גל ההתייקרויות במשק, במקביל לעלייה החדה הנוספת בריבית והתייקרות המשכנתאות וההלוואות, הביא בשנת 2022 לגידול של 10% בפתיחת תיקי חדלות פירעון. השווי הכספי של תיקים במצב זה נאמד ב־20־25 מיליארד שקל.

אחת הסיבות לגידול זה, הוא כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי בשנת 2019 שמנע נקיטת הליכים משפטיים מיידיים, כדי לתת סיכון לשיקומו הכלכלי של הלווה. אלא שגורמים משפטיים מדווחים שמתחילת 2023 נרשם גידול ברמת הסיכון הפיננסי של יחידים ועסקים קטנים.

נייר עמדה שהוכן על ידי עו"ד אופיר פדר, המתמחה בתחום חדלות פירעון ופשיטות רגל, קובע כי חוק חדלות פירעון היווה את נקודת הציון המרכזית. חלק מהחוק הוקדש לנושא השיקום הכלכלי של החייב. "החברה הבינה והפנימה, שלפחות ביחס לחלק מהיחידים, יש חשיבות מעבר להליך חדלות הפירעון עצמו לעסוק גם בחינוכו ובלימודו של היחיד התנהלות כלכלית אחראית מהי".

על פי נתוני משרד פדר ,יותר ויותר לקוחות נקלעים למצב קשה בגלל עליית מחירי המזון ומוצרי הצריכה, החשמל, הדלק, והריבית. בשנת 2022 נפתחו 25 אלף תיקי חדלות פירעון של יחידים ועסקים קטנים. על פי נתוני ינואר 2023, בשנה הקרובה תימשך מגמה זו ביתר שאת ומספר תיקי חדלות פירעון שייפתחו יגדל ב־10% נוספים, לעומת 2022.