מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר עלה היום לתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחס לסגר הכולל ולעלייה המדאיגה בהיקף התחלואה, ותקף את ההחלטות האחרונות שנעשו במטרה להוריד את היקף התחלואה. "אני לא מבין את זה - אני חושב שתפקידו של הפרויקטור לדאוג לירידה בהדבקה. צריך לסגור את בתי הכנסת ולהוציא את האנשים לרחוב ומפסיק את ההפגנות".

בפעם שעברה שראיינו אותך, התחננת לא לפתוח את מוסדות החינוך וצדקת, וגם כשלפני חודשיים-שלושה כשהתחילו ההקלות, אמרת, 'אל תעשו הקלות, תלכו עכשיו לסגר', וצדקת. לכן, מעניין אותי עכשיו לשמוע מה אתה אומר. 
"אני חושב שזה מצב הזוי שבו הממשלה לוחצת על הפרויקטור לעשות סגר, זה הזוי שהמערכת הרפואית לא זאת שאומרת שצריך לסגור ולהתחיל לעשות סדר בתחלואה במדינת ישראל".

אבל יש סגר.
"דיברו על זה כבר, זה נקרא סגר מחורר. אנחנו לא יודעים מה הסגר הזה יעשה. אנחנו לא רוצים לגלות פה עוד חודש על סגר כזה שלא עשינו את מה שהיינו צריכים לעשות, שלא השגנו את ההישג שהיינו צריכים להשיג. אני מאוד מוטרד מזה".

אם אני מתרגם אותך רגע, אתה לא מצליח להבין את גמזו.
"אני לא מבין. אני חושב שהתפקיד של הפרויקטור בעיניי הוא לדאוג לזה שהתחלואה תרד, אם נגיד, נסכם את זה במשפט אחד. וברור שהוא צריך לשקול גם שיקולים אחרים, אבל התפקיד הראשון שלו זה לדאוג לזה שהתחלואה תרד, ולבקר את כל מה שנעשה בפרספקטיבה הזאת, האם זה יביא להורדת התחלואה לממדים כאלה שיאפשרו לשלוט בהם או לא. כל שיקול אחר בעיניי, גם אם הוא לגיטימי, הוא לא שיקול לגיטימי אצל הפרויקטור".

בני גנץ ורוני גמזו בסיור במפקדת הקורונה (צילום: גרגורי באדו / לע"מ)

אני נאלץ שוב להסכים איתך. אני שמעתי אותו אומר שמבחינה בריאותית צריך להחמיר את הסגר, אבל יש גם שיקולים כלכליים, ואני לא האמנתי שאני שומע את זה מהפרויקטור.
"בואו נלך הלאה".

אבל אתה יודע, בסוף, השאלה עוד לא הוכרעה, מה יהיה נזק יותר גדול? לפני האסון חייבים ללחוץ על הבלם. 
"אני חושב שגם הפרויקטור וכל אחד, גם  במערכת הרפואית לא חלם לראות נתונים של אלפי נדבקים חדשים ליום. אנחנו פשוט התרגלנו למספרים האלה, והם כבר לא מעוררים אצלנו את החשש או את מה שזה היה צריך לעורר אצלנו. לא זה, לא המספרים של הנפטרים. תבין, 500 נפטרים לחודש, אתם מבינים את המשמעות של זה? עכשיו אתה מדבר על קווים אדומים של בתי חולים. דיברו על 800, על 900 חולים קשים, זה לא 0 או 1, זה לא שכשיגיע ה-900 או ה-1,000, בתי החולים יקרסו, הם לא יקרסו, אבל איכות הטיפול, כאשר יש עודף חולים על צוות מיומן תיפגע, היא כבר נפגעת בעיניי. זאת אומרת ברור לי שיש היום חולים שמקבלים טיפול פחות טוב ממה שהם קיבלו כשהיו 400 חולים קשים. על כל זה צריך שמישהו יסתכל ויתריע, ולא הממשלה צריכה להגיד את זה, מישהו צריך להגיד את זה לממשלה".

אבל מה צריך עכשיו לעשות באופן מידי כדי לפתור את הבעיה?
"סגר כמו שהיה בפסח, זאת דעתי. זה אומר שיושבים בבתים, אני מצטער לומר. כל מי שיכול לעבוד מהבית, שיעבוד מהבית. תבינו זה לא ייגמר אחרת. וכמובן ברקע של זה, קטיעת שרשראות הדבקה, עוד לא דיברנו על זה, פיקוד עורף, איך זה עובד, תוכנית יציאה. האם אתם שמעתם שיואב גלנט מכין מתווה אחר לעוד חודש שחוזרת מערכת החינוך? האם מתכוונים להחזיר כיתות א'-ד' ל-30 ילדים בכיתה, למרות שהם מדביקים פחות, אבל הם מדביקים? מישהו מכין תכנית אחרת? האם מישהו מכין משהו אחר כך שילדים בכיתות ד' עד יב' שהולכים לזום או הולכים חצי-חצי לבתי הספר לא יתחברו אחר כך בכיתות העשרה ובהסעות ובכל מיני מקומות אחרים, ששם כאילו מתעלמים מזה שכאילו מתחברים שוב רק 20 ילדים, אבל ילדים ממקומות אחרים? מישהו מכין מתווה אחר לדבר הזה או שאנחנו נחווה את אותו הדבר עוד הפעם בעוד חודשיים?".

קורונה - חיטוי בית ספר, ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - חיטוי בית ספר, ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האירוע שווה לדעתך, כשייגמר אי פעם, ועדת חקירה?
"אני לא יודע, זה כל כך מורכב. אנחנו לא יודעים לנתח את האירוע הזה כשאנחנו רואים אותו מול העיניים שלנו. ועדת חקירה ברטרוספקט? לא יודע. אני אומר לכם פשוט שמישהו ישב על משרד החינוך, שיתכוננו היום, לא בעוד חודש, איך חוזרים למערכת החינוך. אי אפשר לחזור איתה כמו שחזרנו".

ראש הממשלה מדבר איתך?
"מפעם לפעם".

זה נכון שחבישת מסכה כמו שצריך, לא כמו שרוב הישראלים עושים בלי האף, לא רק מונעת את זה שאתה תפזר תרסיסי קורונה אם אתה נושא תסמינים, אלא מגנה עליך גם אם אתה נחשף לחולים?
"אנחנו זלזלנו במזרח אסיה בתחילת האירוע הזה, זלזלנו במסכות ובהתנהגות שלהם, ומסתבר שהם יותר חכמים ומנוסים מאיתנו. למסכה יש תפקיד דרמטי במניעת העברת הדבקות מחולה אחד לאנשים בריאים. היא מגנה עליך, היא גם מונעת מהחולה לפזר, אבל היא גם מגנה. אני מכיר כל מיני עבודות מדעיות, אף אחד לא עשה עבודה קלינית ובדק, אבל יש מקומות שבהם אנשים ישבו עם מסכה ולא נדבקו. אני אישית מכיר כמה אירועים שבהם אנשים ישבו עם מסכות עם חולה כמו כלב שהשתעל והכול, ולא ידעו שזו קורונה, ואף אחד לא נדבק, ולהיפך אני מכיר גם כן אירועים. אני לא מוריד את המסכה. כשאני נכנס למשרדים לפעמים לאיזו פגישה, ואני רואה אנשים מיד שמים את המסכות על האף בגללי, זה פשוט כואב הלב לראות את זה, אנשים מזלזלים בזה שזה פשוט חבל. זה האמצעי הכי אפקטיבי שיש היום למניעת הידבקות".

מה היית עושה עם בתי הכנסת?
"הייתי מוציא את האנשים החוצה לרחוב".

קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - מחיצות בין מתפללים בבית כנסת במאה שערים (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סוגר את בתי הכנסת?
"כן, אבל אתה יודע שזה לא ריאלי, כי אנחנו מדברים על קהלים, נניח בבני ברק ובירושלים, במקומות כאלה או אחרים שהם לא יישמעו לנו, אבל זה מה שהייתי עושה".

הפגנות?
"הייתי מפסיק את ההפגנות היום. גם בגלל זה שאני מפחד שנדבקים שם, אגב, לפני איזה שבועיים התייחסתי לזה במהדורה ואמרתי שאין עדויות להידבקות להגברת תחלואה אחרי ההפגנות שהיו בארצות הברית, אז הנה לפני שבוע, יצא מאמר שהראה שבמקומות שבהם היו הפגנות, הייתה עלייה בשיעור התחלואה. 

אז, א', אני חושב שזה אירוע מסוכן, ו-ב', אני חושב שמבחינת הנראות זה הופך להיות הסיבה מדוע אחרים מזלזלים ומתירים לעצמם לעשות דברים. אז אני הייתי מפסיק את ההפגנות האלה כמה שזה לא נשמע פופולרי".

הפגנות הדגלים השחורים ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות הדגלים השחורים ברחבי הארץ (צילום: אבשלום ששוני)

מה היית עושה עם החרדים והערבים?
"הייתי עושה מה שאפשר, לא כל דבר אנחנו יכולים לנהל, וחשוב מאוד שכל אחד מאיתנו יבין שאם יש ציבור שמסיבות כאלה או אחרות הוא פורק עול או שהאידאולוגיה שלו חשובה יותר, זו לא סיבה בשבילנו להגיד, 'אוקיי, אם הם מתנהגים כך, גם אנחנו נתנהג כך במקומות אחרים'. כל אחד צריך לעשות מה שהוא יכול, ואם יש ציבור שהוא לא בר שליטה אז צריך לדעת לחיות עם זה ולצמצם את הנזק ככל שאפשר".

כמה פעמים ביום אתה אומר 'הגומל' על זה שלא לקחת להיות פרויקטור?
"האמת היא שהייתי לוקח את זה ואחרי שבועיים הייתי מתפטר, כאילו הייתי לוקח את זה בשביל להתפטר".

מעניין מתי גמזו יגיע לקו האדום שלו. יש גם סוג של אומץ של קמיקזה בזה שהוא נשאר שם.