מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר, אריק פינטו, התראיין היום (ראשון) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס לאזהרות הכלכלנים הבכירים לרה"מ נתניהו עקב הרפורמה המשפטית.

הייעוץ המשפטי לכנסת: אם הרפורמה במערכת המשפט תעבור - להחילה רק מהכנסת הבאה
לקראת פשרות? נתניהו מבהיר: "לוין הראה נכונות להידברות על הרפורמה"

"צריך להבין שבכלכלה הרבה פעמים לא שופטים על פי המצב בשטח רק כשהוא מתממש, אלא עם פי גם תוכניות שאמורות לכרום עור וגידים", אמר פינטו בפתח דבריו, "אם רצינו לכך דוגמא, אפשר לקחת את מה שקרה בבריטניה - ראשת ממשלת בריטניה לשעבר ליז טראס עדיין לא עשתה שום דבר, היא רק דיברה תוכנית שהיא תכננה לעשות. הדבר הזה הספיק תוך 45 יום להפיל את השווקים, את הכלכלה הבריטית והיא התפטרה". 

"כלכלה בהרבה מובנים היא צופת פני עתיד, גם שוק מתמחר עתיד, מתמחר אופק, מתמחר ציפיות", הוסיף, "לכן גם אם בפועל התוכנית תעבור ולא יקרו דברים ולא ינצלו את הכוח הפוליטי עדיין משקיעים וקרנות הון סיכון לא אוהבים את זה. כל מגמה כזאת יכול להיות שהיא לא מטרידה, כשמסתכלים במבט על הכל, אבל התמונה היא מטרידה".

אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

לאחר מכן ציין פינטו כי "בואו ניקח לדוגמא את משיכת הכספים, גם בזמנים רגילים מידי פעם משקיעים זרים מושכים כספים. אבל אם בא מנכ"ל בנק גדול ואומר שהוא רואה מגמה, זה מטריד כי המגמה הזו יכולה להתגבר. אנחנו מכירים את חוק העדר, אני מקווה שזה לא יהיה כדור שלג. אם יצטרף לזה גם ההיחלשות של ההייטק, גם ככה המשבר שיש בהייטק, ואם קרנות הון סיכון ומשקיעים זרים לא יבואו להשקיע כספים בארץ, אז קודם כל זה יפגע בשקט. צריך לזכור שהיחלשות של מטבע מהווה אינדיקציה להיחלשות הכלכלה". 

"כרגע אפשר להגיד שזה עדיין לא מטריד, אבל עצם המגמות האלה צריכות להטריד. צריך לזכור שהרפורמה הזו בבסיס שלה, מבחינת פוטנציאל, יש בה פגיעה אפשרית בעצמאות של שומרי הסף, בעצמאות של בית משפט, של בנק ישראל, של רשויות אחרות. ברגע שיש פגיעה בבלמים ובאיזונים אז יש פגיעה בתפקוד הכולל של כל המערכת המוסדית במדינה. תהליכים כאלה הובילו במדינות אחרות לפגיעה קשה בדמוקרטיה, ראינו את זה. איזה קרנות הון סיכון פועלות בהונגריה? אף משקיע לא ירצה לשים את הכסף במקום לא יציב", אמר מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר.

"אני יכול להגיד שגם אני כמנכ"ל שהייתה לו פעילות במדינות שהמשטר השתנה, אנחנו הרגשנו לא נעים שהגענו לבתי משפט, גם כשצדקנו ב-100 אחוז התוצאה לא הייתה כפי שצפוי", הוסיף, "התחלנו לראות תפניות ראשונות מחברות הייטק. לא יכול להיות שכל ראשי ההייטק הישראלי, כל הכלכלנים, הנגידים, כולם טועים. אני מציע לעשות את הרפורמה בזהירות, היו פה רפורמות בארץ, הן נעשו בתקופה הרבה יותר ארוכה ובשיקול דעת. זה נורא מסוכן, יש פה איזו תסמונת של בהלה ושל ריצת עמוק שהיא לא מתאימה לרפורמה כל כך מקיפה ואחראית כזו".

לסיום, נשאל פינטו כמה זמן ייקח להחזיר את הדברים בחזרה למסלול אם ישתנו, והשיב: "קשה מאוד לשקם אמון של משקיעים, אחרי שהם יוצאים ומדירים את רגלם מכאן זה יהיה קשה מאוד לשכנע אותם בחזרה, נצטרך לעמול ולשלם מחירים כבדים מאוד כדי להחזיר אותם. אני בהחלט אזרח מודאג ואני באמת אדם שמאוד מאוד אוהב את המדינה. אני מציע באמת לעשות את הרפורמה עם הסכמות רחבות שישתקפו גם לצופים מבחוץ".

סייעה בעריכת הכתבה: נויה חסון 103FM