מדינת ישראל נכנסה לסגר השלישי אתמול ב-17:00 אחר הצהריים. במערכת הבריאות דרשו להטיל סגר מלא במטרה למגר את התפשטות המגפה, אך בעקבות החלטה של וועדת החינוך, תלמידי כיתות ה'-י' ימשיכו בלימודים כסדרם. ד"ר אורלי גרינפלד, מנהלת רפואית ב"מגן ישראל", התייחסה לדברים הבוקר (שני) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והבהירה כי סגר כולל יהיה יעיל ואפקטיבי יותר, ואף יסתיים במהרה.

פקקי ענק בתל אביב עם הכניסה לסגר (צילום: אבשלום ששוני)

ענת: את שומעת את שרון אלרעי פרייס צועקת, מזדהה?
"אנחנו בהחלט מזדהים עם הדברים ההמלצה שלנו לאור הנתונים שראינו הייתה לסגר כללי כמה שיותר מהודק כיד שיהיה כמה שיותר קצר ככל שהסגר יהיה יותר מהודק וככל שאנחנו נשמור יותר על ההגבלות כך נוכל להגיע ליעד שלנו להוריד את התחלואה, להגיע לפחות מאלף חולים ליום".

גולן: את נגד חידוש הלימודים לכיתות ה-י.
"אני לא מתייחסת מבחינה פוליטית, אני כרופאה וחבריי הרופאים מסתכלים באופן מקצועי על הנתונים ורואים נתונים בהחלט מדאיגים, אנחנו הולכים להרבה מאוד חולים קשים אם היינו ממשיכים עם אותה ההתנהגות שהיינו בשבועות האחרונים לכן ההמלצה שלנו לעשות סגר כמה שיותר מהודק כולל הלימודים. ללימודים יש ערך עליון ואנחנו רוצים להמשיך את החיים בשגרה אבל אם לא נעשה את הסגר כמה שיותר מהודק הסגר הזה ההגבלות האלה יימשכו כי לא נגיע ליעד".

גולן: היה צריך להשבית את כל הלימודים בכל הכיתות?
"גני הילדים והכיתות הנמוכות יש להם משמעות מבחינת ההורים שיוכלו להמשיך להתנהל ולצאת לעבודה שהיא ללא קבלת קהל לכן המלצנו ככל שהסגר יהיה מהודק כך יותר טוב אך הפשרה הייתה לאפשר לכיתות הנמוכות והגנים להמשיך. זו הייתה ההמלצה שלנו לצערי בסופו של דבר זה לא התקבל". 

גולן: הילדים נפגעים רגשית, אין לזה משמעות בריאותית?
"יש לזה משמעות בריאותית, אני רואה את המטופלים שמגיעים אליי למרפאה תא הסבל וההשלכות של המגפה והסגר לכן אנחנו צריכים לסיים עם זה כמה שיותר מהר וכדי לעשות זאת יש לנו את החיסון והוא בהחלט התקווה. אני שמחה להגיד שאתמול התקיימו כמעט 100,000 חיסונים. זה מדהים".

ענת: יש דור שלם שהולך לאיבוד, צריך לעשות את הסנכרון ולא מצליחים לעשות את זה.
"בדיוק בשביל זה אנחנו קוראים להמשיך ולהגביל כדי לסיים עם זה כמה שיותר מהר. אנחנו ממש לקראת הסוף אבל בשביל להגיע לסוף המגפה בצורה שלא נגרום לעוד מתים".

גולן: אין לכם נתונים על הפגיעה הנפשית המתמשכת בעשרות אלפי תלמידים שפשוט יצאו ממעגל החיים שלהם ונפגעים בצורה שיהיה קשה מאוד לתקן.
"הפגיעה מובנת, אנחנו רואים אותה ורוצים כמה שיותר מהר לסיים עם העניין הזה, אני רואה את הסבל והפגיעה הנפשית לא רק בילדים אלא גם בהורים לילדים קטנים שצריכים להיות כל היום בבית עם הילדים שלהם יחד עם זה אני רואה את התחלואה את האנשים שמתים וחולים, ואנחנו רוצים לסיים עם זה. אנחנו חייבים עוד קצת הידוק".

ענת: קוראים ושומעים על עליה משמעותית בפתיחת מחלקות פסיכיאטריות בבתי החולים.
"אני לא מכירה תחלואה שעולה בבתי החולים הפסיכיאטרים, ברור שיש השלכות נפשיות של המגפה והסגרים. אנחנו רוצים לסיים עם זה, אנחנו צריכים להגיע לסיום המגפה אבל אם לא נשמור על כל ההגבלות התחלואה תמשיך, אנשים עוד ימשיכו למות, אנחנו רוצים לא להיות שם".

ענת: זה סגר עכשיו?
"עכשיו זה לא בדיוק סגר, זה יותר ריסון מהודק עם הירידה בהגבלות".

גולן: על מי עובדים? את אומרת שצריך סגר, אתמול המשטרה מציבה מחסומים שלא עובדים, הלימודים נמשכים.
"העמדה המקצועית שלנו הייתה מאוד ברורה, עמדה מקצועית שמטרתה להוביל לסיום המגפה הזאת. בסופו של דבר התקבלו החלטות אחרות אני כמו שאמרתי, ההמלצה שלנו היא חד משמעית מקצועית מבוססת נתונים רואה את כל הנתונים, גם התחלואה וגם את ההשלכות של המגפה והסגר. יחד עם זאת בניהול סיכונים נכון אנחנו ממליצים שיהיה סגר כמה שיותר מהודק".

ענת: בהינתן שכך, שלא מקשיבים לכם, כמה זמן את מעריכה שזה יימשך?
"אני לצערי, אני מקווה שיקשיבו לנו, אני קוראת לכל אזרחי ישראל וגם לפוליטיקאים להישמע ולראות את הנתונים וביחד רק אם נעשה את זה ביחד וכולם יתגייסו לקצר ולסיים את הדבר הזה כך נוכל להצליח".

גולן: שמענו על כמעט 100 אלף מתחסנים אתמול ביממה אחת. מה זה אומר על הגל השני של החיסונים שאמור להיות בעוד שלושה שבועות?
"לא, מערכת הבריאות קופות החולים ובתי החולים נערכים בהתאם, נפתחים עוד עמדות. אנחנו מדברים על 250 עמדות ברחבי הארץ שנפתחים ברחבי הארץ".

ענת: יהיו מלאים ויהיו ידיים מחסנות?
"אנחנו צופים שיהיו מלאים, גם ידיים עובדות אנחנו מגייסים בהחלט את כל מי שניתן לגייס. אנחנו נערכים להגדיל עד 150 אלף מתחסנים ליום, נערכים לכך מכל הבחינות, גם מבחינת כמות החיסונים וגם ההיערכות למתן החיסונים. הקופות עושות עבודה מדהימה, מתגייסים ונערכים, כוח אדם ומשאבים כך שנוכל לעמוד באתגר הזה".

מפתיע?
"אני נפעמת, לא מופתעת ויודעת שמערכת הבריאות יכולה לעמוד באתגרים האלה".