למרות הסגר שמונהג בשבועות האחרונים, עסקים קטנים רבים החליטו לשוב ולפתוח אתמול (ראשון) את שעריהם בניגוד להנחיות. תמיר ברלקו, מייסד קבוצת הפייסבוק "לא יהיה בסגר", התראיין הבוקר לרדיו 103FM והסביר מדוע החליטו העסקים לפתוח למרות הסיכון בקנסות, וקרא לניהול מדיניות הממשלה במשבר "חובבנית" ו"פוליטית". "ברגע שהאנשים הקטנים יבינו שאין תקווה הם יהיו חייבים לייצר את התקווה הזו, והדרך היחידה לייצר אופטימיות היא לאסוף הרבה אנשים יחד. אנחנו מגבשים כמות גדולה של אנשים שחושבים אותו הדבר, והמטרה שלי היא לדאוג לעבודה ולפרנסה אצל העסקים הקטנים", אמר בראיון לענת דוידוב וגולן יוכפז.

טוב לשמוע אופטימיות על הבוקר. למה האופטימיות?
"כי יש לנו מדינה מדהימה, אנשים מדהימים, וכל מה שאנחנו צריכים זאת תקווה. כשאני שומע אתכם דקה לפני מדווחים על מדד ההפחדה, בוא אני אעשה לכם מדד הפחדה שתתחילו לצרף לכל הכתבות שלכם. מיליון מובטלים, 600 אלף מתוכם בחל"ת, 67 עסקים נסגרו עד עכשיו ועד סוף השנה מדווח על 100 אלף עסקים. אני מדבר איתכם על שני מיליון איש שבסוף שנה צריכים לשלם משכנתאות כי בינתיים עצרו את זה, וכל ההלוואות נדחו. עכשיו תסבירו לי מה יותר מפחיד, המדד שאתם אמרתם לפני דקה או המדד שאני מתאר לכם עכשיו".

אני לא בדיוק הבנתי את האופטימיות שלך, אולי זה ציני?
"האופטימיות היא שמצב כזה של קורונה יוצר הזדמנויות, כל החרא צף. בסופו של דבר אנשים טובים מתעוררים ואנחנו לא נוותר, נעשה פה שינוי וניצור מצב שהמדינה תתנהל אחרת. לא יכול להיות, אני שמעתי את השיחה לפני זה, איך כחול לבן שבאו ואמרו אנחנו נצעד שהקורונה תתנהל כמו שצריך בלי מניעים פוליטיים".

אבל אתה לא פועל באופן אוטונומי, יש פה מנהיגים שקובעים מדיניות.
"אוקיי אבל המדיניות היא פוליטית לחלוטין".

בסדר זה לא משנה, ככה זה מתנהל. אז מה אתה יכול לעשות ואיך אתה יכול להיות אופטימי ולהביא את השינוי בתור פרט?
 "אני אגיד לך ככה, לצורך העניין יש שיר יפה 'אני ואתה נשנה את העולם'. אנחנו צריכים להיות עם תקווה. ברגע שהאנשים, האנשים הקטנים המסכנים בסופו של יום בוער להם ונדלקים ומבינים שאין תקווה, אנחנו חייבים לייצר את התקווה הזאת".

איך אתה הולך לעשות את זה?
"קודם כל הקמנו את הקבוצה לפני שלושה שבועות, אנחנו כבר עם 65 אלף איש שרובם עצמאים קטנים עם סיפורים כואבי לב, אם חד הורית שלצורך העניין כרטיס האשראי שלה חזר ואין לה איך לשלם לבת שלה, ויש את אלי מהפלאפל שאומר לי מה רוצים ממני, אני כל יום מייצר 200-300 שקל וקופצים עליי ונותנים לי קנסות". 

שזה לגמרי לא אופטימי, אז איך אתה מתכוון לשנות את זה?
"כי אין ברירה, הדרך היחידה ליצור אופטימיות היא ביחד. ביחד זה כוח. איך אתה יוצר אופטימיות? אתה אוסף הרבה אנשים איתך שרוצים תקווה ולעשות שינוי, אנחנו נעשה את השינוי הזה מלמטה".

יפה, איך עושים את זה?
"מתחילים בזה שאנו עכשיו מגבשים כמות גדולה של אנשים שחושבים אותו דבר. אנחנו לא חושבים איך עכשיו מבעירים את המדינה. אני בן אדם שאוהב את המדינה".

אתמול חלק מהקבוצה הזו החליטה לפתוח את העסקים למרות האיסור של הסגר. זו החלטה שקיבלתם בצורה מסודרת?
"מסודרת, מובנית, אחרי מכתב לרה"מ שלא קיבלתי שום תגובה עליו אחרי פניות להרבה גורמים, אף אחד לא מעניין אותו האנשים האלה".

וכמה עסקים נפתחו? 
"עד עכשיו לדעתי רוב העסקים הקטנים העצמאיים מהבתים, מהמשרדים, גם ככה עבדו כי המדינה נתנה להם להיות קומבינטורים, מה זה אומר? העלמת עין, אבל נותנים לחנות צעצועים להיות גם קיוסק, לחנות קפה מותר להיות גם מאפייה, וכולם עובדים בצורה כזו או אחרת בשחור, והמדינה גורמת לכולם להיות עבריינים. זה מה שקרה".

לך יש שני בתי קפה?
"לי יש בית קפה ומסעדה".

ופתחת אתמול?
"אנחנו לא מאמינים עכשיו לפתוח את כל המשק ברמה כזאת".

לא מה אתה עשית אתמול, אתה ספציפית?
"אני המשכתי במשלוחים הקיימים לצורך העניין אנחנו לוחצים עכשיו לקבל גם את הטייק אווי שזו בדיחה מהלכת על שתיים, ששליח שמגיע מוולט בכל רגע, שליח אחר יכול לקחת את השקית אבל בן אדם לא יכול לקחת את השקית. אנחנו לא באים ואומרים עכשיו, ההגדרה של עשרה אנשים שהיא הגדרה שחקקו אותה, אין שום בעיה שבית כנסת עם עשרה אנשים יכול להתנהל ועסק שבאים אליו שני אנשים לא. אנשים קורסים, מתים. אם לדוגמה לא היו נותנים למשרד ממשלתי משכורת במשך שבעה חודשים, מה היה קורה לו?"

כמה עסקים פתחו ככה אתמול בניגוד להנחיות?
"אתמול הצטרפו מאות והיום ימשיכו להצטרף מאות ולפני זה אחוז מאוד גדול".

וחטפתם קנסות או שהמשיכו להעלים עין?
"בינתיים המשיכו ואני מקווה מאוד שימשיכו כי אין ברירה. מה יקרה? יתנו להם קנסות, אנשים יפשטו את הרגל, עוד אדם שיפשוט רגל, אין ברירה, זה המצב".

תגיד מה הקשר בין נגיד ארגון כמו שלכם, הקבוצה לא יהיה בסגר לבין הקבוצה של המפגינים או הקבוצות של המפגינים בבלפור?
"אין שום קשר".

אתם מפגינים? אתם חלק מההפגנות?
"אנחנו חברה לכלכלה".

כן, אבל ברור לך שהכל פוליטי, אי אפשר לנתק את הפוליטיקה מהכלכלה. 
"זה מה שאני אומר אבל פוליטי אתה צריך לבוא ממקום שאתה נגד משהו. אני נגד צורת הניהול החובבנית, הפוליטיקה בתוך הניהול הזה, אני לא בא ומצביע על אדם ספציפי אלא על הממשלה. שכולם בממשלה הזו אחראים על זה". 

אז למה אתה לא מפגין?
"קודם כל אנחנו הולכים לעשות הפגנה גדולה, אבל חברתית כלכלית. ברגע שיאפשרו אותה נעשה הפגנה מטורפת וכולם יהיו בה, זו תהיה הפגנה משמעותית". 

אבל אפשר לנתק הפגנה כזו מפוליטיקה?
"אנחנו נשתדל, נביא את אלה שידברו באמת על כלכלה וחברה, אני מניח שיהיו אנשים שינסו להפוך את זה לפוליטיקה". 

כי תראה מה קרה, החברה שמפגינים בבלפור מבחינת נתניהו הם שמאל קיצוני, השולמנים למשל מבחינת השמאל הם אנשי ימין שפועלים אצל כ"ץ ונתניהו. אז איפה אתם באמצע?

"אנחנו אם תסתכל בקבוצה, מזמין אתכם להצטרף, אתה לא תאמין מה הולך שם, יש שם ימניים, שמאלניים, דתיים, ערבים, זה פשוט מדהים, זו אחדות של העם מה שקורה בקבוצה ואנחנו נשמור על זה"/ 

אתם יכולים להיות כוח פוליטי נניח אם יהיו בחירות?
"תקשיב, מי אנחנו, אנחנו כולה שבועיים וחצי במסלול הזה כל מה שאנחנו רוצים הוא לדאוג לפרנסה לאנשים המסכנים האלה". 

השאלה אם אתם חושבים על זה, כי אתה יודע שהכל עובר דרך הכנסת בסוף. 
"אדם ששבועיים וחצי יוצר משהו, שיוצר תלכיד של אנשים טובים, המטרה שלי היא כולה עכשיו לדאוג לעבודה ופרנסה לעסקים הקטנים ואני רואה שגם העסקים הגדולים מצטרפים אלינו".

כרגע אין לכם קשר לא עם נתניהו, כ"ץ, לא עם אף אחד מהליכוד.
"שוב דבר, עם אף אחד ועשינו עכשיו גיוס המונים פרטי כדי שלא יהיה פה שום מניע פוליטי ושום מניע של הון שלטון, בשלב הזה אנחנו מתנהלים לבד ואנשים מהטייסת שלי שבאו והצטרפו אליי וכולנו עושים את העבודה הזאת למען עתיד טוב יותר לילדים שלנו".

ארגון העצמאים לא עושה בשבילכם משהו?
"אף אחד לא עושה בשבילנו אנחנו עושים בשביל עצמנו. דיברנו על נושא של צ'קים שחוזרים, דיברתי איתו והוא אמר לי יאללה בוא נדחוף את זה והוא דוחף את זה. אנחנו רוצים לדאוג לעצמאים נטו, לאנשים האלה".