מאות תלמידים וסטודנטים ניצלו את התקופה הנוכחית בכדי להרחיב את הקשר עם הקהילה, וליצור אחווה ואחדות גם בזמן של סגר ובידוד. גם במוסדות האקדמאים מחפשים דרכים להקל על החברה.

סטודנטים מבית הספר לסיעוד של "הלל יפה" התנדבו למערך הסיעוד ברחבי הארץ. כדי לא לפגוע במערך ההכשרה של הסיעוד בית ספר לסיעוד, הוא עבר ללמידה מקוונת והקורס הראשון שהועבר לכלל 500 סטודנטים הלומדים בבית הספר היה "הנחיות לטיפול במחלת ה-COVID-19״, על פי המתווה של מנהל הסיעוד משרד הבריאות. 78 סטז'רים שהיו אמורים לגשת לבחינת רישוי סייעו בשלל בתי חולים הפרוסים על פני המדינה ונותנים מענה למחסור בכוח אדם בסיעוד. בנוסף, כ- 100 סטודנטים ממסלול אקדמי והסבת אקדמאיים האמורים להתחיל את האימון המתקדם (סטאז') מצטרפים לכוח הסיעודי במחלקות בבתי החולים ובקהילה. השאר מחכה לפניה כדי לתגבר את מערך הסיעוד בכול תחום ובכול מקום לפי הצורך. מנהלת בית הספר ד"ר בן נתן: "אני גאה מאד ברוח ההתנדבות של הסטודנטים שלנו".

למידה מרחוק לסטודנטים. צלם: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה
למידה מרחוק לסטודנטים. צלם: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה

לא רק זאת, גם באוניברסיטת חיפה עשרות סטודנטים, מרצים וחברי סגל מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות התנדבו לתגבור הצוותים הרפואיים בבתי החולים, בגריאטריה ובקהילה. שם בנוסף על כך, סטודנטים ומרצים מהפקולטה למדעי הרווחה והבריאות יעבירו הרצאות ופעילויות וירטואליות לבני הגיל שלישי, במטרה להפיג את בדידותם במהלך הבידוד, שכן הם אחת האוכלוסיות שנפגעות ביותר מהמשבר. בנוסף לסכנות הבריאותיות של הוירוס על קבוצה זו, החמרת נהלי המשרד הבריאות על שגרת היום יום רק מעצימה את תחושות הבדידות והבידוד שלהם שגם כך קיימות אצלם בעוצמה גבוהה ביום-יום. שתי חברות סגל בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות של אוניברסיטת חיפה ד"ר מעיין אגמון וד"ר מיכל איזקסון, בשיתוף עם חברת "יוניפר" הקימו מיזם בו סטודנטים ומרצים מעבירים הרצאות ופעילויות וירטואליות לבני הגיל השלישי הנמצאים בבידוד.  

באוניברסיטת בן גוריון והמרכז האקדמי פרס הותקנה מערכת תמלול אוטומטי בזמן אמת של "חברת איטייפ מקבוצת מלם תים" למען הסטודנטים שלה המוגדרים כבדי שמיעה או חרשים וצופים בשיעור באמצעות אפליקציית "זום". וכעת הם מקבלים את התמלול הסימולטני באופן אוטומטי, אשר "רץ" בצידי המסך שלהם ובתום השיעור נשאר בידיהם קובץ מתומלל של השיעור.

 



מטח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, השיק  אתר חדש לקראת הפסח. מטרת האתר החדש היא לרכז עבור הורים וילדים מגוון רחב של פעילויות מ"הילקוט הדיגיטלי" של מטח, שניתן להמשיך ולקחת בהן חלק גם במהלך החג. מפעילויות מקוונות לילדי הגנים, דרך משחקי חשיבה לתלמידי היסודי ועד לימוד עצמי של מתטמטיקה 5 יחידות לתלמידי העל יסודי. מדובר באתר שיהיה זמין לאורך חג הפסח לשימוש חופשי ושעונה על הצורך של הורים להעניק לילדיהם תכנים , פעילויות ומשחקים מקוונים בתקופה בה המורים בחופשה.

אלוף (במיל) יוסי בידץ, מנכ"ל מטח, סיפר כי "כגוף שנמצא בימים אלה בחזית הלמידה מהבית, חשוב לנו כי גם בימי החופש, ילדי ישראל יוכלו לעסוק בתכנים ופעילויות הממשיכות לפתח מיומנויות וידע".

בתחום החינוך הבלתי-פורמילי, מאות מתנדבים מתנועות דרור ישראל והנוער העובד והלומד נרתמו להצלת המשקים החלקאיים ונפתח מוקד לפניות החקלאים בשל מצב החירום והעדר ידיים עובדות במשקים חקלאיים רבים ברחבי הארץ. חברי התנועה מסייעים להציל את היבולים ומצילים תוצרת רבה תוך כדי שמירה על הנחיות משרד הבריאות. חברי התנועה פועלים בלמעלה מ-10 משקים חקלאיים בכל יום, במידת הצורך גם מספר ימים ברצף. כל צוות התנדבות מורכב מ5-10 מתנדבים בחקלאות ומונה כ-150 מתנדבים בכל יום. בנוסף, למעלה 150 בני נוער וצעירים מתנועת הנוער העובד והלומד ומתנועת הבוגרים דרור ישראל מפעילים ילדים של עובדי מערכת הבריאות ב-15 בתי חולים בארץ, בשיתוף עם הרשויות המקומיות ועם בתי החולים עצמם. המדריכים מגיעים מדי יום בשעות הבוקר המוקדמות ומדריכים את ילדי הרופאים וצוותי בית החולים עד שעות סיום שעות העבודה אחה"צ. הפעילות, שכוללת ילדים מקבוצות גיל של 4-12 מתקיימת בקבוצות קטנות, בהתאם להנחיות משרד הבריאות.

מתנדבים מצפון אמריקה בשנת ההכשרה בנוע"ל. צלם: הנוער העובד והלומד
מתנדבים מצפון אמריקה בשנת ההכשרה בנוע"ל. צלם: הנוער העובד והלומד

המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל והרשות לפיתוח הנגב ממשיכים לחזק את תחום חינוך הבלתי פורמאלי בנגב והשיק מיזם "ערוץ למידה מהבית", בו ילמדו הילדים כיצד "להיות יוטיוברים" ויקבלו ערכות לימוד ומשחק מטעם הרשות. הילדים ילמדו במיזם כיצד להשתמש ביוטיוב כדי להעביר מסרים שונים לעולם ולייצר סרטונים מצחיקים. בנוסף, כוכבי הרשת גם ישתפו את הילדים ובני הנוער כיצד עוברים גם עליהם ימי הסגר וההשבתה וברדיו דרום תוקם פינה מיוחדת בה ילדים ובני נוער יוכלו להעמיק ולקיים שיחות עם יוטיוברים מפורסמים שיספרו כיצד עוברים עליהם ימי הבידוד, לקבל המלצות וטיפים וגם לקבל תשובות על שאלותיהם בשידור חי.

שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי, אמר: "מקווה שבכך נתרום ולו במעט לשמירה על מצב הרוח והשפיות של הילדים ושל ההורים, עד שנתבשר בבשורות טובות מהר ככל האפשר".

מוראל (20) ונוה (18) אדלר, שני אחים ממודיעין, קיבלו הודעה של עמותת "זכרון מנחם" המבקשת סיוע בגיוס תרומת מרכיבי דם למטופלים חולי סרטן בביה"ח בילינסון, הזקוקים בדחיפות למנות טרומבוציטים. למרות החשש הברור להתקרב לבית חולים בתקופה זו, בה איום מגיפת הקורונה נמצא בכל מקום, ובמיוחד בבתי החולים, החליטו האחים להתגבר על הפחד לטובת האחר. הם נסעו שניהם חמושים במסיכות, כפפות וחומרי טיהור והגיעו למיטת התרומות בבית החולים שם לקחו מהם את רכיבי הדם בהליך האורך כשעתיים.

האחים אדלר. צילום: זכרון מנחם
האחים אדלר. צילום: זכרון מנחם

"כבר כמה שנים שאנחנו מדברים על הצורך ללכת ולהצטרף למאגר התורמים של זכרון מנחם", מספר האח נוה. "עד עכשיו החיים תמיד הפריעו, היו סיבות ותירוצים למה לא מתאים, אבל עכשיו כשהחיים בהקפאה החלטנו להתגבר על הפחד, לסמוך על אנשי העמותה שהתחייבו שאנחנו בטוחים, והגענו לעשות בשביל אחרים. אני חייב לציין שהתחושה היא מדהימה".