"אני מוטרד מהקריאות להוצאת כספים והשקעות מישראל. שיח זה עלול להשפיע לרעה על הכלכלה והמשק", התריע בסוף השבוע מנהל רשות המסים ערן יעקב בפורום בכירי ענף המיסוי של חברת דן אנד ברדסטריט. יעקב התייחס בדבריו להודעות מנהלי קרנות ההייטק על החלטתם להוציא כספים ולאחרים השוקלים לעשות זאת. משיכות ראשונות של כספים מחשבונות בנקים דווחו אף הן.

מנהל רשות המיסים: "מטריד אותי שחברות מהעולם מנסות לשאוב את המוח הישראלי"

מיסוי מהייטק מהווה את אחד ממקורות ההכנסה החשובים בתחום המס. ההכנסות ממסים הסתכמו בשנה האחרונה ב־255 מיליארד שקל, רבע מתוכן מענף ההייטק (תשלומי מס ישירים ועקיפים של אופציות ומס הכנסה גבוה על שכר העובדים). בימים אלה מכינים ברשות המסים ובאגף התקציבים באוצר את תחזית גביית המסים לשנים 2023 ו־2024. תחזית הגבייה תותאם לירידה בהיקפי הגבייה במיסוי ענף ההייטק, לירידה בהיקפי הפעילות בשוק הנדל"ן ולירידה בהיקף הצריכה עקב ההאטה.

יעקב: "בנוגע לרפורמה המשפטית, אני מוטרד כאיש מקצוע וכאזרח מדבר אחד - בהסתכלות הפיננסית יש פער בין השיח לבין האווירה וההתבטאויות בנושא העברת הכספים. מותר להעביר את הכספים, אבל צריך לשים לב שלפעמים הדברים מתגלגלים לא כמו שרצו ונוצר תהליך שאף אחד לא התכוון שייווצר.

"אמירות אלו עלולות להשפיע במישרין ובעקיפין על הכלכלה ועל ההשקעות. צריך, ראוי וחובה לקיים שיח. בנושא המסים, בישראל קיים משטר מס מאוד נוח לעשיית עסקים. כמובן שיש דברים שצריך לטפל בהם מבחינה בירוקרטית". מנהל רשות המסים הדגיש כי חברות בינלאומיות שמגיעות לישראל נהנות משיעורי מסים נמוכים ומהטבות רבות. בישראל קיים אקו־סיסטם מצוין להשקעות מצד האנשים החכמים בעולם, המאפשרים כלכלה טובה ויוזמה רבה.

יעקב מוטרד. "חברות מהעולם מנסות לשאוב את המוח הישראלי", הוא אומר. "מכעיס אותי לדעת שאנשים יצירתיים שגדלו והתחנכו פה מנסים לא לשלם מסים. יש אוכלוסיות עם מודעות מופחתת לתשלום מסים.

ערן יעקב  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ערן יעקב (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"אנו מנסים לבנות מערכת יחסים איתנה עם הציבור ולהעלות את אמון הציבור דרך שקיפות וחשיפה של האסטרטגיה של הרשות, לצד שדרוג השירות. כדי לחזק את הכלכלה וההשקעות צריך להמשיך להתמודד עם הבירוקרטיה ולייצר נוחות עסקית".