פרופ' יונתן הלוי, לשעבר מנכ"ל בית החולים שערי צדק בירושלים, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג בתכניתם ב-103FM. בין השאר בירך על קצב חיסון האוכלוסייה שבסיכון, אך הזהיר מפני ההתרופפות במשמעת בציבור הרחב. עוד אמר פרופ' הלוי כי דווקא כעת הוא חש כי רמת התחלואה בכלל ורמת התחלואה הקשה בפרט הן הגבוהות ביותר שהיו, ויש לתת על כך את הדעת.

יש עלייה בתחלואה בקצב רציף, וכבר מדברים על כך שהסגר יימשך ויוחמר כדי להילחם בתחלואה הגוברת. מה דעתך?
"זה לא סגר, כך שבאמת מהבחינה הזאת, זה מאכזב. אני חושב שלא היינו צריכים בכלל להגיע לסגר הזה, אבל הסגר הוא לא סגר. אני בונה על דבר די פשוט והשאלה מה ישיג את מה. אני בונה על העובדה שאנחנו מתקדמים מאוד במהירות בחיסון האוכלוסייה שהיא המסוכנת לפתח מחלה קשה. אני מאוד מקווה שהיום בעוד חודש אנחנו לא נראה חולים קשים, זה מה שיעשה החיסון הזה. מה יקרה בחודש הזה עד אז? מאוד תלוי. תלוי כמה יקפידו על הסגר ועל מניעת התקהלויות".

עוד אמר פרופ' הלוי: "אם הערב יהיו אלפי איש שיתחככו זה בזה, בעוד שבועיים נראה 9,000-8,000 מאומתים ביום. והאמת היא, מספר המאומתים זה לא הדבר הקובע, אפילו האחוז הוא לא קובע - מה שקובע אלה החולים הקשים. אם ב'שערי צדק', הבוקר, יש 39 חולים קשים, שזה מספר שיא, מתוכם, 16 מונשמים, זה הדבר המדאיג. לא צריך לשים את קריסת בתי החולים כמדד, אלא באמת את התמותה שניתנת למניעה. ובעניין הזה, החיסון עושה פלאים. אם 2 מיליון איש זו קבוצת הסיכון במדינת ישראל - אנשים מעל גיל 60 - וחוסנו 600 אלף איש מתוכם תוך 10 ימים - ב-20 היום הבאים, אנחנו נחסן את היתרה, ועל זה צריך לרוץ. ואם עד אז יהיו כמה עשרות חולים קשים ועשרות נפטרים, רק כתוצאה מהתקהלויות ומאי שמירה על הידוק מסוים - זה מאוד חבל".

פרויקטור הקורונה נחמן אש אחרי שהתחסן לקורונה

כשאתה מדבר על נתון בבית החולים שלך על 39 חולים קשים, ואתה אומר שזה נתון שיא, אתה מתכוון שזה נתון שיא בעת האחרונה או מאז פרוץ המגפה?
"מאז פרוץ המגפה. סך החולים הכללי ב'שערי צדק' הבוקר, הוא 90. בשיא הגל הראשון, אנחנו הגענו ל-128, אבל מבחינת חולים קשים ומונשמים".    

בעצם אתה אומר שרמת התחלואה בגל השלישי חריפה יותר מהגל הראשון.
"בירושלים - ב'שערי צדק' ו'הדסה', וגם בבתי החולים במזרח העיר. התמונה הכללית היא שברוב המחלקות בארץ לא מגיעים לתפוסות כאלה, אבל מספר החולים הקשה עלה ב-250 חולים ב-10 הימים האחרונים".  

אתה מחבר את זה למוטציה אולי?
"לא. יש לנו כבר ריצוף, זו לא המוטציה".
 
זה הכול בגלל ההתקהלויות?
"אמת".

כשאתה מנסה לפלח את החולים בכלל, ובוודאי החולים הקשים, אתה יכול לאפיין, האם מדובר בתושבי מזרח ירושלים, האם מדובר בחרדים?
"עלייה גדולה בחרדים, אחרי שהערבים שלטו בגל הקודם. החרדים שלטו בגל הראשון, לא היה אף ערבי בגל הראשון. בגל השני - שלטו הערבים. בגל הזה - שתי הקבוצות וגם כאלה שהם לא מהמגזר החרדי ולא מהמגזר הערבי".

אנחנו רואים קצב התחסנות מדהים, מקום ראשון בעולם, שיתוף פעולה חריג של האוכלוסייה, הצלחה גדולה של קופות החולים - אבל נשאלת השאלה האם זאת התמונה בקרב כל האוכלוסיות? האם הציבור החרדי והערבי מתחסן ומשתף פעולה באותו אופן?
"אני חושב שיש היענות רבה מאוד במגזר החרדי, היענות רבה מאוד במגזר הכללי, היענות פחותה במגזר הערבי. ושם לדעתי צריך להקדיש היום מאמצי הסברה גדולים על ידי מובילי דעה במגזר הערבי. שם יש לנו פיגור".