ההסתערות הגדולה על זימון תורים לחיסון נגד נגיף הקורונה, גרמה היום (ראשון) לקריסת מוקדי השירות של שירותי בריאות כללית ולזעם רב בקרב חלק מהמבוטחים, שניסו משעות הבוקר להתקשר למוקד של כללית, כדי לזמן תור לרופא משפחה, או רופא מקצועי, ולא קיבלו מענה במוקד ההזמנות הטלפוני שקרס.

"אני חייב להזמין תור לרופא עיניים ומהבוקר אני מנסה להתקשר למוקד ההזמנות הטלפוני של כללית והשיחות מתנתקות. אני חסר אונים ולא יודע למי אפשר עוד לפנות", סיפר גבר בן כ-60 מרמת גן שהוסיף כי "אני גם רוצה להזמין תור לחיסון, אבל על זה אני אפילו לא חולם. שיתנו לי קודם אפשרות להגיע לרופא עיניים".

חיסוני הקורונה של פייזר מגיעים לבית החולים קפלן. צילום: גלעד שעבני שופן, המרכז הרפואי קפלן

הניסיונות להתקשר למוקד ההזמנות הטלפוני של כללית לא צלחו במהלך היום. "אני בן 59.5 ומוגדר כקבוצת סיכון. ניסיתי להתקשר למוקד כללית כדי להזמין תור ולחיסון ולהסביר, אבל אי אפשר להשיג מוקדנית. המוקד קרס. זה פשוט לא יאומן", סיפר תושב בת ים.

גם הדרך לחיסון המיוחל ארוכה מהפרסומים המוקדמים. "ניסיתי להזמין תור במוקד הטלפוני ולא היה מענה, אז הלכתי למרפאה ואחרי שהמתנתי כחצי שעה בתור נתנו לי תאריך לחיסון רק בעוד כשלושה שבועות. מדוע צריך להמתין כל כך הרבה זמן? רואים כל מיני ידוענים שמתחסנים ואני שבקבוצת סיכון וחוששת לצאת מהבית צריכה להמתין שלושה שבועות לחיסון הראשון", סיפרה תושבת ותיקה בתל אביב, כבת 88.

מבוטחים מעל גיל 60 קיבלו הודעה כללית במסרון שייקבעו להם תור, אבל רבים מהם ניסו להזמין תור טלפונית ולא הצליחו. "מדוע לא קובעים תורים? מה הבעיה אם החיסונים אכן הגיעו? יש כאן דיני נפשות", התלונן מבוטח נוסף.

על פי הדיווחים גם במוקדי קופת חולים מכבי היו זמני המתנה ארוכים מהרגיל ולעיתים המוקדים קרסו. בקופות החולים הטילו את האחריות על משרד הבריאות וטענו שמבצעי החיסונים הוקדם בשבוע ולכן העומסים שנוצרו. עוד טענו בקופות החולים לנוכח העומסים והתורים הארוכים לקבלת החיסון, כי הם תלויים במספר החיסונים המתקבלים.

מתחם חיסון לקורונה של מכבי (צילום: מרק ישראל סלם)
מתחם חיסון לקורונה של מכבי (צילום: מרק ישראל סלם)

"אנחנו לא יכולים לזמן אנשים בלי שיהיו לנו חיסונים לתת להם. במשרד הבריאות אמנם הקדימו את המבצע בשבוע, אבל לא לקחו בחשבון את הלחץ של הציבור, שירצה להתחסן בהמוניו", אמר בכיר באחת מקופות החולים.

משירותי בריאות כללית נמסר כי משעות הבוקר נרשם ביקוש אדיר לזימון תורים לחיסוני קורונה והמוקד תוגבר במאות נציגים. "יש לזכור שהמבצע החל מוקדם מהמתוכנן. אנו מתנצלים על זמני ההמתנה ומעודדים לראות את ההיענות לחיסון. אנו מבקשים להתאזר בסבלנות ופועלים על מנת שכל פונה יקבל מנה", צוין בתגובת קופת החולים.