בימים שבהם מדינה שלמה נמצאת מתחת לאלונקה, סולידריות וערבות הדדית הפכו למילות מפתח. מי שרק יכול לתרום למען הקלה במצב מתבקש לעזור. דירקטוריון מפעל הפיס והשלטון המקומי החליטו לאשר סיוע של 20 מיליון שקל, שיחולק בין הרשויות המקומיות בישראל ויופנה לאוכלוסיית הקשישים ולקבוצות הנמצאות בסיכון. הסכום יסייע בין היתר לרכישת חבילות מזון, העברת תרופות, הכל לפי שיקול דעתן של מחלקות הרווחה.

"בימים לא פשוטים אלה, עלינו כחברה לגלות סולידריות חברתית ולסייע בראש ובראשונה לאוכלוסיות שנזקקות לזה יותר מכל", אומר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. "על פי החלטות ראש הממשלה והנחיות משרד הבריאות, האזרחים הוותיקים בישראל מתבקשים להישאר בביתם, שכן כל מפגש שלהם עם האוכלוסייה הכללית עלול לסכן את חייהם". כבר השבוע עברו מתנדבים רבים, ביניהם סטודנטים, מלגאי מפעל הפיס, וחילקו חבילות מזון ותרופות. בבת ים הם הגיעו עם ארוחות חמות היישר לבית הקשישים.

“יש לנו בעיר כ־22 אלף קשישים", מספר ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט. “זו העיר עם אוכלוסיית הקשישים הגדולה בישראל. אנחנו גאים בנתון, אבל הוא מגיע עם הרבה אחריות, בטח בשעות משבר. מתוך האוכלוסייה הזו זיהינו כמה אלפים שהם עריריים או נזקקים, ואני שמח שאנחנו מצליחים להגיע אליהם בזכות השותפות עם מפעל הפיס, שיתוף שגם בשגרה וגם בחירום מוכיח את עצמו כל פעם מחדש.

אנחנו רואים במבצע החלוקה את הערבות ההדדית, את ישראל היפה. יש לנו מאות מתנדבים שמבקשים לקחת חלק. הם חדורי מוטיבציה ובעצם הבסיס שמשנע את הארוחות. אנחנו רואים מתגובות הקשישים עד כמה הם מחכים לבוא המתנדבים וזה מחמם את הלב שאנחנו מצליחים במשימה. לכן אני גם אופטימי שנעבור את המשבר בשלום".


חלוקת 20 מיליון השקל נעשתה לפי שני פרמטרים עיקריים שהגיעו מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הפרמטרים התייחסו למספר התושבים שמעל גיל 75 ומצבו החברתי־כלכלי של היישוב. בת ים, למשל, זכתה במענק של 628 אלף שקל.

בבת ים שואפים להגיע עם הסיוע ל־800 עד 1,000 בתים, אבל מודעים לעובדה שלא מדובר בכל הנזקקים בעיר, כי בימים אלה נתקלו במצב שלא הכירו. יותר ויותר אנשים נכנסים למעגל האבטלה ונרשמים ברשויות הרווחה. בעיר הבטיחו שלא יזניחו אף אחד וידאגו לשאר במסלולים נוספים.

"במצב חריג כמו זה שאנחנו נמצאים בו, עלינו לתת כמה שיותר ביטחון לתושבים שלנו", מסביר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות. "היוזמה החדשה שלנו עם מפעל הפיס תיתן מענה תזונתי לאזרחים הוותיקים שלנו כך שלא ירגישו מחסור במזון ובתרופות. אני מאמין שיחד עם הסולידריות והחוסן שמאפיינים אותם נתגבר על המשבר במהרה".

במפעל הפיס מתארגנים בימים אלה במהירות, ותוך כדי תנועה הם מסייעים לרשויות שפונות בבקשה לעזרה. “חשוב לנו שהכסף יגיע לרווחת התושבים ושנהיה איתם גם בימים אלה", אומרת עירית בן־מנחם, מנהלת מחלקת מבני פיס, מחשוב וסביבה במפעל הפיס. “אנחנו מנסים לעזור לאוכלוסיות שמרותקות כעת לביתן ולא יכולות לצאת. אנחנו מבקשים להביא להן ארוחות ומוצרי מזון בסיסיים. חלק מההנגשה תהיה באמצעות סטודנטים, מלגאי מפעל הפיס (ראו מסגרת), במסגרת שעות ההתנדבות שלהם. מפעל הפיס מקצה בימים אלה תקציבים לכל הרשויות המקומיות, כולל הקצאה של 2.4 מיליון שקל שהגיעה לירושלים".

בירת ישראל זכתה ממפעל הפיס להקצאה הגדולה ביותר במסגרת הסיוע. אם נדבר על מספרים, אז בעיר ישנם כ־80 אלף קשישים ועוד כאלף בני נוער עם צרכים מיוחדים, הזקוקים לעזרה.

מפעל הפיס - עזרה בימי קורונה  (צילום: איקי מימון)
מפעל הפיס - עזרה בימי קורונה (צילום: איקי מימון)


“בין הקשישים אנחנו מנסים בעיקר לאתר את אלה שאין להם עורף משפחתי, או קהילתי. אלה שאין להם ילדים או שכנים שיעזרו", מספר רני רוזנהיים, מנהל אגף חברה בעיריית ירושלים. “לגבי בני נוער עם צרכים מיוחדים התעוררה בעיה, כי מדובר במשפחות שלא רגילות שילדיהן נמצאים כל היום בבית וכעת גם למורים ולמטפלים אסור להגיע. המשפחות האלה נשארו לבד. כשעוד היה אפשר, עשינו פעילות בעזרת תקציב מפעל הפיס לעד עשרה משתתפים, והיום, כשאסור, אנחנו מנסים לקיים קבוצות תמיכה להורים ומפיקים ערכות אומנות שמתאימות במיוחד לבני הנוער האלה".

למפעל הפיס יש הקצאות שנתיות המופנות לרשויות המקומיות, אבל כיום, בגלל המצב, חלק מאותם תקציבים הפכו ללא רלוונטיים ומופנים למקומות שזקוקים להם. למשל בירושלים, הייתה במהלך השנה סדנה שהעבירה שיעורי ספורט המיועדים לבני הגיל השלישי. כיום, כשאי אפשר להתעמל בקבוצה, הפנו את התקציב לצילומי סרטונים של המורה שהועלו לרשת.

במקרה אחר, בסדנת אומנות, הכינו ערכות לחניכים וחילקו להם כדי שיוכלו לעבוד מהבית. “בתקציב שהועבר לנו כעת ממפעל הפיס, הייתה אמירה ברורה ‘מי שעומד מול התושבים זה אתם, אנשי הרשויות ואנחנו איתכם'", משוכנע רוזנהיים מירושלים. “מה שיפה בסיוע הוא שהפיס לא הכתיב לנו מה לעשות. הוא אמר ‘קחו תקציב ועזרו לאנשים שלכם'".

למשל אשקלון, היא עיר למודת מצבי חירום. אומנם לא התמודדות עם וירוס מאיים, אבל שעות ארוכות בתוך הממ"ד בגלל רקטות שנורות מרצועת עזה. הפעם העירייה הבינה שמי שנמצאים בחזית הם בעיקר הצוותים הרפואיים - אנשי בית החולים ברזילי, בית האבות המקומי וקופות החולים, ולכן, כל עוד ההנחיות אפשרו, החליטו שם להיעזר בכספי מפעל הפיס כדי לסייע לאנשים שרואים בתקופה הזאת מעט מאוד את ביתם ובטח את ילדיהם.

“זו פעילות בארבעה מוקדים המיועדת לילדי עובדי מערכת הבריאות", מספרת דפנה ביטון, מנהלת אגף תרבות, נוער וספורט בעיריית אשקלון. “ממש כמו בקייטנה אנחנו פותחים את השערים ברבע לשבע בבוקר, כי המשמרות בבית החולים מתחילות בשבע. יש שני גנים מגילי 3, שני מרכזים קהילתיים ובית ספר ובכל קבוצה עד שמונה ילדים, כדי שלא תהיה התקהלות, ויש ביקוש. רק עכשיו היו אצלנו 104 ילדים, אבל זה יכול להשתנות, תלוי במשמרות של ההורים".

אלה ימים לא קלים עבור כל תושבי המדינה, אבל תמיד צריך לזכור שיש כאלה שקשה להם יותר. "אנחנו רואים חשיבות עליונה באספקת מוצרים חיוניים כמו מזון ותרופות עבור אותם אנשים שאין מי שיעשה זאת עבורם", מסביר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. "אני מודה לדירקטוריון מפעל הפיס שאישר את התוכנית, וליו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, על השותפות למען רווחתם של תושבי הרשויות המקומיות בישראל".

גם המלגאים מתגייסים
 
בימים שבהם המדינה משוועת לידיים עוזרות, מפעל הפיס ביקש ממתנדביו, סטודנטים מקבלי מלגות, שייצאו ויסייעו היכן שרק ניתן. “אנחנו מנהלים את אחד ממערכי ההתנדבות הגדולים בארץ, 30 אלף סטודנטים", מספר ארז גרניט, מנהל תחום מלגות ומענקים של מפעל הפיס. “יש לחבר'ה האלה המאפיינים להיות סיירת המטכ"ל של הסיטואציה הלא נעימה. אמרו שיש מיליון קשישים ו־350 אלף סטודנטים. מספיק שכל סטודנט ידבר עם שניים־שלושה ונפתרה בעיית הבדידות".
מה עוד הם יכולים לעשות?

“נציגי הרשויות המקומיות לקחו את המתנדבים שלנו והפנו אותם לצורכי הרשות. משלוחי מזון, תרופות, מוקדים וירטואליים, תמיכה בלימודים. יש לנו תומכי הוראה שמסייעים במהלך השנה לתלמידים מתקשים. הם פנו למחנכות, לקחו טלפונים ומיילים של אותם תלמידים וממשיכים לעבוד אינטראקטיבית. אנחנו מעבירים את שמות אנשי הקשר שלנו לנציגי הרווחה ברשויות, ואם צריך משהו, אנחנו תמיד יכולים לתת מענה".