עלייה בשיעור התחלואה בקורונה בקרב ילדים ובני נוער, ככל הנראה בחסות המוטציות החדשות, הציבה אתגרים חדשים בפני הצוותים הרפואיים שמאיישים את מחלקות הקורונה ילדים הייעודיות החדשות.

"ילדים חיוביים לקורונה ראינו כל הזמן", מסביר ד"ר אורי פולק, מנהל המערך לטיפול נמרץ ילדים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שבו הוקמה לפני כשבועיים מחלקת טיפול נמרץ קורונה ילדים. "חלקם נזקק לאשפוז מסיבות אחרות, וחלקם הקטן מאוד רק בגלל קורונה. אבל ילדים שנזקקו לטיפול נמרץ בגלל קורונה כמעט שלא ראינו עד הגל האחרון".

מעבר למחלקה לטיפול נמרץ קורונה ילדים בהדסה עין כרם, הוקם בחודשים האחרונים במרכז הרפואי קפלן ברחובות מקבוצת הכללית מתחם ייעודי לילדים מאומתי קורונה, וגם בבית החולים שיבא בתל השומר פועלת החל מחודש אוקטובר האחרון מחלקת קורונה לילדים.

"כשפתחנו את המחלקה, אושפזו בה ארבעה ילדים", מספר ד"ר פולק. "בסך הכל אושפזו בשבועיים האחרונים שישה ילדים בגילי עשרה ימים עד שנתיים. חמישה מהם היו חולים בקורונה, ואחד מהם - שגם היה מאומת קורונה - נזקק לטיפול נמרץ, אבל לא בגלל הקורונה עצמה, אלא מסיבה אחרת".

מחלקת קורונה ילדים, המרכז הרפואי קפלן (צילום: המרכז הרפואי קפלן)
מחלקת קורונה ילדים, המרכז הרפואי קפלן (צילום: המרכז הרפואי קפלן)


כפי שפורסם, אחד המאושפזים במחלקה בהדסה עין כרם - תינוק בן חודשיים שנדבק בקורונה – נפטר בשבת האחרונה, לאחר כשלושה שבועות שבהם היה מורדם ומונשם במצב קשה מאוד. התינוק סבל ממחלת רקע ואף עבר ניתוח מורכב עם לידתו.

האם המקרים בשטח מבססים את התחזיות שלפיהן אנו צפויים לראות תחלואה קשה יותר של ילדים?
"צריך מאוד להיזהר עם המסקנות. אפשרות אחת היא שברגע שבאופן כללי יש יותר ילדים חולי קורונה, אז גם יותר ילדים יכולים להגיע לטיפול נמרץ. אפשרות שנייה היא שאכן מדובר על גל תחלואה יותר קשה שמשפיע יותר גם על הצעירים".

האם ההורים יכולים כיום לשהות לצד הילד המאושפז?
"כשמדובר במחלקת טיפול נמרץ, ההורים לא יכולים להיות באופן רציף ליד הילד, אבל הם כן מגיעים לבקר. במקרים מסוימים של ילד שלא מונשם, אנחנו מאפשרים שהות רציפה ליד המיטה תוך מיגון מלא בהתאם לנוהלי הקורונה".

עד כמה הסיטואציה הזאת מלחיצה את ההורים?
"הסטרס הוא גדול מאוד, כי כרגע באופן כללי אנחנו נמצאים בסטרס מקורונה גם אם הילדים שלנו לא מעורבים בכך באופן ישיר. כמו כן, כשמדובר בילד ובחוסר ודאות שמערער את המצב באופן כללי, אז כמובן שזה מכניס לסטרס. בטיפול נמרץ ההורים גם לא באמת יכולים להיות עם הילדים שלהם. גם זה מכביד מבחינה רגשית על ההורים. מבחינת סיכויי ההחלמה, אנחנו יודעים שאחוזי התמותה בילדים עם קורונה הם נמוכים עד אפסיים. הילדים שפיתחו מחלה באופן קשה במיוחד הם כולם עם מחלות רקע מאוד משמעותיות".

בנוסף למחלקת טיפול נמרץ קורונה לילדים, בהדסה עין כרם הוקצבו גם חדרים ייעודיים לטובת ילדים במחלקה שבה מאושפזים כלל חולי הקורונה. "אין בין המבוגרים לבין הילדים יותר מדי אינטראקציה", אומרת ד"ר אורטל רזניק, מתמחה ברפואת ילדים במרכז הרפואי הדסה עין כרם. "כרגע במתחם הילדים יש חדר שבו נמצאים שני ילדים חולי קורונה שמגיעים לצורך טיפול אונקולוגי. בחדר נוסף מאושפזים ילדים חולי קורונה מגיל 20 יום ועד גיל 16. אלה ארבעה ילדים כאשר לכל אחד מהם סיפור משלו: תינוק בן 20 יום אחרי ניתוח לב שנדבק בקורונה וצריך תמיכת חמצן; תינוקות בני חודש וחודשיים שהעלו חום ואובחנו כחיוביים לקורונה; וילדה בת 16 שהגיעה בכלל בגלל כאבים באגן ואובחנה כחולת קורונה. הילדים שוהים בחדר לצד הוריהם. לאחרונה יש במחלקה יותר ילדים חולי קורונה. לא כולם מגיעים בגלל סימפטומים של קורונה, אלא בגלל דברים אחרים, ואז מתגלה שהם גם חולי קורונה".

אורטל רזניק (צילום: דוברות הדסה עין כרם)
אורטל רזניק (צילום: דוברות הדסה עין כרם)


מתגלים על הדרך
"בתחילת המגיפה לא ראינו בבית החולים הרבה ילדים חולי קורונה", מספרת גם ליאה בלקר, מנהלת סיעוד במחלקת ילדים ב' בבית החולים קפלן. "נתקלנו אולי בבודדים. עכשיו רואים ממש עלייה בילדים המגיעים ושמאומתים לקורונה. רואים כיום יותר הדבקה בכלל, וזה ניכר גם בקרב ילדים. יש כאלה שמגיעים בגלל הקורונה, ויש כאלה שמגיעים למחלקה בגלל בעיות אחרות, ועל הדרך מתגלים גם כחיוביים לקורונה. הרבה פעמים ילדים הם א־סימפטומטיים, אבל אנחנו משתדלים מאוד לקחת בדיקה מכל ילד שמגיע למחלקה כדי למנוע העברה הלאה, וכך לפעמים גם מתגלים ילדים שחלו בקורונה".

כמה ילדים מאושפזים כרגע במתחם הקורונה?
"נכון לעכשיו, במתחם הזה מאושפזים ארבעה ילדים, החל מתינוקות בני פחות מחודשיים ועד גיל 17. מספר המאושפזים במחלקה הזו הוא דינמי. שניים מהמאושפזים הגיעו בגלל הקורונה. אחד היה אצלנו ואז עבר לטיפול נמרץ. שלשום השתחרר מהמחלקה ילד שהגיע בגלל תסמיני קורונה וקיבל טיפול תרופתי ותמיכה בחמצן".

להבדיל מרוב מחלקות הקורונה למבוגרים בבתי החולים בארץ, שבהן החולים מאושפזים מבלי שבני משפחתם יוכלו לבקרם, הרי שבמחלקות המיועדות לילדים ההורה שוהה לצד הילד. "אחד מההורים תמיד נשאר לישון עם הילד", אומרת בלקר. "הוא שוהה לידו במסיכה. הרי גם בבית, אם יש ילד בבידוד ההורה לא משאיר אותו לבד".

עד כמה ילדים חרדים במצבים הללו?
"יש ויש, זה מאוד תלוי במבוגרים. אם המבוגרים לחוצים, אז הלחץ עובר לילדים. כמובן שלילדים קשה להיות בבידוד, סגורים בחדר, במיוחד כשהם נמצאים בחדר נעול בבית חולים, והצוות נכנס עם כל אמצעי המיגון. יש לנו שירות סוציאלי ופסיכולוגי שיוצר קשר עם המשפחות בטלפון. אנחנו מאוד עוטפים את הילדים, מביאים להם אוכל, שתייה. יש לנו גם מערך חינוכי שמספק להם חוברות, טושים, דברים שיכולים להעסיק אותם. הצוות מדבר עם הילד, מדריך גם את ההורים איך לדבר עם הילד. אבל כאמור, הלחץ של ההורים משליך גם על הילד. הזמן הממוצע שילד נשאר במחלקה הוא יומיים־שלושה. אנחנו משתדלים לשחרר אותו לסביבה הטבעית שבביתו ועושים המשך מעקב בקהילה".

מה הקשיים שלך בסיטוציה הזו?
"עד היום לא ראינו הרבה ילדים עם קורונה, והיה מעין רוגע כזה שילדים פחות חולים. עכשיו, מפני שהתחלנו לראות יותר ילדים, זה חדש גם לנו. אבל מבחינת ילדים, אצלם הכל יותר אופטימי מאשר אצל המבוגרים מבחינת הפרוגנוזה ומהלך המחלה. המהלך יותר קל, הילדים מתאוששים יותר מהר, וגם לא ראינו מראות קשים כמו שרואים אצל המבוגרים".

סטנדרט טיפולי
"מחלקת ילדים קורונה נפתחה אצלנו בפעם השנייה בשבוע השני של ינואר, בעוד שבפעם הראשונה היא נפתחה בגל השני, ב־1 באוקטובר", מספר ד"ר משה אשכנזי, סגן מנהל בית החולים ספרא שיבא לילדים. "נכון להיום מאושפזים במחלקה חמישה ילדים מגילי אפס עד 15, ומצבם קל. כל הילדים שראינו - גם בגל השני וגם בגל השלישי - היו חולים קלים. באופן כללי, מספר מאוד נמוך של ילדים מגיע למצב של אשפוז בגלל קורונה. אבל מאחר שילד חיובי לקורונה דורש בידוד במחלקה מיוחדת - ומספר הילדים החיוביים לקורונה עלה על המספר שבו אפשר לאשפז בחדר אחד - אז פתחנו את המחלקה. פתיחת מחלקת קורונה לילדים עלתה כצורך לאומי. במחלקת קורונה לכל ילד יש חדר נפרד עם כיור, אמבטיה ושירותים. זה כמו מחלקת ילדים רגילה עם החמרות של בידוד".

משה אשכנזי (צילום: דוברות ספרא שיבא)
משה אשכנזי (צילום: דוברות ספרא שיבא)


בשל אילו מצבים ילדים מגיעים למחלקה הזאת?
"נכון להיום, אולי חוץ מילד אחד, אף אחד לא מאושפז שם רק בגלל הקורונה, אלא כי היו צריכים להתאשפז בגלל נסיבות אחרות, ובמקביל הם גם מאומתים לקורונה. לפעמים יודעים זאת מראש, לפעמים מגלים זאת תוך כדי אשפוז. התנאים במחלקה הזו זהים לאלה של מחלקת ילדים רגילה מבחינת צעצועים, משחקים. החדרים מקושטים, וגם מספקים לילדים שירותי הוראה כמו במחלקת ילדים רגילה. בדרך כלל גם ההורה ששוהה לצד הילד נמצא גם הוא חיובי לנגיף, ואם ההורה שלילי לקורונה - הוא עדיין נמצא עם הילד בחדר וישן שם כשהוא עוטה מסיכה, וכמובן לא יוצא מהחדר. פתחנו את מחלקת הקורונה לילדים כדי לשמור על סטנדרט טיפולי גבוה גם לילדים שחיוביים לקורונה".