מנסים להציל את התיירות: לאחר שאמש אושר בקבינט הקורונה להמשיך את ההגבלות הנרחבות על מרבית תחומי המשק, וביניהן גם על ענף התיירות הנכנסת הנמצא במשבר כלכלי גדול מאז תחילת מגיפת הקורונה, ועדת הכלכלה בכנסת מתכנסת היום (שני) בצהריים על מנת לגבש מתווה שיאפשר כניסה של תיירים לשטח המדינה. במסגרת הדיון בוועדת הכלכלה, ישתתף גם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו.

במהלך הדיון בוועדה, האשים ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) כי "אי אפשר לשמוע את אותה המנטרה בנוגע לפתיחת התיירות". איילת שקד הוסיפה: "כולם מבינים כולל שרת התיירות שזה שהצימרים סגורים זה פשוט פאניקה מיותרת של הממשלה, כולם מבינים".

גרוטו השיב: "הכנו מתווה של כניסת תיירים, התקדמנו הרבה מאוד בעניין הזה. את הבדיקות המהירות אנחנו מקדמים מאוד, כולל המעבדה בנתב"ג. צריך לזכור שבסופו של דבר הבעיות שלנו היא שאנחנו מדינה אדומה. עכשיו נהפוך לירוקה ונוכל לקבל תיירות". עוד הוסיף כי את נסיעות אנשי העסקים ללא בידוד אמר כי זה תלוי באישור שר הבריאות. 

"מדינות בהם הקורונה חזרה זה בגלל תיירות ואנשים שהגיעו מבחוץ", אמר גרוטו. "זה קורה במדינות מזרח אסיה ובגרמניה ובעוד מדינות באירופה", הוסיף.

עימות חריף בין מיקי לוי לגרוטו

בהמשך התגלע עימות חריף בין פרופ' גרוטו לח"כ מיקי לוי (יש עתיד), לאחר שהאחרון הפנה שאילתא לגבי הפעלת צימרים. "למה לא פותחים צימרים?", צעק לעבר גרוטו, שהשיב לו בצעקות: "תפנה לקבינט הקורונה! חוצפן!". מיקי לוי המשיך להתרעם, ותמונת הוידאו של גרוטו, שעלה לדיון באמצעות אפליקציית זום, נסגרה. יו"ר הוועדה סיכם: "לא הגיוני שאדם בעל תפקיד ציבורי לא יגלה אורח רוח במענה לשאלות לגיטימיות".

פרופ' איתמר גרוטו בוועדת הכלכלה. צילום: ערוץ הכנסת

כזכור, אמש הוחלט על ידי הממשלה לקטלג את ים המלח ואילת כאזורים ירוקים, על מנת להשיב באופן מדורג את תיירות הפנים. הכניסה אליהם תתאפשר בהתאם להצגת תוצאה שלילית לבדיקת קורונה.

פרופ' איתמר גרוטו, ארכיון (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
פרופ' איתמר גרוטו, ארכיון (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

הדבר יאפשר פתיחת המלונות באזורים אלו. לפי המתווה, קבינט הקורונה יהיה רשאי להכריז על העיר אילת ועל מתחם בתי המלון בים המלח כ"אזור תיירות מיוחד". הכניסה לאזורי התיירות הירוקים תותנה בהצגת תוצאה שלילית עדכנית לבדיקת קורונה. המתווה יאפשר את פתיחת בתי המלון באזורים האמורים תוך הקפדה על שמירת הנחיות משרד הבריאות. בשלב מאוחר יותר ובאופן הדרגתי, החוק שיחוקק אף יאפשר פתיחת עסקים נוספים באזורים אלו, שישרתו את אורחי המלונות.