יו״ר איגוד הספרים יאיר קמיר התראיין היום (שלישי) לתכנית ״איפה הכסף״ ב-103FM וסיפר על מצבם הקשה של העצמאיים בישראל, בהם ספרים רבים, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

מה מציק לכם?
"דיבר קודם אוריאל קזום מביטוח לאומי ואמר שיש קרוב ל-600,000 מבוטלים, הוא טועה ובגדול. זה 600,000 שביקשו אבטלה, מה קורה עם כל אותם עצמאים שלא ביקשו אבטלה? אנחנו נעבור את המילון וחצי מבוטלים. אנחנו שקופים, אנחנו לא נחשבים".

אי אפשר להוציא את העצמאים לחל"ת.
"אני מובטל? תשלמו דמי אבטלה. אני משלם ביטוח לאומי כל השנים, אלפי שקלים, מעל 50 שנה. בחיים לא יצאתי לחופש, לא מגיע לי לקבל דמי אבטלה כשאני לא עובד?"

ברור לכולם שהעסקים סגורים, אז למי אתה פונה?
"אני פונה לכל השרים וחברי הכנסת שיורידו 20% מהשכר שלהם, לא יקרה שום דבר למשך חודש-חודשיים. אז יהיה קצת יותר כסף במשק אולי הם יבינו את אותם האנשים שאין להם כסף למכולת".

ומה אתה עושה בינתיים?
"שר הכלכלה דיבר בטלוויזיה כמה פעמים ואמר שיתנו עד 6,000 שקל, בינתיים לא נותנים שום דבר. בינתיים אין שום דבר ברור, שיגידו בעוד שבוע אתה מקבל 100 שקל שנדע מה ברור, שנדע מה אנחנו עושים".

אם לא הייתם צריכים לשלם מיסים, זה היה עוזר?
"איזו שאלה".

יכול להיות שכארגון אתה צריך להחליט שאתם מפסיקים לשלם? אי אפשר לתבוע אתכם, כי כולם בצרה.
"את צודקת ב-100% אבל אנחנו לא אנשים פורעי חוק אנחנו שומרים על החוק לא יכול להיות שבגלל שאנחנו שומרים על החוק לא מתחשבים בנו בכלל ולא בעובדים שלנו. יש לי עובדת מעל גיל 70, היא לא יכולה לצאת לחל"ת כי לא יתנו לה שום דבר. יש לי בית ספר לעיצוב שיער בפתח תקוה ותלמידים שלמדו אצלי במשך 7 חודשים, אחרי 7 חודשים התחילו לעבוד ל- 3-4 חודשים. עכשיו, מה קורה איתם? לא יקבלו משכורת.  צריך להתחשב בכול האנשים האלה, לא יכול להיות שקברניטי המדינה יושבים שם ואומרים אנחנו ננסה ונראה".

מה דעתך על המגמה של ספרים שנמצאים ביחסים חבריים עם לקוחות ומציעים להם לבוא הביתה?
"גרוע מאוד. יש לי עשרות לקוחות מתקשרים אליי שרוצים לבוא אליי או אני אליהם, זה מאוד מסוכן. אם אותה אחת חולה, היא מדביקה אותי, ולהפך. זה בדיוק כמו במספרה, אני יכול לפתוח את המספרה ולעבוד לבד עם כפפות ומסכה. זה נראה לך הגיוני? כל הספרים שמתקשרים אליי היום, אני מקבל מעל ל-25 שיחות טלפון ביום מספרים ובעלי מספרות שאומרים לי שאם לא תהיה להם ברירה, הם יפתחו את המספרות. 'אנחנו לא מחזיקים מעמד, אין לנו כסף ללכת למכולת, קנינו הרבה דברים וחומרים לקראת פסח. שבועיים של פסח זה כמו חודשיים של עבודה רגילה - אז איך נשלם את זה?".

תקבל קנס אם תפתח.
"אז לרמות ולעבוד בבית? אני לא חושב. גם אם לא נשלם את המע"מ – גם נשלם קנס, זה אותו דבר. אנחנו מבקשים משר האוצר ומשר הכלכלה שידאגו לנו מידית, עכשיו. בלי שום קשר, כל עצמאי מובטל שסוגר את העסק, מכל סיבה שהיא ולא רק בגלל הקורונה, שיקבל דמי אבטלה. אנחנו תמיד מבקשים את זה אבל אף פעם לא נשמעת זעקתנו. הים אנחנו בבעיה ומבקשים 'בואו לקראתנו'. אני רוצה לאחל לכל עם ישראל בריאות ושהעסקים ימשיכו לשגשג.