הגל השני מכה בעוצמה: ד"ר ארז ברנבוים מנכ"ל בית החולים אסותא אשדוד, הזהיר אתמול מגל הדבקה עם החזרה ללימודים: "חזינו איך פתיחה מהירה מדי של מוסדות החינוך הביאה לגדילה משמעותית במספר הנדבקים. נתונים אלו מקדמים מסקנה ברורה - כבר כעת להורות על סגר סביב ימי החגים ודחיית פתיחה מלאה של שנת הלימודים. ללא החלטות אלו, נחזה כולנו בזינוק במספר חולי הקורונה בעוד כחודש".

על רקע משבר הקורונה, אתמול הודיעו עובדי המעבדות על שביתה כללית בכל המעבדות הרפואיות הציבוריות בארץ החל מ־30.8, בעקבות פיצוץ המשא ומתן עם משרד האוצר ועל רקע העומסים ההולכים וגדלים בעבודתם.

צוות המעבדה עבד 24/7 בביצוע בדיקות קורונה (צילום: רפי קורן,באדיבות בית החולים הלל יפה)
צוות המעבדה עבד 24/7 בביצוע בדיקות קורונה (צילום: רפי קורן,באדיבות בית החולים הלל יפה)

"לאף אחד בממשלת ישראל לא בוער להסדיר את פעילות המעבדות הציבוריות ואת תנאי העסקתנו", אומרת אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, שמוסיפה: "משרדי האוצר והבריאות משחקים איתנו 'פינג־פונג' כבר יותר מחמש שנים, וזורקים את האחריות מצד לצד. אפשר היה לצפות שנגיף הקורונה יסיים את הסאגה המטופשת הזו ויבהיר את חשיבות יציבות המערך המעבדתי, אבל גם נורות האזהרה הכי בוהקות לא מזיזות לאף אחד".

ובינתיים, בשיתוף פעולה במסגרת המאבק בנגיף הקורונה, יקים המרכז הרפואי שיבא עם חברת טרגט מרקט מערך בדיקות סרולוגיות לחברות וארגונים במשק. בדיקה סרולוגית היא בדיקת דם למציאת נוגדנים בגוף למחלות שונות, ובין היתר לנגיף הקורונה. הימצאות נוגדנים אלו בגוף, ברמה סבירה, מייצרת ודאות מרבית של כמעט 99% שהנבדק נחשף בעבר לנגיף הקורונה. ההנחה המקצועית המקובלת בעולם נכון להיום היא כי בדומה לידוע ממחלות נגיפיות אחרות, תחלואה בעבר מקנה הגנה מסוימת מפני הדבקה חוזרת. במיזם החדש יועמד מערך בדיקות סרולוגיות עבור חברות וארגונים, והמערך הלוגיסטי יבוצע על ידי חברת טרגט מרקט, שמתמחה בניהול פרויקטים ומערכים לוגיסטיים. "היכולת לאבחן את סטטוס העובדים בארגון מבחינה סרולוגית היא מפתח לחזרה בטוחה לשגרת עבודה ארגונית בתקופת הקורונה", אומרת פרופ' גילי רגב־יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא.