מנהלת המחלקה לתזונה ודיאטה בבית החולים איכילוב, ד"ר רונית ענבר, שוחחה הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM ועסקה בשיח סביב יעילותו של הוויטמין די מול הקורונה. זאת, ברקע ההדו"ח החדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, שבו הומלץ לכלל האוכלוסיה ליטול ויטמין D כתוסף תזונה, או להיחשף לשמש: "יש הרבה נתונים מהארץ והעולם שמעידים על מתאם חיובי בין אנשים עם רמות ויטמין די נמוכות, לבין שיעור גבוה של בדיקות קורונה חיוביות". עם זאת הסתייגה: "אין מחקר התערבותי שבודק שמי שמקבל תוספת של ויטמין די פחות יחלה בקורונה".  

אז לקחת או לא לקחת?
"לקחת, אם חסר - לקחת".

את לוקחת?
"לא כל כך רלוונטי מה אני לוקחת, אבל החוסר בוויטמין די הוא נפוץ ביותר, למרות שאנחנו ארץ שטופת שמש. אנשים פחות נחשפים, יש הרבה אוכלוסיות בסיכון וכל הסגרים שהיו ועכשיו בחורף שאנחנו פחות חשופים לשמש, ולהרבה אנשים חסר".

לקחת רק אם חסר?
"משרד הבריאות הוציא המלצה לפני חודש שבסך הכול מכוונת את האוכלוסייה להיחשף לשמש, מדברים על 20 דקות עד כמה שניתן ביום".

לספוג ככה? דרך השמש?
"אנשים שחושבים שהם לא מגיעים ליעד הזה, או יודעים שחסר להם, מומלץ להם בתוסף".

לא כל איבר בגוף סופג טוב את הוויטמין, נכון?
"מדברים על המלצה כללית של זרועות חשופות שזה לפי מחקרים זה אמור לספק".

איך יודעים אם יש חוסר? לבדוק בבדיקות דם?
"בבדיקות דם שגרתיות רואים את זה ומעבר לזה, אנשים שיודעים שהם לא נחשפים לשמש או אנשים מבוגרים או אנשים שיודעים שיש להם חסר, זה בהחלט חשוב".

רגע ההודעה למשתתף הנבחר לקבל ראשון את החיסון לקורונה

בואי נפרק את זה, מה הסגולות של ויטמין די ואיך הוא קשור לקורונה?
"ויטמין די הוא ויטמין חיוני לגוף, הוא מעורב בהרבה מאוד תהליכים בעיקר מקושר עם הנושא של בריאות העצם והמעורבות שלו בספיגה של הסידן. אנחנו יודעים שהוא מעורב גם בטיוב תהליכים שונים בפעילותה של מערכת החיסון, ומכאן החיבור האפשרי לנושא של קורונה".

הסבירו לנו שוויטמין סי מגן עלינו מבחינת מלחמה במחלות החורף.
"מערכת החיסון היא מאוד מורכבת ויש רכיבים שונים שאולי מעורבים בה, אבל אם כרגע מתמקדים בנושא של ויטמין די, צריך להדגיש שמדברים על מחקרים תצפיתיים בלבד, המסקנות שאפשר להפיק מהן מאוד מוגבלות. עם זאת, יש הרבה נתונים מכל רחבי העולם ומישראל שיש מתאם בין אנשים שרמות ויטמין בהדי שלהם נמוכות לבין שיעור גבוה יותר של בדיקות קוביד-19 חיוביות".

לא מוכח?
"אין מחקר התערבותי שבודק שמי שמקבל תוספת של ויטמין די פחות יחלה בקורונה".

אולי זה רצון של הרופאים, בכל זאת לתת תשובה לחולים שבאים אליהם? 'אין לנו תשובה אבל קחו ויטמין די – שיהיה'.
"אני לא חושבת שיש פה מניעים מהסוג הזה. אני חושבת שאלה נתונים מעניים שמתחילים להיחשף. ויטמין די הוכח כמגן מפני דלקות במערכת הנשימה שלא קשורות לקורונה. לכן, יש רציונל כשמסתכלים על מנגנון הפעילות של הוויטמין, לכן הקשר הזה נשמע שיש בו פוטנציאל".

לסיום, מה קורה אם יש הצטברות של הוויטמין? יש עומס? זה מסוכן?
"הפוטנציאל של רעילות לוויטמין די הוא נמוך, אלא אם מישהו לקוח כמויות מאוד מאוד גבוהות".