרשת, בעיקר בהוצאות שמטרתן הייעודית אינה תמיכה בצמיחה בת קיימא", הוסיף פרופ' ירון. "אמרתי בעבר כי אחד מהנכסים האסטרטגיים של ישראל הוא יחס החוב-תוצר הנמוך של המשק, ששירת אותנו נאמנה גם במשבר הקורונה. בהקשר זה אציין כי שמחתי לשמוע את התבטאותו של שר האוצר מהימים האחרונים לפיה קיימת חשיבות לשמירה על המסגרת הפיסקלית ועל עקביות בין המדיניות הפיסקלית למדיניות המוניטרית".