פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה שוחח היום (שישי) עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM ודיבר איתו על החלטת הממשלה להאריך את הסגר עד ליום ראשון בשעה 7:00. לטענת רוטשטיין "ישראל טובה בלהטיל סגרים, אבל אנחנו גרועים בלעשות תוכניות יציאה מהסגר". בנוסף, רוטשטיין הסביר כי לדעתו, התנהלות הממשלה במהלך משבר הקורונה, איננה אופיינית לישראל: "אנחנו ממדינה צעירה שעושה צעדים נועזים ומפתחת דברים שאף אחד לא יכול, הפכנו למדינת זומבי".

אנחנו יוצאים מסגר נוסך והתחלואה רק מחמירה. מה אני לא מבין?
"הסגר לא השיג את מה שהיה אמור להשיג, התחלואה לא קטנה, שיעור התחלואה נמצא אפילו טיפ-טיפה בעלייה וחייבים לחפש אסטרטגיה חדשה לסגר. האם זה בגלל שהוא לא היה ממש סגר, בגלל סיבות אחרות? בגלל נסיבות שונות שהתערבו? כמו למשל נושא המוטציות ששומעים עליהן יותר ויותר". 

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה על הארכת הסגר והמוטציה הבריטית

מערכת החינוך תפתח בצורה הדרגתית וגם הקניונים, התחלואה תזנק. מה עשינו?
"אתה יוצא מנקודת מבט שבעצם פתיחת הקניונים או החנויות תגדיל מחדש את התחלואה כמו שקרה בסגר השני והראשון, אבל הסגר הזה היה שונה כי התחלואה גברה תוך כדי הסגר, בזה ששמנו בבתים את האנשים, עם הווריאציה החדשה של הווירוס, אותה מוטציה בריטית, שיעור ההדבקה הגדול גרם בתוך הבתים מה שגרם בפעם הקודמת פתיחת הקניונים והמסחר. אני  לא בטוח שנקודת המבט שנראה עם פתיחה מסודרת שהציבור יכבד את נהלי הבידוד מסכות וכו' באמת תיצור עלייה או עלייה משמעותית בתחלואה". 

אתמול בממשלה המומחים הביעו חשש שפתיחת הסגר עלולה להביא להתפרצות נרחבת יותר שתאיץ את הווריאנט הבריטי.
"אני מכיר את דעות המומחים, שגם שם אנחנו יכולים למצוא כאלה שרואים כך וכך כי קשה לנחש את העתיד, יותר קל לראות מה קרה בעבר. חלק מאותם מומחים ממשיכים לטעון, בצדק, שככל שתהיינה התקהלויות עם הווריאנט המדביק אנחנו נראה יותר ויותר התפרצויות אבל זה תלוי גם בנו. כיצד הפקנו את הלקחים מהסגר, כיצד אנחנו ננהג בשבוע הקרוב, מה יקרה אם נקפיד באמת על המשמעת ולא נעשה התקהלויות כמו שראינו בטלוויזיה בכל מיני מגזרים,  מה שגרם לחוסר אמון בממשלה שלנו. אולי הציבור יבין שהעסק בידיים שלו ולא של הממשלה, ישמרו על עצמו כמו שצריך".

חוסר האמון גורם להתפרצות?
"לדעתי כן, הפקקים שהיו בשבוע האחרון, הרי אני נוסע לירושלים כל יום ורואה את הפקקים, זה לא מעיד על כך שהציבור יושב בבית בסגר. למה אנשים יוצאים מהבתים? למה מרגישים חופשיים? כי זה דרגה של אי אמון, חוסר משמעת, חוסר רצון להיכנס מתחת לאלונקה, בסופו של דבר אני לא יודע אם הסגר הזה באמת מילא את תפקידו".

אנשים בסגר בטיילת בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
אנשים בסגר בטיילת בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

למה אנחנו הולכים? תקועים עם הקורונה?
"אני יודע שאני מאכזב חלק גדול בזה שאני אומר שהקורונה היא פה בשביל להישאר והיא מתאמצת, עושה מוטציות והכול והדבר הגרוע ביותר שעלול לקרות ואני מקווה שלא, שתצוץ מוטציה שהנוגדנים שנוצרים בעקבות החיסון לא יצליחו לחסל אותה. יש לנו בינתיים משימה חשובה ובה הצטיינו בהתחלה, והיא החיסון ההמוני. אתמול הגברנו את החיסון לצעירים מגיל 16 ומעלה ואני מקווה שאנשים יבינו שזה הבריאות שלהם ושל משפחותיהם וייגשו להתחסן. זה לא אסון כזה גדול, להפך, שיפסיקו עם כל הפייק ניוז. ראיתי שאחת ממכחישות החיסון והקורונה אושפזה במצב קשה בבית חולים". 

הצעת למשרד הבריאות לחסן את בחורי הישיבות?
"נכון, התשובה שקיבלתי – 'שיילכו לקופות החולים'. הצעתי שנערוך מסע חיסונים בישיבות, לנו הקהילה החרדית נותנת אמון בצוות של הדסה, יודעים שאנחנו בשבילם כל הזמן ולכן הסכימו יחד עם הרבנים וראשי הישיבות ומנהיגי הקהילה שנוכל לערוך באמת מסע חיסון מסיבי ואת האזור האדום הזה, של תלמידי ישיבה שקשה מאוד לנתק אותם אחד מהשני ולא צריך לנתק אותם מעולם התורה, יהיה אפשר לעשות בצורה בטוחה תחת חיסון ולדאבוני מישהו נתן תשובה ואני לא בטוח שחשבו על כך עד הסוף שייפנו לקופות החולים. אני לא מספיק מקבל חיסונים וזו גם נקודה של אמינות, אמרנו לכולם ואמר מנכ"ל משרד הבריאות כל מי שהתחסן במנה ראשונה יהיה חיסון תוך 21 יום ושלחנו אתמול הביתה 20 איש".

"מדינת זומבי", מה הפירוש?
"לא ברורה לנו המדיניות, לא ברור לאן הולכים. אנחנו טובים מאוד בלהטיל סגר אבל גרועים בלעשות תוכניות לצאת מהסגר, מדברים על מגן לתלמיד שהתחלנו לדבר על זה לפני פתיחת שנת הלימודים בספטמבר. עושים את הדברים בצורה לא אופיינית למדינת ישראל, מדינה צעירה שעושה דברים נועזים, מפתחת דברים שאף אחד לא מפתח, מדינת זומבי".