שביל החלב
כיצד השפיעה הקורונה על נשים מיניקות, ומה ממליץ משרד הבריאות למתחסנות נגד הנגיף? כל מה שצריך לדעת

לידה והחודשים הראשונים עם התינוק בבית הם אתגר תמיד. בתקופת הקורונה השהות עם התינוק בחופשת הלידה היא אתגר גדול הרבה יותר, בין שזה תינוק ראשון ובין שהוא מצטרף לאחים ולאחיות. זמן האיכות של התינוק עם אמו מצטמצם, אם יש אחים נוספים בבית, במיוחד כשהמסגרות החינוכיות אינן פועלות והעזרה של סבתות וסבים ובני משפחה נוספים מוגבלת, אם קיימת בכלל.

שלוות אמהות רבות מופרת בצל המצב וחוסר הוודאות לגבי העתיד אפילו הקרוב. לכך מצטרפת החרדה מפני הידבקות בקורונה והדבקת התינוק, ולאחרונה גם החשש מהחיסון. תמיכה ושירותים הניתנים ליולדת לאחר הלידה בימים רגילים, כמו ייעוץ בנושא הנקה, הפכו למקוונים ולמוגבלים.

להניק או לא להניק?

ההחלטה אם להניק או לא, באיזו תדירות ובמשך כמה זמן מעסיקה אמהות רבות לאחר הלידה. הנקה, לפחות בתחילתה, מלווה לעתים בקשיים אובייקטיביים כמו כאבים פיזיים, דלקות, התלות של התינוק באם (והזמינות הנדרשת ממנה בשל כך) או דפוסים התנהגותיים. בימים של שגרה נושא זה זוכה לכותרות רבות סביב הדיון של הנקה בציבור - טבעית ומעודדת הנקה או פוגעת ופולשת למרחב הציבורי.

לפעמים נוסף גם לחץ על המיניקות מצד בני משפחה וחברים בשני הכיוונים: ביקורת על אי־הנקה כמו גם ביקורת כשההנקה מתארכת מעבר לפרק הזמן המקובל, עם או בלי מירכאות. הסיבה העיקרית להפסקת הנקת התינוק בגיל חודשיים עד שישה חודשים, שעליה מדווחות הנשים, היא חזרה לעבודה.

השפעת הקורונה על ההנקה

מעניין לדעת מה קורה להנקה כאשר היא נעשית בדלתיים סגורות, ללא השפעות חיצוניות, אך כשעננת הקורונה מרחפת מעל. מחקר של משרד הבריאות מאפשר הצצה לשאלה זו. את המחקר הובילו ד"ר מורן בלייכפלד, גאיה סרטנה, ד"ר דינה צימרמן, עינת אופיר, רוית ברוך ופרופ' רונית אנדוולט. מטרת המחקר הייתה לבחון את ההשפעה של משבר הקורונה על ההנקה בקרב אמהות לתינוקות עד גיל שישה וחצי חודשים בישראל. בוצע סקר אינטרנטי שפורסם בקבוצות פייסבוק שונות לאמהות לתינוקות, במהלך סגר במשך שבועיים, מ־27 באפריל 2020.

580 אמהות מיניקות השתתפו בסקר. מתוכן 25% השיבו כי לקורונה הייתה השפעה על ההנקה, לחלקן (15%) זה התבטא בהארכת משך תקופת ההנקה, ולחלקן (8%), השפעה הפוכה - קיצור משך תקופת ההנקה או הפחתת ההנקה.

הסיבות להארכת משך ההנקה היו מגוונות: ההבנה כי ההנקה מגינה מפני זיהומים, זמינות גבוהה יותר של האם לתינוק בבית, ההנקה הרגיעה את האמהות וגם שיקולים כלכליים, צמצום ואף ביטול הצורך להזין את התינוק בתמ"ל (תרכובות מזון לתינוקות).

הסיבות להפסקת ההנקה או להפחתה בתדירות ההנקה היו חוסר פניות משום שישנם ילדים נוספים בבית, היעדר עזרה פיזית ונפשית, מתח וחרדה, ירידה במצב הרוח, דאגה להורים או צורך בייעוץ בנוגע להנקה. חלקן העידו כי דווקא הריחוק החברתי השפיע באופן חיובי בזכות פניות גבוהה יותר, נוחות לתינוק והיעדר שיפוטיות מהחברה.

המחקר של משרד הבריאות חושף את הצרכים של האמהות ואת הקשיים ומסייע לו ולגורמים רלוונטיים נוספים כמו קופות החולים, למקד את התמיכה והסיוע הנדרשים לאמהות כדי לעודד להנקה ולתמוך באמהות המיניקות.

המחקר מאפשר גם לנו, בני משפחה, חברים, מעסיקים ועמיתים לעבודה, ללמוד ולהבין את הקונפליקטים והאתגרים שעומדים בפני האמהות בתקופת ההנקה, במיוחד במהלך המשבר בעקבות הקורונה, ולנסות לתמוך בדרכים המותאמות לכל אמא.

מה כדאי לזכור?
1. העמדה של גופי בריאות בנוגע להנקה ולחשש מהדבקה: אין עדות להדבקת התינוק דרך חלב אמו, בהנקה או בצריכת חלב אם שאוב. האקדמיה לרפואת ההנקה - ABN, ארגון הבריאות העולמי - WHO, המרכז לבקרת מחלות - CDC ואחרים אף ממליצים על המשך ההנקה לנשים מאובחנות בקורונה.

2. בניסויים שנערכו על חיסון פייזר לא השתתפו נשים מיניקות, והמידע בנושא מוגבל. עם זאת, בישראל ההמלצה היא לחסן נשים מיניקות.

3. מחקרים רבים מראים כי מחלות ילדים כמו אלה שנגרמות במערכת העיכול על ידי וירוסים, מחלות של דרכי הנשימה התחתונות, דלקות אוזניים ודלקות קרום המוח מתרחשות בשכיחות נמוכה יותר אצל תינוקות יונקים חלב אם. הגורם החיסוני העיקרי הוא אימונוגלובולין A (IgA), הקיים במינונים גבוהים בקולוסטרום (חלב האם בימים הראשונים לאחר הלידה) ובריכוזים נמוכים יותר בחלב אם בהמשך ההנקה. IgA מגן מפני פלישת חיידקים על ידי יצירת שכבת מגן על הקרומים הריריים במעיים, באף ובגרון של התינוק.

4. מחקרים מצביעים על כך שנשים שלא הניקו או שהפסיקו את ההנקה בשלב מוקדם היו בסיכון גבוה יותר לפתח דיכאון שלאחר לידה. נשים רבות מדווחות על תחושת רוגע במהלך ההנקה. הסיבה לכך נעוצה בהפרשה של ההורמון אוקסיטוצין בזמן ההנקה. הורמון זה מסייע להרפיה ולתחושת רוגע.

5. אפשר גם אחרת - על אף הרצון הטוב והיתרונות הרבים של ההנקה, לעתים ההחלטה על שילוב תמ"ל או הפסקת ההנקה ושימוש בלעדי בתמ"ל היא ההחלטה הנכונה עבור האם (החלטה שיכולה להשתנות בין תינוק לאחיו). על המשפחה והקרובים לתמוך באם ולעודד אותה בכל החלטה שתקבל, בין שבחרה בהנקה מלאה או בהנקה חלקית ובין שהחליטה להימנע לחלוטין מהנקה. 