מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד התייחסה הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל להודעת משרד החינוך מיום שישי, לפיה יהיה ניתן לקיים פעילות בשטח פתוח, בקבוצות של תשעה ילדים, ביניהן נשמר מרחק. "דיברתם על הייאוש של ההורים - גם אנחנו מיואשים שלא יהיה ספק", הדגישה בראשית דבריה, "אנחנו שומעים הכל דרך התקשורת, המנהלים יושבים ושומעים שזה בסדר להפעיל תשעה ילדים בשטח פתוח". היא תהתה: "איך אפשר לעשות את זה? הרי הילדים הקטנים מוסחים בקלות מכל דבר".

איתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, בוועדת הקורונה

לדבריה, הם צריכים מפגש חברתי, וניתן לעשות זאת. "פנינו למשרד החינוך כבר כשהועלה לראשונה הנושא, במטרה לבדוק כיצד ניתן להפעיל את בתי הספר בקפסולות", הדגישה, "לא דיברו איתנו על קבוצות של תשעה תלמידים. דיברנו על שני תנאים - בהם ביטוח למבנה וביטוח לצוותים, כדי שלא תושת עליהם תביעת נזיקין, אך לא קיבלנו מכתב שאומר שהאחריות לא תהיה עלינו".

במשרד החינוך טוענים שיש מסמך כזה
"לא ראינו מסמך כזה על למידה מחוץ לבית הספר"

מישהו מדבר איתכם?
"אני מקבלת אינסוף טלפונים, המנהלים מתוסכלים וגם אנחנו. אני רוצה להבהיר - אני בעד לפתוח את מערכת החינוך, אנחנו חפצים בכך".

קורונה - חיטוי בית ספר, ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קורונה - חיטוי בית ספר, ארכיון (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מה הפתרון שלך?
"הצענו למשרד החינוך כמה נושאים, הם אמרו שיבדקו את הנושא, אבל לא חזרו אלי עדיין. המנהלים הם אלה שיפעילו בפועל את המתווים הללו".

בסיום דבריה הסבירה בן דוד: "אי אפשר לטרלל כל הזמן את המנהלים במתווים שונים, אנחנו רוצים מתווה אחד - ולא שיביאו כל יום מתווה אחר".

בתוך כך, פרופ' עידית מטות, חברה בצוות הקורונה של הפרויקטור פרופ' רוני גמזו, התייחסה גם היא לנושא בראיון בגלי צה"ל, וקראה לפתוח את כיתות א'-ב' ובהמשך את ג', ד', ה'. "ילדים בני 15 עד 17 מדביקים מעל הממוצע. אנחנו בהחלט מדברים כרגע על מסגרות החינוך בגנים והמסגרות של הילדים הקטנים. מדובר בכיתות ד'-ה'. לסגירת בתי הספר יש תוצאות הרות גורל", אמרה בראשית דבריה.

את לא חוששת מהתפרצות חוזרת?
"זה מטריד אותי שאנחנו נמצאים בגל השני וכבר מדברים על הגל השלישי. אז איך מעוררים תקווה בתוך העם שבו אנחנו חיים? יש לנו עוד שנה להתמודד עם הנושא הזה, אי אפשר לשמור תלמידים בתוך הבתים. זה גם מגביר את הפער הסוציו-אקונומי שממילא קיים". 

אז חד משמעית את אומרת לפתוח את כיתות ד' והלאה ממחר בבוקר?
"בהחלט. ממרץ אנחנו חווים את החוויה הנוראית של הקורונה. אני רק רוצה לומר שהתפרסם בסוף השבוע מאמר על 57 אלף אנשים שמטפלים בילדים בכל המדינות, והוא לא הראה שום שוני בין אלו שהגיעו לטפל בילדים לבין אלו שלא מבחינת ההדבקה, מבחינת אחוז החיוביים". 

כלומר, הטענה של הגננות והמורים שהם חוששים להיכנס לכיתה - אין לזה אסמכתאות במחקר?
"אין לזה אסמכתאות. צריך לסייג דבר אחד - שהכיתות האלה היו כיתות קטנות. היה תהליך שהילדים למדו להשתמש בניקוי ידיים ושמירה על היגיינה, והילדים עטו מסכות. צריכה להיות מדיניות ברורה. זה לא יכול להיות שזה לא יקרה בישראל. ראו שבאנגליה רוב ההדבקות היו בין מבוגרים למבוגרים או מבוגרים לילדים. מה שצריך להקפיד קודם כל זה בישיבות מורים ובחדר המורים. הם חייבים להסתובב עם מסכה ולשמור על מרחק מהתלמידים". 

את אומרת שהיו צריכים לפתוח את כיתות א'-ב'. 
"כן, אבל לא 40 ילדים בכיתה. היה קיץ ארוך והייתה עלייה בהדבקה של הילדים. זה לא מפליא אף אחד, נדבקים לא רק בבית הספר. זה לא שהייתה פתאום ירידה גדולה במספר הנדבקים בקרב הילדים כשבתי הספר היו סגורים. היה מספיק זמן כדי להתארגן לאפשר את פתיחת בתי הספר. זה היה תפקיד משרד החינוך".

בסיום דבריה אמרה: "המחיר הגבוה ביותר הוא הילדים שנשארים ואנחנו לא נותנים להם סיכוי לעתיד. את המערכות האלה חייבים לפתוח".